Ga naar inhoud


Lip-sync regeling?


fico99

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Ik ben mij momenteel aan het oriënteren voor een nieuwe HD ontvanger met PVR mogelijkheden. De Dreambox 800 heeft daarom mijn aandacht getrokken.

 

Ik heb echter nog een prangende vraag.

 

Kan je de lip-sync regelen indien het geluid dat via de S/PDIF verbinding naar je AV versterker sneller wordt weergegeven als het beeld via DVI op je TV?

 

M.a.w. kan je het geluid vertragen t.o.v. het beeld?

 

Oh ja, nog iets, wordt er ook geluid naar je TV gestuurd over die meegeleverde DVI-HDMI kabel?

 

gr,

Fico

Dreambox DM800, Triax TDS 110

Triax Multiblock met 4 x Smart Titanium TSX Single (13E, 19,2E, 23,5E en 28,2E)

TV Vlaanderen TopPakket

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je kunt een plugin installeren van Pauli Neutrino waar je het

mee kunt syncroniseren via audio instellingsknop;

mensen die digital audiosignal via Toslink gebruiken hebben

het meest problemen met lipsync.

Het probleem komt meest voor onder de HD kanalen.

Schotel PrimeFocus 1.80 + Gregorian 120  75°E-63°W Fixed: Triax 28/23/19/13

Analoog: EchoStar 7000 Chaparral MC-115 Digital: Dreambox 800,8000 920

ET-10000 Xsarius (Fusion SE in Camper)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: marvingold

Lipsync met HD kanalen vind ik namelijk hopeloos op de dreambox, deze plugin zou een welkom workaround kunnen zijn.


nee, is hier al verscheidene malen besproken, op de hd kanalen komt het geluid te laat, en alle bekende lipsync regelingen (inclusief deze plugin) kunnen het geluid alleen (verder) vertragen. Geen oplossing dus.
Link naar reactie
Delen op andere sites

het is niet image gerelateerd, en verschilt ook per zender, en van tijd tot tijd.

Dus zelfs als je een 'omgekeerde' audio delay zou hebben, zal dat niet helpen.

De oplossing moet in de drivers gemaakt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem zit iets anders in elkaar. In ieder geval, zo is dit mij uitgelegd wink

 

Het lipsync probleem heeft te maken omdat de audio ge-reroute wordt naar de optische aansluiting en wordt RAW verzonden naar je versterker (De optische aansluiting op de Dreambox is namelijk een TOSLINK). Vervolgens komt het in je versterker die vervolgens het optische signaal moet omzetten naar electronische data zodat de speakers het signaal snapt en dit vervolgens kan laten horen. Deze conversie kan gepaard gaan met latency en vervolgens kan je geluid dus achterlopen ten opzichte van het beeld.

 

Dit probleem komt veel bij het gebruik van TOSLink met Dolby Digital en DTS tracks. Dit komt omdat dit multi-channels audio informatie bevat (dit is niet een algemeen Dreambox probleem oid) en de latency bij deze conversie binnen de versterker zal zodanig groot zijn dat je het verschil hoort (latency bij PCM - stereo - is er ook, maar dit verschil hoort een normaal persoon niet). Bij HDMI audio zul je dit nagenoeg niet zien omdat het niet het optische signaal hoeft te converteren, het signaal loopt namelijk rechtstreeks - dus zonder gebruik van een optisch signaal - naar je TV toe.

 

Het is dus inderdaad afhankelijk van de bron. Soms heeft een bron bepaalde informatie waarbij de versterker iets meer tijd nodig heeft om de audio te laten horen.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In die gevallen die jij noemt gaat het slechts om tientallen milliseconden, en is eigenlijk altijd het beeld trager dan het geluid. Dat verschil is constant, en kan eenvoudig worden gecorrigeerd met de 'audio delay' die in de meeste AV versterkers zit. Of anders met de audio delay instelling op de dreambox.

 

Maar wat op diverse HD zenders optreedt, veelal met de AC3 pid, is dat het geluid soms zelfs tot 600ms achterloopt.

 

Dit heeft niks met de opto out te maken, via hdmi treedt hetzelfde op. Of je het geluid nu door de TV laat genereren, of in een AV versterker aftapt.

 

Ik heb wel eens logjes van mensen gezien waarmee ze konden aantonen dat zo'n delay van 600ms gewoon als informatie uit de stream te halen is. Wat nog gebeuren moet is dat de drivers hier correct mee omgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot op heden heb ik geen enkele HD zender gevonden - die ik kan ontvangen en kan bekijken - die een delay heeft van enkele Ms. Dit is zowel het geval op mijn HTPC als op mijn DB800 wink

 

Heb je misschien een voorbeeld van een zender die het probleem heeft van 600Ms?

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een uitzending met 600ms kan ik momenteel niet vinden, maar bijv NGC HD (cds) heeft zeker een 100-200ms audio delay momenteel.

(discovery HD is wel redelijk goed op dit moment, maar loopt ook vaak flink verkeerd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Even een oude thread weer leven inblazen ..

Is het niet zo dat in de meeste gevallen de oorzaak van audio out-sync te wijten valt aan de upscaler en beeldverbeteringsmethoden in een LCD-TV ?

Zelf stuur ik audio video van mijn DM800 naar een Onkyo receiver, die enkele HDMI ingangen heeft. Via de HDMI uitgang wordt het beeld naar de LCD-TV getransporteerd.

 

Nu zou er tussen TV en receiver via HDMI protocol v1.3a automatisch onderhandeling moeten plaatsvinden hoeveel delay de receiver moet introduceren, zodat LipSync issues verleden tijd zijn. Helaas blijkt dat niet het geval te zijn.

 

Ik denk dat de Dreambox hier die in het begin van de keten zit, ook HDMI v1.3a moet ondersteunen.

Is er iemand die hier meer kaas van heeft gegeten ?? :-)

 

Voor wat meer leesvoer :

 

http://www.abccables.com/info-lip-sync.html

DM800S - DM7000S - DM500S - 2x Triax 88cm - Strong DISEcQ H-H Motor SRT DM2100 - Triax TD(S) Multiblock

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...