Ga naar inhoud


Energieverbruik DVB-kaarten


Gast moedersmooiste

Aanbevolen berichten

Gast moedersmooiste

Na lang stil meelezen is het nu tijd voor mijn eerste vraag. Ik ben namelijk aan het overwegen om een HTPC te bouwen. Aanvankelijk was ik van plan om een Dreambox te kopen. Maar om een aantal redenen heb ik sowieso een PC nodig die 24/7 aanstaat. Het leek me dus wel voordelig om daar simpelweg een DVB-kaart in te stoppen. Echter, nu lees ik hier en daar dat dergelijke kaarten zo'n 20W per stuk verbruiken. Aangezien ik twee kaarten wil zodat ik tegelijk kan opnemen en kijken, en ze ook weer niet HEEL goedkoop zijn, vraag ik me af of een Dreambox uiteindelijk toch niet voordeliger is. Meer specifiek vraag ik me af of die 20W continu wordt verbruikt, of alleen als de kaart in gebruik is. In het tweede geval kies ik voor de DVB-kaarten, want die paar uurtjes per avond zullen niet veel bijdragen aan het elektriciteitsverbruik. Maar als ze echt continu 20W verbruiken, dan neem ik er denk ik een Dreambox bij naast m'n server.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Precies, dit vraag ik me ook al af. Het zou helpen als je de tuner in sluimer mode kunt zetten. Mede hierdoor overweeg ik nog steeds een nieuwste generatie USB S2 receiver, omdat ik die nog hard uit kan zetten, alhoewel dat ook niet echt super is.....

 

Wie weet meer?

Lekker klooien met mijn 7025, TDT4U, HD (DVB C/S2) HTPC met DVBViewer Recording Service (!!!), DM500 en dbox II

 

*** Assumption is the mother of all f*ckups !!! ***

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet weten waarom een kaart altijd 20W zou moeten verstoken.. Logischerwijs lijkt het mij dat dit alleen het geval is wanneer het zijn werk doet (kijken van streams, ophalen EPG, etc).

 

Ik weet dat bij VDR, je een tijd kan instellen wanneer hij in een soort van spaar-modus gaat (vdr-xine geeft dan ook No Signal weer). Op dat moment zal hij - omdat hij geen signaal heeft - volgens mij echt geen 20W trekken.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voor dit project een nieuwe PC gaat samenstellen en je wilt niet onnodig Watts verstoken, dan kun je door slimme keuzes te maken voor alle componenten ook al flink besparen op het verbruik.

Energiezuinige PCs lijkt een nieuwe trend te worden en er zijn al aardig wat tips te vinden op internet.

Grote winst is te behalen door een energie efficiente voeding te kiezen (http://80plus.org). Verder is het ook de moeite waard om je te verdiepen in stroomverbruik van chipsets en processoren. Als laatste kun je nog winst boeken door de processor te undervolten. Het mooiste is het om dit dynamisch te doen naar mate het systeem belast wordt. Dus bij een idle toestand wordt de CPU naar beneden geklokt en undervolt waarmee het verbruik nog lager is als die toch al niets doet. Die software schakelt weer bij op het moment dat er systeem belasting is. Ik weet niet wat voor OS je wilt gebruiken, maar voor Linux is cpupowerd hiervoor gemaakt en voor Windows heb je RMClock en Crystal CPUID. Onder Linux heb ik er ervaring mee en het bespaart mij nog een extra 10 Watt door cpupowerd te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast moedersmooiste
Origineel bericht van: clark-kent
Als je voor dit project een nieuwe PC gaat samenstellen en je wilt niet onnodig Watts verstoken, dan kun je door slimme keuzes te maken voor alle componenten ook al flink besparen op het verbruik.


Ja, ik zit te denken aan een mATX moederbord met een AMD 780G chipset en een Athlon X2 5050e als processor. Qua DVB-kaart heb ik nog geen keuze gemaakt. Maar als je DVB-S2 ondersteuning onder Linux wilt, valt er (nog) niet veel te kiezen geloof ik.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop een reelbox avantgarde, die kan je 24 uur laten draaien, door de speedstep intel cpu' s draait de machine zuinig en stabiel

 

verbruik gemiddeld in volle gang met 2 DVBS2 tuners en harddisk 60 watt !

 

Te koop voor 1099 euro compleet met DVD recorder, harddisk.

 

 

hier de link naar alle technische info en mogelijkheden:

 

http://www.reel-multimedia.com/de/avg_technische_daten.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast moedersmooiste

Het lijkt me een mooi apparaat. Maar helaas is die Celeron processor die erin zit niet snel genoeg voor mijn doeleinden. Er zou namelijk een vrij zwaar Java programma op moeten komen te draaien. Ik zou er dan sowieso nog een losse server naast moeten nemen. Dan kan ik beter gaan voor een combinatie met een Dreambox. Goedkoper en zuiniger.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...