Ga naar inhoud


Advies gevraagd door beginner; welke schotel en receiver?


wormwood

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik ben een nieuweling op dit forum, en hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen bij de keuze van een digitale schotel en ontvanger. Ik heb al 13 jaren een goedkoop analoog setje, waarop Astra nog prima te ontvangen is. Een paar weken geleden had ik

een aanvaring met mijn kabelaar (over internet-FUP), waarvan ik TV, internet en telefoon betrek. Dat, is dus binnenkort afgelopen want ik stap nu voor internet en telefoon op ADSL over, ook vanwege de lagere kosten. De Satelliet wordt dan mijn enige RTV-leverancier, en die verdient nu wel een upgrade naar digitaal. Ik woon in het Westland.

 

Naast de fta Duitse en Engelse kanalen, wil ik graag ten minste Ned 1, 2 en 3 ontvangen, en wat regionale zenders. Verder kanalen zoals Discovery, CNN, als dat kan. De nieuwste films hoef ik echt niet te zien via de satelliet (er is ook nog zoiets als bioscoop en internet). Ik heb het idee dat ik dan het beste Astra 1 en 2 kan nemen, en Hotbird?

 

Is het zinvol om een combi DVB-S + DVB-T receiver te nemen? Ik meen te begrijpen dat Ned1, 2 en 3 + regionaal al via DVB-T gratis te ontvangen zijn (of is daar ook al een kaart voor nodig?). Nu zitten die natuurlijk ook op de DVB-S, maar daarvoor is een kaart nodig dacht ik? Ik vraag mij wel af, of het hebben van een kaart niet sowieso een must is, en een combi met DVB-T dan dus zinloos is.

 

Ik zou dan in eerste instantie gaan voor een eenmalige kaart-aanschaf, zonder abonnement, voor Ned 1, 2 en 3 (of kan dat ook zonder kaart?). Tja, betalen voor TV heb ik ook via de kabel al lang genoeg gedaan, voor tamelijk waardeloze programmeringen (de kijkers zouden betaald moeten krijgen...). Het is m.i. een uitdaging om er nu het maximale uit te halen, tegen redelijke kosten. Analoog, was indertijd kennelijk wel meer te ontvangen, met wat handigheid, maar digitaal is het kennelijk behoorlijk dichtgespijkerd?

 

Ik kies waarschijnlijk het beste voor een receiver met ten minste 1 CI en 1 Conax slot (met evt. DVB-T digitenne)? Kennelijk zijn er wel wegen om bv. aan een Sky-kaart te komen (voor BBC), en dat zou dan bijvoorbeeld via CI kunnen?

 

Ik heb nu een wlan netwerkje thuis, en vraag mij af of een receiver met LAN-aansluiting via de wifi-router een TV signaal kan streamen, om in en om huis via wlan ook TV te kunnen kijken op de laptop? Is zo’n receiver met LAN in principe ook te bedienen via het netwerk? Opslag van filmbeelden via wlan op een aparte computer kan vast wel? Het lijkt mij ook een voordeel om via de receiver-LAN filmbestanden van de computer op de TV te kunnen afspelen.

 

Ik overweeg om tzt ook een wlan IP camera op te hangen, en het zou aardig zijn als die beelden ook weer via de LAN van de receiver op de TV te zien zouden zijn. Zou dat dan gaan, of moet ik dan kiezen voor een receiver met ingebouwd wlan?

 

Is een computer met receiver-kaart een betere optie voor mij? Ik krijg weer een continue internetaansluiting, en overweeg om de computer dan ook continu aan te houden. Dat ook, om zo’n IP-camera d.m.v. bewegingsdetectie te laten waken.

 

Ik heb nog een gewone ouderwetse beeldbuis, en ben wat dat betreft snel tevreden, maar sluit HDTV op termijn niet uit. Hoeveel zin heeft het om dan nu al voor een HDTV-receiver (DVB-S2) te gaan? Niet, vermoed ik, ook gezien de kosten?

 

Ik heb bij het Duitse SR Tronic eens op de site gekeken. Ik meen voor Astra 1 en 2, en Hotbird, drie LNB’s nodig te hebben. De MAXIMUM E-85 Multibeam schotel of de WAVEFRONTIER Toroidal T90 schotel lijken mij geen slechte keus, ook om er in de toekomst wellicht nog eens een LNB bij te kunnen hangen?

 

En, welke LNB’s zou ik het beste kunnen kopen, en welke receiver?

Sorry voor de vele vragen. Als iemand er één zou kunnen beantwoorden, dan zou ik al een eindje in de goede richting zijn.

 

Alvast hartelijk dank,

André

 

Een collega, wenste mij laatst "achter de decoder". Ach, wartaal is ook taal, en er is dan tenminste ruimte voor verbetering. Dus, brabbel er ook maar op los hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: wormwood
Beste mensen,
Ik ben een nieuweling op dit forum, en hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen bij de keuze van een digitale schotel en ontvanger. Ik heb al 13 jaren een goedkoop analoog setje, waarop Astra nog prima te ontvangen is. Een paar weken geleden had ik
een aanvaring met mijn kabelaar (over internet-FUP), waarvan ik TV, internet en telefoon betrek. Dat, is dus binnenkort afgelopen want ik stap nu voor internet en telefoon op ADSL over, ook vanwege de lagere kosten. De Satelliet wordt dan mijn enige RTV-leverancier, en die verdient nu wel een upgrade naar digitaal. Ik woon in het Westland.

zo ben ik er ook mee begonnen, en ik kan je zeggen dat ik nooit meer terug wil. Wat een genot om zelf uit te kunnen maken naar welke zenders je wilt kijken!

Origineel bericht van: wormwood

Naast de fta Duitse en Engelse kanalen, wil ik graag ten minste Ned 1, 2 en 3 ontvangen, en wat regionale zenders. Verder kanalen zoals Discovery, CNN, als dat kan. De nieuwste films hoef ik echt niet te zien via de satelliet (er is ook nog zoiets als bioscoop en internet). Ik heb het idee dat ik dan het beste Astra 1 en 2 kan nemen, en Hotbird?

Astra 1 t/m 3 is een prima keuze. Kijk maar even op Lyngsat.com om te zien of hotbird ook iets te bieden heeft voor je, maar om te beginnen zijn de Astra's prima.

Voor de Nederlandse kanalen inclusief Discovery, heb je een abbo nodig van CanalDigital.nl. Dan heb je meteen ook de commerciele zenders en dergelijke. Zie op hun site.
Je hebt dus ook een ontvanger nodig met decoder waar je het Canaldigitaal kaartje in kunt doen.
Het is helaas niet mogelijk om Discovery te ontvangen zonder abbo.

Origineel bericht van: wormwood

Is het zinvol om een combi DVB-S + DVB-T receiver te nemen? Ik meen te begrijpen dat Ned1, 2 en 3 + regionaal al via DVB-T gratis te ontvangen zijn (of is daar ook al een kaart voor nodig?). Nu zitten die natuurlijk ook op de DVB-S, maar daarvoor is een kaart nodig dacht ik? Ik vraag mij wel af, of het hebben van een kaart niet sowieso een must is, en een combi met DVB-T dan dus zinloos is.

Voor discovery heb je een kaart nodig en daarmee is een DVD-T ontvanger dus inderdaad niet zo zinvol meer. Als je Discovery kunt decoderen, dan heb je ook meteen de Nederlandse zenders.

Origineel bericht van: wormwood

Ik zou dan in eerste instantie gaan voor een eenmalige kaart-aanschaf, zonder abonnement, voor Ned 1, 2 en 3 (of kan dat ook zonder kaart?). Tja, betalen voor TV heb ik ook via de kabel al lang genoeg gedaan, voor tamelijk waardeloze programmeringen (de kijkers zouden betaald moeten krijgen...). Het is m.i. een uitdaging om er nu het maximale uit te halen, tegen redelijke kosten. Analoog, was indertijd kennelijk wel meer te ontvangen, met wat handigheid, maar digitaal is het kennelijk behoorlijk dichtgespijkerd?

Klopt. Maar omdat je Discovery wilt kijken, ben je gedwongen om te betalen.

Origineel bericht van: wormwood

Ik kies waarschijnlijk het beste voor een receiver met ten minste 1 CI en 1 Conax slot (met evt. DVB-T digitenne)? Kennelijk zijn er wel wegen om bv. aan een Sky-kaart te komen (voor BBC), en dat zou dan bijvoorbeeld via CI kunnen?

BBC, ITV, Channel4, en allerlei film kanalen zijn allemaal vrij te ontvangen via Astra 2.
Een conax decoder heb je niet nodig als je toch al een CanalDigitaal abbo hebt.

Origineel bericht van: wormwood

Ik heb nu een wlan netwerkje thuis, en vraag mij af of een receiver met LAN-aansluiting via de wifi-router een TV signaal kan streamen, om in en om huis via wlan ook TV te kunnen kijken op de laptop? Is zo’n receiver met LAN in principe ook te bedienen via het netwerk? Opslag van filmbeelden via wlan op een aparte computer kan vast wel? Het lijkt mij ook een voordeel om via de receiver-LAN filmbestanden van de computer op de TV te kunnen afspelen.

Van bijvoorbeeld een Dreambox kan je inderdaad op je computernetwerk de schijf sharen. Of hij ook beelden van Internet kan weergeven weet ik eerlijk gezegd niet, want daar heb ik nooit behoefte aan gehad. De kwaliteit is zoveel minder dan via de schotel... dat ga je waarschijnlijk niet echt doen. Specifieke Dreambox vragen kan je het beste stellen in de Dreambox groep.

Origineel bericht van: wormwood

[...]
Ik heb nog een gewone ouderwetse beeldbuis, en ben wat dat betreft snel tevreden, maar sluit HDTV op termijn niet uit. Hoeveel zin heeft het om dan nu al voor een HDTV-receiver (DVB-S2) te gaan? Niet, vermoed ik, ook gezien de kosten?

Ik heb zelf besloten inderdaad even te wachten om te zien hoe de technologie en prijzen zich ontwikkelen. De ideale HD ontvanger is mijns inziens nog niet op de markt.

Origineel bericht van: wormwood

Ik heb bij het Duitse SR Tronic eens op de site gekeken. Ik meen voor Astra 1 en 2, en Hotbird, drie LNB’s nodig te hebben. De MAXIMUM E-85 Multibeam schotel of de WAVEFRONTIER Toroidal T90 schotel lijken mij geen slechte keus, ook om er in de toekomst wellicht nog eens een LNB bij te kunnen hangen?

Je hebt per satelliet een LNB nodig. Dat klopt.
Ik heb zelf erg goede ervaringen met de T90. Uitstekende keuze. Signaal is erg goed, maar het ding is wel vrij groot.

Origineel bericht van: wormwood

En, welke LNB’s zou ik het beste kunnen kopen, en welke receiver?

Op een T90 kan je prima aan de slag met redelijk geprijsde LNB's. Smart bijvoorbeeld.
Vergeet niet dat je ook nog een switch nodig hebt. Daar kan ik Triax of Spaun aanbevelen.
V.w.b. de ontvanger... tsja. Een kwestie van smaak...

succes
m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wormwood

En, welke LNB’s zou ik het beste kunnen kopen, en welke receiver?

Ik vergat in mijn vorige antwoord nog het volgende:

Let op dat je voor opnemen en kijken tegelijk, twee tuners nodig hebt. Je kunt twee onafhankelijke receivers kopen en twee decodeerkaartjes (het tweede kaartje kost na aanschaf 1 of 2,5 euro per maand; zie CanalDigitaal.nl).
Maar er zijn ook ontvangers met twee tuners en ingebouwde harde schijf. Die zijn erg makkelijk en je kunt uit de voeten met een enkel kaartje.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
2tuners is niet nodig voor opnmen en kijken tegelijk,met een Dreambox 7020 kun je binnen de zelfde transponder 1prog.opnemen en een ander prog. bekijken,of 1prog.opnemen en tegelijk een ander opgenomen progamma bekijken ink. Teletekst pagina's.

Heel fijn. Dank je voor je aanvulling.

Je hebt helemaal gelijk, maar iemand die van de kabel komt moet je er toch even op wijzen dat hij met een single tuner een heleboel mogelijkheden kwijt raakt ten opzichte van de situatie die hij had.
In de praktijk heb je gewoon twee tuners nodig, precies zoals op de kabel.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mifi en Columbo, bedankt voor jullie snelle reactie en de info.

 

Astra 1 t/m 3 is een prima keuze. Kijk maar even op Lyngsat.com om te zien of hotbird ook iets te bieden heeft voor je, maar om te beginnen zijn de Astra's prima.

 

Een goede tip, dat Lyngsat.com! Wat een informatie. Alleen jammer dat het gros van de satellieten achter de horizon hangt...

 

Voor de Nederlandse kanalen inclusief Discovery, heb je een abbo nodig van CanalDigital.nl. Dan heb je meteen ook de commerciele zenders en dergelijke.

 

En als ik alleen een kaart van CanalDigital koop (eenmalig)? Ik meende eens te hebben gelezen dat dat zou volstaan voor de gratis zenders Ned 1, 2 en 3, en enkele regionale zenders. Dus toch een abonnement nodig? Die commerciële troep kan ik missen als k....

Ik zou graag de Nederlandse, Engelse (en Duitse) fta programma's ontvangen van Astra 1t/m3, inclusief Ned 1, 2 en 3, en enkele regionale Nederlandse zenders.

Zonder kaart, is dat dus niet allemaal te ontvangen?

Maakt het nog uit welke receiver ik kies? Ik neem dan bij voorkeur geen "provider receiver", maar een met CI's waarin ik zelf t.z.t. wat met decoders kan experimenteren.

 

BBC, ITV, Channel4, en allerlei film kanalen zijn allemaal vrij te ontvangen via Astra 2.

 

Dat klinkt goed. Daarvoor is dus geen decoder nodig, en volstaat een doorsnee receiver al (zonder kaart)?

 

Een conax decoder heb je niet nodig als je toch al een CanalDigitaal abbo hebt.

 

Tja, maar van Discovery zie ik misschien af, als ik alleen daarvoor een CanalDigital abonnement zou moeten nemen. Zonder zo'n abonnement heeft een Conax-slot in de receiver dus alleen zin hebben als ik er een andere Conax-decoderkaart in zou willen plaatsen (dan CanalDigital)? Een extra CI is dan vast nog beter dan een Conax-slot (flexibeler)?

 

Het lijkt mij ook een voordeel om via de receiver-LAN filmbestanden van de computer op de TV te kunnen afspelen.

 

De kwaliteit zal inderdaad niet geweldig zijn, zoals je stelt, maar nu heb ik wel een paar filmbestanden vanaf internet die ik op de TV niet kan afspelen. Het leek mij aardig als dat via de receiver via (w)LAN (of desnoods via een USB-slot) zou kunnen. Het was maar een vraag terzijde.

De mogelijkheden van een LAN-aansluiting op een receiver zijn dus waarschijnlijk beperkt?

 

De ideale HD ontvanger is mijns inziens nog niet op de markt.

Ik kies dan ook maar beter voor een betaalbare gewone nu. HDTV kan dan altijd nog, tegen een dumpprijs, zodra "SuperNonPlusUltraDTV" wordt geïntroduceerd ;-)

 

Ik heb zelf erg goede ervaringen met de T90. Uitstekende keuze. Signaal is erg goed, maar het ding is wel vrij groot.

 

Ik weet genoeg. Die wordt het dan. De afmeting van die schotel is voor mij geen echt probleem. En, hij ziet er wel interessant uit ook: mocht ik ooit eens een fregat willen bouwen, dan heb ik daarvoor in ieder geval al een passende antenne ;-)

 

Op een T90 kan je prima aan de slag met redelijk geprijsde LNB's. Smart bijvoorbeeld.

Vergeet niet dat je ook nog een switch nodig hebt. Daar kan ik Triax of Spaun aanbevelen.

V.w.b. de ontvanger... tsja. Een kwestie van smaak...

 

SMART? De "SMART TQ Titanium Edition Quattro LNB 0,1 dB(Modell: TQ)" lijkt mij wel wat. Ik wil een eventuele tweede of derde receiver inderdaad niet uitsluiten, en met die 4 uitgangen is dat vast geen probleem.

 

Nog bedankt voor de reminder t.a.v. kijken en opnemen tegelijk. Nu heb ik "de kabel" niet veel gebruikt voor TV hoor (dat ding heeft hier als het ware liggen corroderen, en dat voor €15,00/mnd...). Tja, mijn vrouw is Duitse... Vandaar ook, dat analoge schoteltje. Maar kijken en opnemen tegelijk, is inderdaad wel mooi. Ik kijk dan uit naar een dubbele tuner.

 

Dan nog een switch. Triax of Spaun? Een "SPAUN SAT-Antennen-Relais SAR 411 WSG, DiseqC 2.0, 4/1" is er voor zo'n € 30,40 zie ik.

En de "SatConn DiSEqC-Schalter 4/1 HI-ISO mit Wetterschutz Schalter 4 in/1 out) High Isolation DiSEqC 2.0 (abwärtskompatibel)"? Zou dat gaan? Die is met €6,90 een koopje.., maar of dat kwalitatief ook afdoende is...?

Als ik met 3 LNB's start, en met een dubbele tuner (en binnenkort wellicht nog een enkele tuner elders in huis), dan heb ik al snel zo'n 3 switches nodig (van elk 3 LNB's naar 1).

 

Hartelijke groet,

 

André

 

 

Een collega, wenste mij laatst "achter de decoder". Ach, wartaal is ook taal, en er is dan tenminste ruimte voor verbetering. Dus, brabbel er ook maar op los hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook nog kunnen kiezen voor een draaibare opstelling. Kun je afhankelijk van je vrije zicht een hele rits satellieten ontvangen (zie hiervoor lyngsat etc). Hierdoor heb je dus maar een LNB nodig en niet meerdere, zeker als je meerdere ontvangers wil aansluiten heb je dus twin/quad lNB's nodig. Nadeel is dat je maar naar 1 satelliet tegelijk kan kijken. Dus niet nederland beneden en BBC boven (19,2 en 28 oost).

Ontvanger is afhankelijk van wat je zelf graag wil zoals eerder genoemd door anderen. Ik heb zelf drie ontvangers en mijn voorkeur gaat uit naar de eerste (zie hieronder). Hiermee kun je meer dingen naar eigen voorkeur instellen en ook relatief eenvoudig. Deze is helaas niet geschikt voor HD ontvangst, maar kijk even verder in dit forum. Er is heel veel te vinden.

Succes met het maken van je keuze.

db 7020s Gemini 4.3/ echostar 890DB-2ci/ premiumX 7100 PGU

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, Wanderer, maar als ik mij spiegel aan jouw ervaring(en):

 

"triax 78 schotel, triax multiblok met 4x Alps lnb's, noname 4/1 diseqc switch, coax van de censuur, aston xena 1700; micronik 1200s; samsung smt-1100t; topfield 5300k pvr; Fritz!box7140"

 

Dan groeit hier wel de wanhoop ;-)

Jij bent ook vast begonnen met één setje...?

Hoe verantwoord ik dat t.z.t. tegenover mijn vrouw... (tips)? ;-)

Een collega, wenste mij laatst "achter de decoder". Ach, wartaal is ook taal, en er is dan tenminste ruimte voor verbetering. Dus, brabbel er ook maar op los hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wormwood

Hoe verantwoord ik dat t.z.t. tegenover mijn vrouw... (tips)? ;-)

met schitterende beelden vanuit de ruimte....
kom nou, je eerste post en je geeft geen enkele blijk van inlezen op dit forum...?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wormwood

En als ik alleen een kaart van CanalDigital koop (eenmalig)? Ik meende eens te hebben gelezen dat dat zou volstaan voor de gratis zenders Ned 1, 2 en 3, en enkele regionale zenders. Dus toch een abonnement nodig? Die commerciële troep kan ik missen als k....
Ik zou graag de Nederlandse, Engelse (en Duitse) fta programma's ontvangen van Astra 1t/m3, inclusief Ned 1, 2 en 3, en enkele regionale Nederlandse zenders.
Zonder kaart, is dat dus niet allemaal te ontvangen?

Ghe ghe ghe, ja de nederlandse commercielen kan ik ook wel missen ;-) ...maar Discovery en NGC niet.

Als je bereid bent af te zien van discovery en een aantal anderen, dan kan je inderdaad uit met een eenmalig aangeschafte kaart plus een keer per jaar wat administratiekosten. Ik geloof dat het in de orde van 15 euro per jaar is. Moet je even opzoeken bij CanalDigitaal.nl.
Blijft dat je een decoder moet hebben.

Origineel bericht van: wormwood

Maakt het nog uit welke receiver ik kies? Ik neem dan bij voorkeur geen "provider receiver", maar een met CI's waarin ik zelf t.z.t. wat met decoders kan experimenteren.

De receiver maakt uit, maar is een kwestie van smaak. Bedenk wel even dat als je een CI slot receiver hebt, je er meestal nog een decoder bij moet kopen die je dan in de CI slot schuift.
Bij een Dreambox, bijvoorbeeld, kan je een software decoder gebruiken. Je kunt de CD kaart dan rechtstreeks in de receiver schuiven. Maar de Dreambox is relatief vaak ietsje duurder.

Origineel bericht van: wormwood

BBC, ITV, Channel4, en allerlei film kanalen zijn allemaal vrij te ontvangen via Astra 2.

Dat klinkt goed. Daarvoor is dus geen decoder nodig, en volstaat een doorsnee receiver al (zonder kaart)?

Dat klopt.

Origineel bericht van: wormwood

Een conax decoder heb je niet nodig als je toch al een CanalDigitaal abbo hebt.

CanalDigital abbo maakt geen gebruik van Conax. Geen idee waar je Conax voor nodig zou hebben. Nog nooit nodig gehad.

Origineel bericht van: wormwood

Tja, maar van Discovery zie ik misschien af, als ik alleen daarvoor een CanalDigital abonnement zou moeten nemen. Zonder zo'n abonnement heeft een Conax-slot in de receiver dus alleen zin hebben als ik er een andere Conax-decoderkaart in zou willen plaatsen (dan CanalDigital)? Een extra CI is dan vast nog beter dan een Conax-slot (flexibeler)?

Kijk even heel goed op Canaldigitaal.nl. Er zijn voor mij goede redenen om wel een abbo te nemen, maar dat ligt aan je persoonlijke smaak. Voor de Duitse zenders is het niet nodig, want die zijn bijna allemaal vrij te ontvangen. En voor de Engelse zenders is het ook niet nodig.
Ik heb Duitse vrienden, die jaloers zijn op de zenders die ik kan ontvangen. Ik heb meer Duitse zenders dan zij ;-)

Origineel bericht van: wormwood

Het lijkt mij ook een voordeel om via de receiver-LAN filmbestanden van de computer op de TV te kunnen afspelen.

De kwaliteit zal inderdaad niet geweldig zijn, zoals je stelt, maar nu heb ik wel een paar filmbestanden vanaf internet die ik op de TV niet kan afspelen. Het leek mij aardig als dat via de receiver via (w)LAN (of desnoods via een USB-slot) zou kunnen. Het was maar een vraag terzijde.
De mogelijkheden van een LAN-aansluiting op een receiver zijn dus waarschijnlijk beperkt?

Hangt ervan af. Ik ben geen expert in dit geval. Ik ben heel blij dat mijn ontvanger over een netwerkaansluiting beschikt, maar vooral omdat het heel handig is om films over te slepen naar de PC en dan een DVD te branden.

Origineel bericht van: wormwood

De ideale HD ontvanger is mijns inziens nog niet op de markt.
Ik kies dan ook maar beter voor een betaalbare gewone nu. HDTV kan dan altijd nog, tegen een dumpprijs, zodra "SuperNonPlusUltraDTV" wordt geïntroduceerd ;-)

Ik heb zelf erg goede ervaringen met de T90. Uitstekende keuze. Signaal is erg goed, maar het ding is wel vrij groot.

Ik weet genoeg. Die wordt het dan. De afmeting van die schotel is voor mij geen echt probleem. En, hij ziet er wel interessant uit ook: mocht ik ooit eens een fregat willen bouwen, dan heb ik daarvoor in ieder geval al een passende antenne ;-)

LOL.
Denk er aan dat de T90 een speciaal statief heeft dat niet altijd wordt bijgeleverd, maar wel lekker stevig is. Beter dan monteren op een losse paal. Het bijbehorende statief is een driepoot. Het steunt op drie punten. Samen zijn ze rond de 150 euro. Als je de T90 ziet voor rond de 100 euro is het statief meestal apart.
De T90 past sowieso alleen op een paal van 60mm.

Origineel bericht van: wormwood

Op een T90 kan je prima aan de slag met redelijk geprijsde LNB's. Smart bijvoorbeeld.
Vergeet niet dat je ook nog een switch nodig hebt. Daar kan ik Triax of Spaun aanbevelen.
V.w.b. de ontvanger... tsja. Een kwestie van smaak...


SMART? De "SMART TQ Titanium Edition Quattro LNB 0,1 dB(Modell: TQ)" lijkt mij wel wat. Ik wil een eventuele tweede of derde receiver inderdaad niet uitsluiten, en met die 4 uitgangen is dat vast geen probleem.

Pas op: je hebt quatro en quad en dat is iets anders! Jij bedoelt de quad's.
Ik gebruik zelf ook quad's met vier gelijkwaardige uitgangen voor vier receivers. Als je dat allemaal gebruikt heb je ook vier switches nodig.
Bij mij zitter er quad's op, met drie switches. Twee ervan zijn aangesloten op een dubbele harddisk ontvanger. De derde op een single harddisk ontvanger.

Zie ook: http://www.satcure.co.uk/tech/lnb.htm

Origineel bericht van: wormwood

Nog bedankt voor de reminder t.a.v. kijken en opnemen tegelijk. Nu heb ik "de kabel" niet veel gebruikt voor TV hoor (dat ding heeft hier als het ware liggen corroderen, en dat voor €15,00/mnd...). Tja, mijn vrouw is Duitse... Vandaar ook, dat analoge schoteltje. Maar kijken en opnemen tegelijk, is inderdaad wel mooi. Ik kijk dan uit naar een dubbele tuner.

Ik heb een abbo van CD voor 12,95 per maand. Je hebt dan vrijwel alles voor minder. Maar volg je eigen voorkeuren vooral. Je kunt altijd later upgraden.

Origineel bericht van: wormwood

Dan nog een switch. Triax of Spaun? Een "SPAUN SAT-Antennen-Relais SAR 411 WSG, DiseqC 2.0, 4/1" is er voor zo'n € 30,40 zie ik.
En de "SatConn DiSEqC-Schalter 4/1 HI-ISO mit Wetterschutz Schalter 4 in/1 out) High Isolation DiSEqC 2.0 (abwärtskompatibel)"? Zou dat gaan? Die is met €6,90 een koopje.., maar of dat kwalitatief ook afdoende is...?

Die Spaun is prima maar klinkt erg goedkoop. Klinkt alsof die wordt geleverd zonder buitenbehuizing. De Triax 4/1 is altijd inclusief buitenbehuizing. Niet onbelangrijk, want je monteert ze direct onder de schotel. Tenzij je van erg veel kabels naar je huis houdt ;-)
De goedkoere switches zou ik niet aan beginnen. Iedereen zal je vertellen dat "bij mij doen ze het prima", maar kwaliteit is belangrijk. Je wilt het ding plaatsen en er jaaaaren geen omkijken meer naar hebben. Die paar tientjes zou ik gewoon investeren.

Tip: Niet aan verbindingen sleutelen tenzij de ontvanger helemaal stroomloos is. Het in een uitschroeven van de stekers met de ontvanger onder stroom heeft mij al eens een switch gekost.

Origineel bericht van: wormwood

Als ik met 3 LNB's start, en met een dubbele tuner (en binnenkort wellicht nog een enkele tuner elders in huis), dan heb ik al snel zo'n 3 switches nodig (van elk 3 LNB's naar 1).

Klopt. Je begrijpt het.
Vergeet vooral niet om alles waterdicht af te tapen. Oh, en bespaar ook niet op de Coax kabel. Relatief niet duur, een goede kost ongeveer een euro per meter, dus je kunt er niet voor tobben. Koop Koka799 of H125. Zoek in de fora maar eens op coax. Zeker geen goedkope coax uit de bouwmarkt gebruiken, want dan maken schotel, LNB's en switches ineens ook niets meer uit ;-)

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: patyv
Je zou ook nog kunnen kiezen voor een draaibare opstelling. Kun je afhankelijk van je vrije zicht een hele rits satellieten ontvangen (zie hiervoor lyngsat etc).

Dat is ook een optie. Goedkoper.

Maar:
1) Opnemen en kijken tegelijk is een interessante. Je kunt dat namelijk alleen tegelijk doen als het van dezelfde satelliet is.
2) Het wisselen van kanalen kan lang duren als ze op verschillende satellieten zitten. Zappen tussen BBC en Ned 1 mag eigenlijk geen zappen meer heten.

Daar staat tegenover dat het aantal sat's groter kan zijn.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pardon, geen enkel blijk van inlezen?

Huh, moest dat dan? Ik heb jullie toch, om "luie ik" te informeren? Wat zou ik dan mijn kostbare tijd verdoen, door mij eerst hier en daar wat in te lezen...?

 

Dat was even gekheid natuurlijk. Ik heb mij wel ingelezen, gedurende meerdere uren. Op enkele van mijn niet gestelde vragen, heb ik anwoord gevonden, maar op vele nog niet, vandaar. En, omdat de zucht naar kennis kwelt...

 

En, ik wil natuurlijk graag direct een juiste keuze maken. En niet, onbezonnen en overhaast, straks met een hoop nutteloze en dubbele apparatuur opgescheept zitten.

 

Eeeh, jij hebt wel heel veel apparatuur, zeg, mooi! ;-)

 

Groeten, met een vette knipoog!,

André

Een collega, wenste mij laatst "achter de decoder". Ach, wartaal is ook taal, en er is dan tenminste ruimte voor verbetering. Dus, brabbel er ook maar op los hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...