Ga naar inhoud


[DSR7005] met bolle elco's (condensatoren)


Gast djmauritz

Aanbevolen berichten

Mijn DSR7005 Heeft het een aantal jaren perfect gedaan echter sinds kort steeds meer problemen. Regelmatig loopt hij vast of gaat spontaan uit en nu wil hij ook niet meer schakelen tussen de verschillende satellieten.

 

Uiteindelijk besloten om hem eens open te maken en ik ontdekte vrij snel dat onder de harddisk een 8 tal elco's een beetje bol stonden. Vermoedelijk komt dit door de warmte-ontwikkeling van de harddisk. Ik heb per direct nieuwe elco's besteld die tegen een hogere temperatuur kunnen. Ik zal het laten weten of dit geholpen heeft zodra ik ze heb gesoldeerd.

 

Het probleem met bolle elco's herken ik toevallig vanuit mijn iMAC G5 die met dezelfde problemen te kampen heeft.

 

Zijn er meer die hier ervaring mee hebben?

 

Anders maar een HD ontvanger aanschaffen!! Ik zit te denken aan een Technisat DIGIT HD8-S. Deze is perfect voorbereid voor mijn Multytenne namelijk. Iemand ervaring met deze ontvanger?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zojuist de elco's vervangen in mijn ontvanger en hij werkt weer perfect. Het waren in mijn geval 6 elco's van 330uF/16V en 2 van 470uF/25V. Voor de 330uF heb ik uiteindelijk gekozen voor 25V dit omdat 16V was uitverkocht. Hoger levert geen probleem op maar plaats nooit een lagere voltage en denk aan de polariteit.

 

Totale kosten waren minder dan 2,50 euro.

 

De kapotte elco's kun je herkennen aan een bol staande bovenkant.

 

Doe er je voordeel mee!!!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hallo,

 

Ik denk, dat ik het zelfde probleem heb/krijg confused

 

Als ik een tijd naar een zender kijk, en ik wil overschakelen naar een andere kanaal, heb ik soms geen beeld meer frown

 

Schakel ik hem dan een keer uit, dan heb ik weer beeld, en kan dan weer zappen(ook niet altijd).

 

Opnames gaan ook nog wel eens mis, heeft dan wel opgenomen, maar het kan zijn dat hij er zo mee stopt of er komt een zwart beeld eek

 

Kan ik als "leek" die elco's makkelijk vinden (bolle elco's), of is dit verschil minimaal?

 

Groetjes, BBC

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

vinden zal wel gaan. Kijk maar naar de verschillen tussen alle elco's. Een normal eelco is plat van boven en de (bijna) kapote elco's zijn wat bol.

Maar je weet in iedergeval wat een elco is? en kan je ook goed solderen? Das toch ook wel belangrijk. Alleen opsporen verhelpt het euvel niet wink

Beter 1 sateliet in de lucht dan 10 in de hand

 

Philips 7072, 2000, 5400 (7005)

Kathrein CAS90,UAS485 + een paar andere LNB's

H126 kabel, Matrix reborn, revolution, ORF

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo all,

 

ik sinds een maand of 3 geen tuner twee ontvangst meer ,kan dit ook met de elco's te maken hebben ? en wie weet een reperateur ik woon in lelystad.

 

iedereen bedankt alvast

philips 7005 DSR en de strong SRT 6855 met inverto astra-HB LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hogere spanning van de elco's is niet erg, dan hebben ze een lagere lekstroom.

 

Ik vond laatst ook al dat het erg warm was bij de harde schijf. Mijn elco's waren nog wel plat.

Ik zat er wel aan te denken om wat extra koelgaten boven de schijf te maken. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

 

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit weekend net een 7005 gerepareerd, 6x de 330uf condensator vervangen. Draait weer als een tierelier.

 

Johan, de elo's die bij mij defect waren zaten zo strak onder de HDD dat ik ga twijfelen of je meer koeling kunt maken, want de luchtstroom komt al binnen bij je ci slot en gaat dan schuin naar de fan toe.

 

Ik weet niet hoelang hij het bij jullie heeft volgehouden met de eerste elco's.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo Doorus

 

 

ik ben een leek op electronica gebied:-) maar zijn die elco's die groene tonnetjes met kruisjes bovenop? als de kruisjes bol staan dan zijn ze niet meer goed en moeten ze vervangen worden ?

 

gr bart

philips 7005 DSR en de strong SRT 6855 met inverto astra-HB LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is onze ontvanger 2 jaar en 3 maand oud. De elco's zagen er nog goed uit. Maar er gebeuren idd wel eens rare dingen. Ik houd het in de gaten.

 

Elco's zijn idd tonnetjes met een kruisje erop. Ze zijn er normaal in meerdere kleuren. Er staat meestal een waarde in µF op bij een wat lagere spanning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat zijn ze, bij mij waren ze donker groen, en waren erg bol van boven, ze waren al iets uitgescheurd waardoor ze gaan lekken. Dit kon je duidelijk zien. Dit waren er 6 stuks.

 

Het hoeft niet altijd zo te zijn dat je kunt zien dat de elco's defect zijn, ik heb wel eensgehad dat je het met het blote oog niet kon zien en toch waren ze achteraf defect, maar dat geldt niet in dit geval, bij deze ontvanger waren ze overduidelijk defect.

 

Er zitten ook nog 2 grotere op deze zijn 470 uf. Bij mij waren de ogenschijnlijk nog heel, maar bij een ander hier op sat4all waren deze ook defect. Dus hoe langer je wacht des te meer gaan er defect.

 

Let wel op bij het terug plaatsen dat je de polariteit goed hebt, Er staat altijd een - op de zijkant, op dit mainboard is het ook goed aangegeven en ze staan allemaal in dezelfde richting.

 

Succes !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

 

Hallo,

 

Ik heb donderdag ook mijn DSR7005 losgeschroefd, ik kon er niks meer mee, liep constant te zoeken naar zijn CI-module/kaart.

 

Ik had ook de bolle elco's er in zitten, gisteren nieuwe gehaald en vandaag er ingezet, hij werkt nu weer als nieuw.

 

Is de moeite echt waard geweest, is toch wel een zeer makkelijke ontvanger om te bedienen, altans dat vinden ze hier thuis smile

 

Groetjes, BBC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Hydraman
Origineel bericht van: BBC
is toch wel een zeer makkelijke ontvanger om te bedienen
En blijkbaar ook een ontvanger die zelf makkelijk te repareren is, mits je een soldeerbout kunt vasthouden. wink


Hallo,

Ja dat klopt, had wel wat soldeer ervaring (water/gas) smile:D maar heb de gok maar genomen.

Viel mij heerlijk gezegd niet tegen, had de ontvanger al afgeschreven, ik hoop dat hij nu weer een tijdje meegaat.

Groetjes, BBC
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...