Ga naar inhoud


Linux virussoftware


Eastwood

Aanbevolen berichten

Nou heb ik gisteren voor het eerst Xubuntu op mijn systeem gezet. Ik moet zeggen: het ziet er allemaal netjes uit. Waar ik in ieder geval blij om ben is dat internet het doet. (ruim een jaar geleden met een Knoppix-versie was het huilen met de pet op) De techniek gaat gelukkig steeds verder.

Maar als Windows gebruiker moest ik me altijd zorgen maken over binnenkomende virussen; ooit het advies gekregen om voordat je het net opging een virusscanner te installeren.....

Alleen zie ik in heel dit sub-forum er niets over staan. confused

Is het niet nodig? En indien wel: welke software kan gebruikt worden.

Met vriendelijke groet,
Eastwood.
-------------
2x Vu+ Duo, Visiosat G4:[28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E]

Link naar reactie
Delen op andere sites


Virusscanner in linux is niet perse nodig.

Er zijn vrijwel geen linux-virussen, en windows virussen kunnen niks aanrichten. Er zijn wel virusscanners voor linux, bv avast, AVG, Clamav, Kaspersky ect.

Deze zijn echter niet zoals in windows realtime, dus je kunt alleen af en toe handmatig je systeem scannen. In principe zijn deze scanners ook bedoelt om te zorgen dat je geen virussen doorgeeft aan andere (windows)systemen.

Wil je een scanner gebruiken, neem dan CLamAV, deze is gratis, en scoort (onder Linux) als een van de beste

 

 

 

Citaat:
Joe Barr, een Linux expert, heeft nog maar eens bevestigd wat de hele Linux community voortdurend van de daken schreeuwt: Linux heeft geen virusscanner nodig. Linuxgebruikers hebben die software helemaal niet nodig omdat Linux op een speciale manier gebouwd is.

 

Bestanden die via een browser, instant-messaging client of op andere manieren op het systeem komt, hebben geen uitvoerrechten, waardoor ze niet kunnen doen waarvoor ze gemaakt zijn. Omdat Linux verder niet afhankelijk is van de bestandsextensie om de eigenschappen van een bestand de identificeren, kan een misleide gebruiker ook niet per ongeluk malware uitvoeren op zijn computer.

 

De expert raadt de gebruikers wel aan hun beveiliging in de gaten te houden, en bij tijd en wijle de beveiligingsupdates te installeren en alleen programma's met root-rechten te draaien als dat nodig is.

(techzine)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...