Ga naar inhoud

[all] Kwaliteit Dreambox tuners

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste Dreambox fanaten,

Hebben mensen ervaringen met de tuner van de Dreambox tov andere bekende merken zoals Topfield etc. Graag ook gestaafd met echte data en niet: ik had met A beeld en met B niet... En vooral het verschil tussen de Dreambox tuners en hoge gevoeligheids tuners zoals de Sharp in veel modellen als de SAB/Koscom's.

Ik heb veel proberen te vinden hierover maar kan niet iets concreets vinden. Hebben jullie hier ervaringen mee? Waarschijnlijk zijn er ook verschillen in de verschillende modellen Dreamboxen. Ik weet dat er Alps en Philips tuners gebruikt worden bijvoorbeeld maar ga je er erg op achteruit tov een gevoelige sharp tuner?

Geplaatst:
Origineel bericht van: jozy
Hebben mensen ervaringen met de tuner van de Dreambox.... Graag ook gestaafd met echte data en niet: ik had met A beeld en met B niet...

Wat wil je nou eigenlijk ervaringen of ?data? en wat bedoel je met data iets van grafieken of tabellen met meetwaarden om vergelijkingen te kunnen maken????

VU+ DUO (VTi 5.1.0)
DM500HD (Openpli)
Maximum E85 met | 28,2E | 23,5E | 19,2E | 13,0E |

Geplaatst:

Ik heb over de werking van de tuners in mijn Dreamboxen niets, maar dan ook helemaal niets te klagen.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Geplaatst:

In geen enkele ontvanger van recente datum worden goede tuners gebruikt. Voor Ku band is dat tegenwoordig met alle knetterharde satellieten ook niet echt meer nodig.

Wil je echter C band gaan kijken dan is een goede tuner weer een must. Omdat die niet worden toegepast in de huidige generatie ontvangers zal je dus een externe treshold extender moeten gebruiken. En natuurlijk een goede LNB, en daarmee kom je op het volgende punt, ook die worden bijna niet meer aangeboden.

Wil je dus iets moeilijks kijken, zoek dan een ontvanger met een LT (Low Treshold) tuner aan boord, en zoek er een goede LNB bij.

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Een echte klasse ontvanger met een dure LT tuner in combinatie met een paar knaken kostende Chineese 0.2dB "bagger" LNB is dus een absoluut kansloze combinatie in mijn ogen.

Nog even wat, zorg natuurlijk ook voor een kwaliteits schotel met de juiste F/D verhouding voor je LNB, en een redelijke kwaliteit coax. Knaken spul genoeg, maar echt goed spul is lastig te vinden (en vaak niet goedkoop).

Nog even terugkomend op tuners van de Dreambox, deze zijn net zo slecht (of goed) als de tuners van willekeurig welke consumenten ontvanger. En ik zou zo niet weten welke ontvanger er nog wordt uitgerust met een LT tuner.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Ik ben het er verder helemaal mee eens maar ik vraag me toch af of er verschil is in ontvangstk waliteit tussen een LT tuner en die van de Dreambox. Ook vanwege het feit dat deze 2 verschillende tuners hebben gehhttp://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php?ubb=editpost&Board=27&Number=1576583&what=showflatad (philips en alps). Ik heb verder weinig kennis omtrent de nieuwe S2 tuners maar volgens mij zijn die wel vele malen beter.

Dus vooral op zwakkere satellieten/transponders geen lock hebben met een dreambox maar wel met een LT tuner ontvangertje.

Ontvangertjes met LT tuners zijn er nog wel hoor zoals de SAB Explorer's, Openbox X810 bijv

Geplaatst:

Dreambox tuners zijn zegmaar OK maar niks gaat boven de tuners van Topfield en hun hardware.

Heb met meer dan 100 verschielende merken/modelen kunnen uittesten.

Geplaatst:

@Jozy,

Ik zou ook echt geen wonderen verwachten van een LT tuner. Alleen in het "grijze" gebied waar je net wel / net geen beeld hebt wil het nog wel eens helpen als je de treshold extender een slinger geeft. Ook voor de Ku band lijkt het me weinig nut meer hebben, of je moet (exotische) satellieten willen gaan proberen waar je ver buiten de footprint zit. Al met al lijkt me een maatje grotere schotel een goedkopere en gemakkelijkere oplossing.

Voor C band lijkt het me een ander verhaal.

Of de huidige digitale tuners beter zijn dan de oude analoge durf ik verder niet te zeggen. Ik moet bekennen de laatste tijd weinig meer te hobbyen en dus weinig ervaring te hebben met digitale exotische signalen. De feedhunters onder ons zullen ongetwijfeld de meeste ervaring hebben. Dat zijn de mannen die vaak zwakke signalen zichtbaar proberen te maken en dus het meeste baat hebben bij een gevoelige tuner.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Wat is er dan precies zoveel beter aan de Topfield?

Geplaatst:
Origineel bericht van: jozy
Wat is er dan precies zoveel beter aan de Topfield?

Niets, zijn al zoveel discussies over geweest maar een echt uitsluitsel komt er nooit.

Ik merk totaal geen verschil tussen de Topfield en de Dreambox tuners.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Omdat die niet worden toegepast in de huidige generatie ontvangers zal je dus een externe treshold extender moeten gebruiken.

Prutsie, wat je daar zegt gaat niet meer.

In het analoge tijdperk, kon je inderdaad met een threshold extender een behoorlijke extra gevoeligheid verkrijgen. met alle nadelen van dien:

Bij scherpe zwartwit overgangen ontstond er veel "gras" in de vorm van zwarte en witte spikes. In felle kleuren doken de bekende zwarte en witte "spijkertjes" op.

Bij threshhold extension werd de bandbreedte van de ontvanger gereduceerd. Om een hele zwakke zender dan uit de ruis te halen ging dit altijd ten koste van de beeldkwaliteit. De kleuren werden er ook flets van.

Dus om een zwakke analoge transponder te voorschijn te toveren had je hoe dan ook (een behoorlijke) beeldkwaliteits vermindering. Je krijgt namelijk niets voor niets als je aan de fysicale gevoeligheidsgrens komt.

Ga je dit bij een digitale ontvanger doen, dan gaat dit onherroepelijk ten koste van de BER. Dus threshold-extensie is bij een digitale ontvanger niet meer mogelijk.

Behalve als je een smalbandig SCPC signaal wilt ontvangen heeft dit zin. Maar hiervoor zijn professionele ontvangers met een instelbare bandbreedte zoals de Tandberg serie beter geschikt.

Een consumer ontvanger zou te duur worden.

De enigste remedie is het gebruiken van een spiegel die groot genoeg is.

Er is best veel te optimeren door bijvoorbeeld de feedhorn en schotel op elkaar af te stemmen en geen LNC´s uit de China grabbelbak in te zetten voor DX ontvangst.

Geplaatst:

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Prof. Dr. Ir. ijzerbout. Bij digitaal ga je natuurlijk verschrikkelijk vervormen waardoor de BER helemaal de mist in gaat.

Hoewel,,,,in de analoge tijd had ik een externe extender die ik voornamelijk gebruikte om zenders waar ik veel last had van spikes min of meer vrij te maken van spikes.

De door mij gebruikte extender kon bandbreedte regelen, en ook het signaal wat opkrikken. Met een beetje "rommelen" aan de knoppen bereikte ik soms een leuk resultaat.

Dat een maatje grotere (merk)schotel met een bijbehorende kwaliteits LNB / feedhorn veel meer effect zal scoren dan welke treshold extender dan ook ben ik volledig met je eens. Het gelazer is echter dat veel mensen gewoon geen grote schotel mogen of kunnen plaatsen waardoor je je toevlucht moet nemen tot "noodmaatregelen" zoals Low Treshold tuners en treshold extenders.

Nog even over de "fantastische" tuners die Topfield zou gebruiken. Ook ik heb nooit kunnen ontdekken wat er hier zo goed aan is. Gewoon standaard low-cost tunerblikjes die in elke mainstream ontvanger gebruikt worden. Echt niets speciaals. Net wel/geen beeld op mijn Dreambox 7000 is ook net wel/geen beeld op mijn Topfield 4000. De enige tuner die mij tot nu toe nog steeds imponeert is de tuner in mijn ondertussen stok oude Nokia 9600. Als alles het laat afweten trek ik die maar weer uit de kast.

groeten,

Peter.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Bij de Tandberg TT1260 kun je een -software low SR optie- kopen.

Het is dus een digitale low SR extender. Dan kun je signalen tot 300 K/S ontvangen. Dus extreem smalbandig.

Maar om op het gevraagde probleem terug te komen.

Een gevoelige tuner of niet gaat altijd samen met de beschikbare bandbreedte oftewel S/R.

Een 27.500 K/S transponder ontvangt ie wel en een 2.864 K/S niet om maar wat te noemen.

Dus het is altijd raadzaam om te zien wat het opgegeven Symbol Rate bereik is.

Heb je een ontvanger met een klein SR bereik, is ie gevoeliger dan een ontvanger met een groot SR bereik.

Als ik bijvoorbeeld naar de --technische gegevens-- van de DM7020 kijk, staat hier niets over het SR bereik. Iets wat voor mij onbegrijpelijk is.

Geplaatst:

Dat vind ik dus ook Ijzerbout, vandaar dat ik daar ook meer informatie over wilde hebben.

Nu is het dus blijkbaar zo dat er praktisch weinig verschil in tuners zit. Maar is er wel een verschil tussen S en S2 tuners als het gaat om SDTV

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen