Ga naar inhoud

[all] De meest geschikte LNB voor de Dreambox

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn dreambox en overige spullen heb ik in december 2003 gekocht. Destijds gegaan voor kwaliteit. Ik heb een schotel van 1.20 (draaibaar).

Heeft het zin om de LNB te vervangen door een nieuwer type b.v. omdat deze gevoeliger is? Of maakt dat voor de Dreambox niet uit?

Uit mijn tijd dat ik met communicatieontvangers experimenteerde kan ik me herinneren dat het altijd meer loonde om je geld in de antennens te stoppen dan in de ontvanger.....

Is dat bij TV-Sat ontvangst anders?

Maakt het uit welk type Dreambox je hebt? (maw is de een gevoeliger dan het andere model?)

Welke merk/type LNB raden jullie me aan?

Geplaatst:

Citaat:
meer loonde om je geld in de antennens te stoppen dan in de ontvanger

Er is weinig veranderd, een maatje grotere schotel doet nog altijd veel meer dan een betere LNB of gevoeligere ontvanger.

Een andere LNB zal daarom waarschijnlijk ook weinig tot geen verschil maken. De huidige kwaliteit LNB's hebben een ruisgetal van rond de 1dB. En daar is weinig aan te doen.

Waar je op moet letten is dat de feedhoorn van de door jouw gebruikte LNB geschikt is voor de door jou gebruikte schotel (F/D verhouding hetzelfde) zodat de feedhoorn de hele schotel "ziet", en niet een gedeelte ervan of meer dan je schotel (grondruis).

Geloof in geen geval de claims van fabrikanten die LNB's verkopen met idioot lage ruisgetallen. Er worden LNB's voor een paar knaken aangeboden met ruisgetallen van 0.3dB en nog wel lager. Heel simpel, dit kan niet.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Ik heb net mijn oude LNB's vervangen, en heb nu 3-4 db extra signaal op mijn DB800... Het kan dus wel degelijk uitmaken!

2 * DM800 HD SE, 3 * AZbox (Elite, Premium+ en ME)

1 * 88CM met 4 LNB's en 1 * T90 met 10 LNB's

Geplaatst:
Origineel bericht van: rinlin
Ik heb net mijn oude LNB's vervangen, en heb nu 3-4 db extra signaal op mijn DB800... Het kan dus wel degelijk uitmaken!

ja natuurlijk kan dat uitmaken, maar de vraag is dan ook, welke lnb is de beste, tja......?
Geplaatst:

Citaat:

Tuurlijk maakt het uit. Het kan ook heel goed zijn dat een nieuwe LNB minder signaal geeft. Maar dit zegt weinig tot niets over het ruisgetal (en dus de mogelijkheid signalen te ontvangen die bij een LNB met meer ruis niet meer zijn te ontvangen).

Toen de 3dB LNB's op grote schaal uitkwamen een jaar of wat geleden heb ik met mijn 1.20 Channelmaster testschotel eens een paar vergelijkingen gedaan met een Satlook digital. Met de satlook kan je de AGC uitzetten en dan een analoge transponder bekijken op het beeldschermpje, of de BER bij een digitale zwakke transponder.

Ik heb toen getest met de oudste LNB die ik toen had, een Chaparral LNBF (LNB voor flensmontage) met een losse feedhorn van Channelmaster, een Strong LNB, en wat goedkoop spul met hele lage ruisgetallen volgens de fabrikanten. Pin me niet meer vast op merken, maar het was een LNB met een transparant plaatje op de feedhorn, en volgens mij nog zo'n lel met een fantasie sticker met een geclamde 0.3dB.

De uitkomst toen was dat de oude Chaparral met een ruisgetal van 1.8dB, en volgens mij een Strong met een ruisgetal van 1.2dB bij mij het beste presteerden. De pret LNB's met een ruisgetal van 0.3dB stuurden wel veel harder uit, maar de ruisdrempel werd net zo hard meeversterkt.

Resultaat was dus dat de BER bij de merk LNB's lager was, het signaal echter zachter. De AGC van de ontvanger moest dus wat verder open. Bij de "pret" LNB's was het signaal significant harder, de BER echter ook hoger.

Voor mij was dit de reden gewoon een Strong LNB met een hoger (realistischer) opgegeven ruisgetal op mijn schotel te schroeven en niet te kiezen voor een pret LNB met een fake ruisgetal.

Op de analoge kanalen maakte het trouwens ook al niet uit. Spikes op de Chaparral LNB, op de Strong LNB, en ook op de beide (of waren het er 3 ???) pret LNB's.

Nog wat, de losse Channel master feedhorn heb ik weggegeven aan Zeeman en hij vertelde me later dat met een goede LNB hij hier betere resultaten mee haalde dan met welke andere LNB met geintegreerde feedhorn dan ook. Ik neem aan dat dit gewoon komt door de optimale F/D (ratio Focus/Diameter) van deze feedhorn voor deze schotel. En ik denk dat hij hierin gelijk had, moet je eens kijken hoeveel ruis je oppikt als de LNB buiten de rand van de schotel "kijkt", of hoeveel signaal je verliest als de LNB niet de volledige schoteldiameter "ziet".

Alla, ik ben dus niet zo gemakkelijk te overtuigen.

Als laatste, het is dus volgens mij niet belangrijk welke LNB goed presteert op een Dreambox, maar welke LNB goed presteert in combinatie met jouw merk en type schotel !

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:
Origineel bericht van: prutsie
Citaat:

Tuurlijk maakt het uit. Het kan ook heel goed zijn dat een nieuwe LNB minder signaal geeft. Maar dit zegt weinig tot niets over het ruisgetal (en dus de mogelijkheid signalen te ontvangen die bij een LNB met meer ruis niet meer zijn te ontvangen).

Toen de 3dB LNB's op grote schaal uitkwamen een jaar of wat geleden heb ik met mijn 1.20 Channelmaster testschotel eens een paar vergelijkingen gedaan met een Satlook digital. Met de satlook kan je de AGC uitzetten en dan een analoge transponder bekijken op het beeldschermpje, of de BER bij een digitale zwakke transponder.
Ik heb toen getest met de oudste LNB die ik toen had, een Chaparral LNBF (LNB voor flensmontage) met een losse feedhorn van Channelmaster, een Strong LNB, en wat goedkoop spul met hele lage ruisgetallen volgens de fabrikanten. Pin me niet meer vast op merken, maar het was een LNB met een transparant plaatje op de feedhorn, en volgens mij nog zo'n lel met een fantasie sticker met een geclamde 0.3dB.

De uitkomst toen was dat de oude Chaparral met een ruisgetal van 1.8dB, en volgens mij een Strong met een ruisgetal van 1.2dB bij mij het beste presteerden. De pret LNB's met een ruisgetal van 0.3dB stuurden wel veel harder uit, maar de ruisdrempel werd net zo hard meeversterkt.
Resultaat was dus dat de BER bij de merk LNB's lager was, het signaal echter zachter. De AGC van de ontvanger moest dus wat verder open. Bij de "pret" LNB's was het signaal significant harder, de BER echter ook hoger.
Voor mij was dit de reden gewoon een Strong LNB met een hoger (realistischer) opgegeven ruisgetal op mijn schotel te schroeven en niet te kiezen voor een pret LNB met een fake ruisgetal.

Op de analoge kanalen maakte het trouwens ook al niet uit. Spikes op de Chaparral LNB, op de Strong LNB, en ook op de beide (of waren het er 3 ???) pret LNB's.

Nog wat, de losse Channel master feedhorn heb ik weggegeven aan Zeeman en hij vertelde me later dat met een goede LNB hij hier betere resultaten mee haalde dan met welke andere LNB met geintegreerde feedhorn dan ook. Ik neem aan dat dit gewoon komt door de optimale F/D (ratio Focus/Diameter) van deze feedhorn voor deze schotel. En ik denk dat hij hierin gelijk had, moet je eens kijken hoeveel ruis je oppikt als de LNB buiten de rand van de schotel "kijkt", of hoeveel signaal je verliest als de LNB niet de volledige schoteldiameter "ziet".

Alla, ik ben dus niet zo gemakkelijk te overtuigen.

Als laatste, het is dus volgens mij niet belangrijk welke LNB goed presteert op een Dreambox, maar welke LNB goed presteert in combinatie met jouw merk en type schotel !

groeten,
Peter.

Dit laatste klopt geheel. Dit heb ik ook geconstateerd na het experimenteren met 3 verschillende lnbs op een triax 78 cm schotel. Ik heb er een edison op gehad, een merk onbekend (goedkoop) en een maximum. De laatste gaf over de gehele linie het beste resultaat. Ik heb hier wel getest op verschillende satelieten en ook nog op verschillende transponders op deze satelieten. Waarom? Omdat na uitvoerig getest te hebben, de ene LNB een zeer goed resultaat gaf op een bepaalde sateliet/transponder, maar vervolgens bij andere satelieten/transponders een prut resultaat gaf. De verdraaing (screw) heb ik bij de LNB's overal hetzelfde gehouden (op 0 ofwel recht).
Het blijft dus een kwestie van proberen en eventueel hier je bevindingen posten, zodat anderen daar ook wat mee kunnen.

Groet,
kazbek

** Amiko Mini HD SE, ** DM500HD (OpenATV4.2), **DM500S(pli2.1),  Xtrend 8000 (OpenPli),**Triax78cm met rotor

Wat men niet kan waarnemen, betekent niet dat het er niet is!
                          Zoek en gij zult vinden!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen