Ga naar inhoud


[dm7025] Kortsluiting voeding


bander

Aanbevolen berichten

Nadat ik de condensator c36 100uF 25V heb vervangen voor een 100uF 35V (volgens verkoper maakt dit niets uit) klapt de zekering van de voeding er steeds uit. Ik test overigens de voeding zonder de kabel aan te sluiten op de moederbord van de dreambox.Ik kan redelijk solderen en weet zeker dat ik nergens een "door verbinding" heb gemaakt , ook door gemeten overigens.

Weet iemand wat ik fout doe ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat de condensator 35 V is wil zeggen dat deze 35 V aankan, dus 25 V is geen enkel probleem. Heeft de condensator polariteit(elco), en zo ja heb je hier rekening mee gehouden?

Ik zou in ieder geval de voeding nog maar eens goed doormeten in plaats van aansluiten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De polariteit staat op de condensator aangegeven.

Inderdaad de dikke rand is de min. Dit kun je ook kontrolerern aan de hand van andere elco's, zoals je gedaan hebt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij een poging om het uit te leggen. Ik neem aan dat je met een multimeter meet. Ik moet er wel bij vermelden dat mijn kennis wat 'roestig' is.

Zet je multimetermeter op ohm om weerstand te meten, sluit de min aan op de massa, als je je meetpennen tegen elkaar houdt heb je een uitslag van de meter(bij een digitale meter krijg je uitslag naar 0 omdat je nu geen weerstand meet). Meet nu als eerste gewoon aan je 220 volts stekker en kijk of je een uitslag hebt, dit betekent dat je sluiting hebt. Ga van hieruit verder op je print meten tot je geen sluiting meer meet, dan ben je de kortsluiting vootbij en zit in het voorgaande onderdeel op je printplaat waarschijnlijk je sluiting. Soldeer dit component los(eventueel aan 1 zijde) en meet of deze sluiting meet.

Wel meten zonder spanning aangesloten!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Meet nu als eerste gewoon aan je 220 volts stekker en kijk of je een uitslag hebt, dit betekent dat je sluiting hebt.


Volgens mij werkt dit nooit. Je meet de gelijkspanning-weerstand van de primaire spoel van de transformator, die zal nooit heel hoog zijn, het is immers gewoon een lange koperdraad.

@ts: Je vertelt de condensator vervangen te hebben en dat goed gedaan te hebben. Waarom heb je de condensator vervangen? Als de voeding stuk is gegaan en de condensator er kapot uitzag, kunnen er best nog meer componenten stuk gegaan zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de condensator vervangen omdat mijn dreambox wel aan ging , het schermpje lichte wel op , maar er gebeurde verder niets en je hoorde een tjirpende geluidje.

Volgens enkele topics komt dit door de voeding en met name de condensator c36 , vandaar dat ik dit vervangen heb.

Ik heb dit op mijn werk gedaan en daar getest en geen kortsluiting en ook geen getjirp meer. Meegenomen naar huis daar aangezet en meteen vloog de zekering op de voeding eruit en sindsdien heb ik dit probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...