Ga naar inhoud


Welke Linux wordt het meest gebruikt?


Eastwood

Aanbevolen berichten

Momenteel ben ik een beetje aan het expirimenteren. Knoppix gehad, nu bezig met Xubuntu. Deze laatste bevalt me iets beter.

Is er een Linux voor beginners? Welke Linux is beter? Of maakt het in feite niets uit, want de presentatie/vormgeving is slechts een schil?

Met vriendelijke groet,
Eastwood.
-------------
2x Vu+ Duo, Visiosat G4:[28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E]

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het hangt een beetje van je persoonlijke voorkeur af.

 

Ik denk dat in de laatste jaren Ubuntu een van grootste sprongen heeft gemaakt qua gebruikers aantal.

Ik werk er dan weer niet graag mee.

 

Zelf gebruik ik OpenSuse en daar zullen weer anderen niet graag mee werken.

 

Het beste is dus om er een paar te proberen en kijken welke je het meest bevalt. Daarmee ga je dan verder.

 

Succes

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

RedHat achtige linux distributies zoals Fedora(desktop/server) en centOS(server)zijn zeer goed.

Er is hiervoor ook erg veel informatie beschikbaar.

 

voor een Desktop OS zou ik zeker eens kijken naar FC7.

 

Edit:

 

fedora core 8 is ook uit smile

CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eerst nog met Mandriva gewerkt, eigenlijk een zeer goede distributie vind ik persoonlijk.

Echter support is gene vette, daarom ben ik een jaartje geleden overgestapt op Ubuntu, (kubuntu is Ubuntu met een andere desktop)

De support is gewoon véél beter op allerlei linux fora.

Programma's bij installeren is een eitje.

Suse en mandriva genoten mijn voorkeur, maar nu neemt Ubuntu meer en meer een hogere vlucht, Dell levert er al nieuwe laptops mee, en HP ook, dus zal de support alleen maar groter worden denk ik.

Maar uiteindelijk zal je ZELF moeten kiezen.

Je ziet het hier al aan de reacties,smaken verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmmm, ik had dit kunnen weten natuurlijk. Zoveel mensen, zoveel wensen; zoveel smaken. Kijk, ik probeer mij voor te bereiden op een dreambox cool, hoewel ik vrees dat eea toch nog een schok zal worden. Het valt voor een verstokte Windows-gebruiker een beetje zwaar op de maag. De grafische omgevingen die ik ben tegengekomen zien er leuk uit, maar ik heb al begrepen dat de verschillen met name in het Terminal-gedeelte zitten.

Overigens, waar worden de dreamboxen standaard mee afgeleverd ?

Met vriendelijke groet,
Eastwood.
-------------
2x Vu+ Duo, Visiosat G4:[28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk zijn alle Linux varianten min of meer hetzelfde.

 

Basis is de Linux kernel en die komt nog steeds uit dezelfde bronnen. CUPS printer diensten. Samba en verder de programma Mozilla Open Office etc zijn allemaal identiek.

 

Het verschil zit in hoofdzaak de grafische vormgeving en het gebruiksgemak voor het instellen en installeren.

 

De hardware herkenning is tegenwoordig buitengewoon goed. Vrijwel alles werkt direct, zonder extra drivers toe te moeten voegen.

 

Zelf gebruik al lange tijd Mandriva en heb nu versie 2009 met KDE 4.1 op meerdere systemen in gebruik.

 

Installeren van 64 bits Powerpack versie op een AMD64 systeem duurde 20 minuten inclusief OpenOffice pakket, Mozilla etc.

 

Het enige lastige punt van Linux zijn de diverse codecs voor afspelen van DVD, muziek, video etc.

 

Hiervan zijn de rechten mogelijk betwistbaar en deze zaken moet je achteraf van elders halen. Ze worden buiten de standaard distributie gehouden. Het is niet altijd duidelijk welke codec je waar voor nodig hebt.

 

Het is allemaal niet zo moeilijk maar vergt wat extra handelingen. Je moet hiervoor de toegang instellen voor andere (internet) bronnen.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Linux Mint 5.0 Elysa deze is op Ubuntu gebaseerd maar iets gebruiks vriendelijker alles werkt gelijk zoals MP3,s en het afspelen van beveiligde DVD,s

deze distro is zeer geschikt voor beginners met linux

 

Binnenkort zal Mint 6.0 Felicia wel uitkomen

 

als je met Linux wilt beginnen kijk ook eens even bij http://distrowatch.com/ hier kun je alle Linux versies vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...