Ga naar inhoud


Ventilator inbouwen in DM7020.


tripontin

Aanbevolen berichten

Hello,

 

Ik had eens graag wat informatie bekomen van mede-satters, die hervaring hebben met het inbouwen van een ventilator in een DB7020.

Ik heb enkele ventilators gevonden, maar qua afmetingen tot hoe groot mag je gaan? Kwestie van nog in de DMbox te passen.

Je hebt er van 40x40 en 60x60 en 80x80 zelfs 92x92 en 120x120?

En moet je naar een specifiek merk op zoek gaan of is een ventilator een ventilator?

Papst is één van de betere merken, zijn er nog noemenswaardige merken en/of modellen?

Ik heb ook een ventilator gevonden die je boven op je HD kan plaatsen.

 

Pc ventilator - 12 volt - 60x60x15 mm - met 3 polige connector.

 

gd_main_2400_.jpg

 

Deze ventilator heeft een 3 polige connector, kan in deze ventilator via volgende power splitter kabel aansluiten?

 

small_CABLE-247.jpg

 

Interne Power Splitter Kabel.

 

5.25" Male - 5.25" Female + 3pin fan voeding aansluiting.

 

 

Hdd ventilator, voorkomt oververhitting van drive. past direct op elke 3.5" hard disk drive.[/font]

 

gd_new_gd_main_2428_.jpg

 

[font:Arial]Specifications:

 

voltage: dc 12v

 

power consumption: 1.44w x 2

 

fan speed: 3800 r.p.m. x 2

 

bearing: sleeve

 

dimension: 140 x 101.6 x 15.7 (mm)

 

 

Mvg.

Tripontin wink

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ken de 7020 niet overdreven goed, maar zou het in iedergeval houden bij een PC ventilator (en je boerenverstand gebruiken om deze ergens netjes te kunnen plaatsen). De HD cooler, zal vermoedelijk niet werken op 5 volt, ivm deling van de spanning over twee ventilatoren. Voor zover ik de 7020 ken, heb je daar ook geen ruimte voor. Ook geld de regel: Hoe groter de fan, des te stiller deze is.

 

Draadaansluiting via usb naar Ventilator is in principe overal gelijk. of je nu USB 1, 1.1 of 2 hebt. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

 

Voor de volledigheid, je hebt alleen maar 2 draden nodig dus (spanningsdraad (vcc) en aarde (gnd)). Op de PC ventilator gebruik je dus ook alleen maar 2 draden. De 12 volt (geel als ik me niet vergis) en de zwarte (de aarde).

 

Ikzelf heb een db800. Zie topic: http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...rue#Post1543726

Daar had ik nog een 5 volt fan geinstalleerd, maar deze is later vervangen door een 12volt. De weerstand tussen de stroomdraden, kun je dus weglaten (maar niet diegene tussen de LED mocht je die willen gebruiken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hello,

 

@ Shape,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Ik ben nog eens aan het zoeken geweest naar enkele modellen van ventilatoren en heb de volgende gevonden.

Ik zou gaan voor een ventilator van 80x80x25mm als afmetingen, moest er iemand een andere grootte in gedachte hebben met betere resultaten, dan hoor ik het graag.

 

Papst ventilator 80 x 80 x 25mm 12Vdc

 

04.09.516.jpg

 

Produktinformatie:

Fabrikaat EBM Papst 8412NG

Uitvoering Fan

Lengte (mm) 80

Breedte (mm) 80

Diepte (mm) 25

Spanning 12 Vdc

Luchtverplaatsing (m³/u) 69

Vermogen (Watt) 2,0

Lagering Glij

Geluidsnivo (dB(A)) 32

Toerental (rpm) 3100

Levensduur (uren) 70000

Aansluiting Draden

 

 

Cooler Master AAF-B81-E1 FAN 8

 

file1169895906725.jpg

 

Produktinformatie:

Dimension (W / H / D) 80x80x25mm

Voltage 12 VDC

Current (Ampere) 0.04 A (Max)

Input (Watt) 4.80 W (Max)

Speed (R.P.M.) 1800 R.P.M.±20%

Air Flow (CFM) 20.93 CFM±20%

Air pressure (mmH2O) 1.45 mmH2O±20%

Fan Noise Level (dB-A) 21.0 dB-A±20%

Weight 120 g

Bearing Type Dual Ball bearing

Fan Life Expectancy 100,000 hours

Cable Length 600 mm

Auto Restart Yes

 

silenX iXtrema PRO 80/25mm (802514)

 

ixp-54-rear.jpg

 

Product informatie:

Illuminated

Width 80mm

Height 25mm

Luchtverplaatsing m³/h: 54,3m³/h

Luchtverplaatsing CFM 32CFM

Noise level db(A): 14db(A)

Fan speed 1700U/Min.

Lager type Hybrid

Voltage 12V

Power consumption 1,08W

Connector 3 pol. Mainboardstecker

Tachometer signal true

Thermo controlled false

Levensduur 120000 Uren

Length of power cord 36cm

Diameter of mounting holes 4,3mm

Distance of mounting holes 71,5mm

Weight 53g

 

Mvg.

Tripontin wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hello,

 

Ik had nog eens een vraagje i.v.m de grootte van de ventilator. Heeft er iemand een ideetje tot hoe groot je kan gaan?

In mijn vorige post sprak ik over een ventilator van 80x80, maar past deze tussen het bevestigingspunt en de satellite tuner?

En welke kan ik me best aanschaffen? Zijn er bepaalde zaken waar je best rekening mee moet houden?

In mijn vorig bericht heb ik er enkele gepost, zit er hier eentje tussen waar je van kan zeggen:

"inbouwen die handel"?

Ik stel deze vragen even alvorens de ventilator aan te schaffen.

Om zelf even te kijken is ook een mogelijkheid, maar de DB7020 staat vrij delicaat geïnstalleerd, ik zal hem uiteindelijk toch uit het tv meubel moeten halen als de tijd er is voor de inbouw van de ventilator.

Liever alles in één keer doen, even korte pijn.

 

Mijn vraag even verduidelijkt met een:

---> bijgevoegde foto <---

 

Mvg.

Tripontin wink

 

DB7020 inbouwen van ventilator.doc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf sind geruime tijdt een 80x80 ventilator in mijn dm 7020 draaien. smile

Hiervoor het inbelprintje verwijderd, en de ventilator met tieraps tegen de deksel bevestigd.

Ventilator draait op 5V, en is dmv bovengenoemde stekkerverbinding gekoppeld.

Heb wel de bedrading omgesoldeerd naar 5V, anders maakt de vent redelijk lawaai.

Dreambox staat bij mij ook in een kast, en na montage ventilator houdt deze het hoofd beter koel. smile

Ventilator blaast de warme lucht uit de dream.

Hoop dat je hier iets mee kunt.

 

Greetz Petry. :

Soms zie ik het licht......Mits ik niet vergeet de lamp aan te maken!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hello,

 

@ petry

 

Origineel bericht van: petry
Heb wel de bedrading omgesoldeerd naar 5V, anders maakt de vent redelijk lawaai.

Dit zou je me eens moeten uitleggen, hoe je dit doet?

 

Origineel bericht van: petry
Ventilator draait op 5V, en is dmv bovengenoemde stekkerverbinding gekoppeld.

Bedoel je deze stekkerverbinding?

 

small_CABLE-247.jpg

 

Mvg.

Tripontin wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie ook mijn bijdrage hier.

 

Je kan de ventilator ook op 7 volt laten draaien, door deze aan te sluiten tussen de rode en de gele draad. Je kan voordat je een ventilator koopt ook eerst de box even openen om te meten hoeveel ruimte je beschikbaar hebt.

Dreambox DM500 (2x), DM7000, DM7025 - MaxPlus HTS 2100S - T90 met 16 lnb - Triax 150 Prime Focus met BSC621-2 lnb - Fibo 120 op Jaeger HQ 1224 SMR-EL met Invacom SNF-031 lnb - Spaun switches.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hello,

 

@Smile

 

Thanks voor je reactie.

Mooie DM7000 heb je daar, je mag er terecht trots op zijn.

 

Origineel bericht van: Smile
Je kan de ventilator ook op 7 volt laten draaien, door deze aan te sluiten tussen de rode en de gele draad.

Lukt dit ook met de zwarte en rode draad? Als je in mijn vorig bericht naar de stekkerverbinding kijkt heb je alleen maar een zwarte en rode draad die naar de ventilator gaat.

En wat is het beste, de ventilator laten draaien op 5V of op 7V?

Wat gebeurd er dan precies met de aansluiting van de draden?

--> 5V = ... ?

--> 7V = ... ?

Nu misschien een domme vraag, maar heb je ook een extra voeding nodig voor de ventilator? Of kan de bestaande voeding in de DM7020 dit aan?

 

Mvg.

Tripontin wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel de gele en de rode draad van de harde schijf voeding. 12 volt - 5 volt = 7 volt.

 

5 volt kan echter ook, het verschil in draaisnelheid is niet zo groot. Zelf heb ik de ventilator in mijn DM7000 en DM7025 ook op 5 volt draaien.

 

Je hebt geen extra voeding nodig voor een ventilator. De voeding van de DM7020 is sterk genoeg en een ventilator trekt niet zo veel stroom.

Dreambox DM500 (2x), DM7000, DM7025 - MaxPlus HTS 2100S - T90 met 16 lnb - Triax 150 Prime Focus met BSC621-2 lnb - Fibo 120 op Jaeger HQ 1224 SMR-EL met Invacom SNF-031 lnb - Spaun switches.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hello,

 

@Smile

 

Als ik deze Interne Power Splitter Kabel gebruik, hoe moet ik dan de kabels die van de ventilator komen aansluiten?

Of moet ik de draden die naar de 3pin fan splitter gaan versteken?

Nu gaat de rode van de 3 pin fan splitter naar de gele van de 5.25" male en de zwarte van de 3 pin fan splitter naar de zwarte van de 5.25" male.

Hoe kan ik dit het beste oplossen om aan 5V of 7V te geraken?

Welke draden moeten waar aangesloten worden?

 

Interne Power Splitter Kabel

5.25" Male - 5.25" Female + 3pin fan voeding aansluiting

Sluit dan de fan rechtstreeks aan op de voeding.

CABLE-247.jpg

 

Dit is een ventilator uitgevoerd met een drie pins connector.

Zulke ventilator met 3 pins connector zou ik willen verbinden met de Interne Power Splitter Kabel.

 

gd_main_2401_.jpg

 

Mvg.

Tripontin wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dunne rode draad zit samen met de dikke gele draad in 1 metalen connector. Dit is de 12 volt aansluiting.

 

Je kan de dikke gele en dikke rode draad omsteken, maar dit dient dan wel aan beide zeiden (de beide grote connectoren) van de splitter te gebeuren. Na het omsteken staat er 5 volt op de gele draad.

 

Bij het omsteken kan je het beste gebruik maken van een dun buisje. Bijvoorbeeld de vulling van een balpen. Het moet een buisje zijn, dat precies over de metalen pennen past.

 

De rode draad van de ventilator is meestal de "plus", hierop moet de 5 volt worden aangesloten. De zwarte draad is meestal de "min", hierop moet de massa (1 van de zwarte draden van de splitter) worden aangesloten. De draad die overblijft is een signaal draad. Een ventilator met drie draden heeft een signaal draad. Deze draad moet je niet aansluiten.

Dreambox DM500 (2x), DM7000, DM7025 - MaxPlus HTS 2100S - T90 met 16 lnb - Triax 150 Prime Focus met BSC621-2 lnb - Fibo 120 op Jaeger HQ 1224 SMR-EL met Invacom SNF-031 lnb - Spaun switches.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hello,

 

@Smile,

 

Origineel bericht van: Smile
De dunne rode draad zit samen met de dikke gele draad in 1 metalen connector. Dit is de 12 volt aansluiting.

 

Je kan de dikke gele en dikke rode draad omsteken, maar dit dient dan wel aan beide zeiden (de beide grote connectoren) van de splitter te gebeuren. Na het omsteken staat er 5 volt op de gele draad.

 

Bij het omsteken kan je het beste gebruik maken van een dun buisje. Bijvoorbeeld de vulling van een balpen. Het moet een buisje zijn, dat precies over de metalen pennen past.

 

De rode draad van de ventilator is meestal de "plus", hierop moet de 5 volt worden aangesloten. De zwarte draad is meestal de "min", hierop moet de massa (1 van de zwarte draden van de splitter) worden aangesloten. De draad die overblijft is een signaal draad. Een ventilator met drie draden heeft een signaal draad. Deze draad moet je niet aansluiten.

 

Bedankt voor je uitleg, Smile.

Ik heb het even in een schema-tje gezet.

Moesten er nog zaken niet goed zijn, dan hoor ik het graag.

 

-->Schema-tje zie bijlage<---

 

Mvg.

Tripontin wink

Aansluiting ventilator in DM7020.doc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hello,

 

Kan ik dit eventueel ook gebruiken om de snelheid van de ventilator te regelen?

 

Zalman ventilator snelheid-controller FAN-MATE 2

 

455759vb.png

 

Geschikt voor ventilatoren met stroom-verbruik van 6 watt of minder.

Handmatig instelbare ventilator snelheid.

Controller kan extern aangesloten worden.

3pole Molex aansluiting met tachometer-signaal.

 

Mvg.

Tripontin wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...