Ga naar inhoud


[800] beeldkwaliteit slechter dan van dm 7000 ?


Peer57

Aanbevolen berichten


Ik ben zeer tevreden met het beeld van de DM800 alleen zet ik bij het kijken van een SD uitzending wel de uitgangsresolutie terug naar 576P of 576i (laatste als ik via de scaler van mijn receiver kijk) de interne scaler van de DM800 vind ik persoonlijk echt heel slecht. Misschien dat je momenteel wel SD uitzendingen kijkt terwijl je uitgangsresolutie nog op 1080i of 720p staat en ervaar je daarom het beeld alszijnde slecht.

Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry hoor, maar de dm800 heeft toch veel beter beeld dan de dm7020, egaal welke modus je kiest. Maarja kan ook een kwestie van persoonlijke smaak zijn. Ik vind dat de dm800 een veel scherper beeld heeft. Het HD beeld is zelf veel mooier en scherper dan buiten in de werkelijkheid! smile

grts

Vu duo2 met pli

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beeldkwaliteit van de 800 is m.i. echt veel beter dan alle scart aangesloten dreamboxen (en geloof me ik heb ze allemaal geprobeerd behalve de 7025). In eerste instantie had ik hetzelfde probleem als jij omdat de resolutie op minimaal 720 moest staan en het beeld dat wordt aangeboden in 576 dus werd geupscaled.

 

Inmiddels kan je de standaard resolutie op 576 instellen en dat geeft een prima plaatje op SD beeld. Bij hd uitzendingen kan je de uiteraard de resolutie hoger zetten. Ik gebruik nu de autoresolutie plugin zodat ik daar ook niet meer over na hoef te denken. Ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beeld via HDMI (= digitaal) is ALTIJD beter dan via SCART of cmoponent (analoog). Hoe jij het ervaart is natuurlijk weer een ander verhaal. Mijn ervaring is dat op analoge aansluitingen vaak allerlei truuks worden uitgehaald om beeld enigszins "op te vijzelen" (bweuh...) waardoor het netto nog slechter wordt. Maar het kan zijn dat jij dat juist mooi vindt...

 

Heb je op je TV al alle flauwekul uitgezet (denoising, overscan-compensatie (staat meestal default aan!), "extra" contrast, etc.) Ik ben ook een week bezig geweest om alle settings enigszins normaal te krijgen en nu ziet het er mooi strak uit.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe wij het ervaren is precies waar het om gaat.

Met HDMI wordt juist de broodnodige onscherpte die nodig is om een prettig en "filmisch" beeld neer te zetten volledig teniet gedaan en ervaren wij het beeld dus juist slechter omdat de (bij CDS zenders massaal) aanwezige artifacten zeer goed zichtbaar worden.

De bevindingen van topic starter zijn dus juist.

Op PAL/NTSC signaal zal het beeld via RGB scart er in de meeste gevallen beter uitzien dan PAL/NTSC signaal via een DM800 HDMI uit.

Bij HDTV zenders gaat dit niet op, omdat er vele malen meer beeldmateriaal aanwezig is met vrijwel geen artifacten.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een deel van de uitleg: met een scherper beeld worden de foutjes in het signaal inderdaad ook beter in beeld gebracht. Ik denk dat met een goed beeldsignaal (hoge bitrate) of een dvd signaal de zaken omgekeerd zouden moeten zijn. Dit zou gemakkkijk getest kunnen worden door een dvd te rippen en af te laten spelen door de DM800 en te vergelijken met een goede dvd upscaler (Denon/Opppo).

 

Overigens lopen er al 2 threads over de beeldkwaliteit/ scaler van de DM800 waarin oplossingen worden aangedragen om de kwaliteit van het beeld te verhogen:

- onbewerkt signaal uitsturen dus 576i als de tv een goede scaler heeft (de vraag is hier of de scaler inderdaad wordt omzeild of dat er alsnog beeldomzettingen plaatsvinden);

- beeldbewerkingen uitzetten en eventueel een ruisonderdrukker van het scherm proberen bij SD uitzendingen.

 

Blijft nog onbeantwoord de vraag waarom de DM800 blijkbaar een zachter beeld heeft dan andere vergelijkbare receivers. Dit is overigens niet persé negatief want het kan zijn dat de scherpteinstellingen in de firmware lager zijn ingesteld terwijl andere receivers een andere instellingen hebben en daardoor een hogere scherpteindruk leveren. De DM800 zou daardoor een meer filmachtig beeld kunnen leveren. Hoewel, in kombinatie met een plasma die meestal een zachter beeld heeft (Pana 42PZ80/85 bijv) dan een lcd, werkt dit weer averechts.

 

Kortom het blijft proberen en misschien dat er binnenkort ergens een objectieve test wordt uitgevoerd van de beeldkwaliteit van HD receivers met meetapparatuur en goede testbeelden.

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
]Hoe wij het ervaren is precies waar het om gaat.
Met HDMI wordt juist de broodnodige onscherpte die nodig is om een prettig en "filmisch" beeld neer te zetten volledig teniet gedaan en ervaren wij het beeld dus juist slechter omdat de (bij CDS zenders massaal) aanwezige artifacten zeer goed zichtbaar worden.
De bevindingen van topic starter zijn dus juist.
Op PAL/NTSC signaal zal het beeld via RGB scart er in de meeste gevallen beter uitzien dan PAL/NTSC signaal via een DM800 HDMI uit.
Bij HDTV zenders gaat dit niet op, omdat er vele malen meer beeldmateriaal aanwezig is met vrijwel geen artifacten.

Ron


Eeeeeek! Als je al "verzachting" (= resolutie-verlaging) wilt, dan moet dat een gecontroleerd proces zijn, het liefst op digitaal niveau, waar je parameters kunt instellen. Een conversieslag van digitaal naar analoog naar digitaal valt bij mij niet onder "gecontroleer proces", dat is gewoon verminking.

Toen ik m'n LCD TV net had aangesloten, was er ook niet te kijken naar CD-zenders, maar na een week tweaken ziet het er nu netjes uit, en zeker beter dan via een scart kabel. Mensen moeten gewoon even wat meer moeite doen de goede instellingen van hun tv te vinden, want die zijn default gewoon heel erg fout!

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...