Ga naar inhoud


DiSEqC probleem Scena 5


Gast Thunders

Aanbevolen berichten

Hallo

 

IK heb het een probleem met de ontvanger en draaibare schotel.

Het is namelijk zo dat als ik de satelieten aanpas en opzoek en deze instel op DiSEqC of usauls dan kan ik wel de zenders laten zoeken (deze vind ie ook wel).

maar als ik een zender wil bekijken dan heb ik gen signaal en staat er een satelliet met een kruis er door.

Weet iemand hier een oplossing voor??

 

Groet, Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites


Weet je zeker dat je schotel en de geografische positie goed zijn? En dat de gevonden satellieten ook daadwerkelijk de juiste zijn?

 

Een gedachtenspinseltje: haal eens alle zenders en satellieten weg. Wijs vervolgens één satelliet toe aan USALS, b.v. Astra 1. Laat nu eens gericht zoeken (geavanceerd zoeken) naar één bepaalde transponde, b.v. die waar Ned1, 2 en 3 op zitten. Worden die ook daadwerkelijk gevonden? En geven ze ook beeld?

Zo ja: antenne en positie zijn goed (porbeer voor de zekerheid nog even een transponder op een andere satelliet); zo nee: antenne bijstellen.

 

 

Lees anders even de uitgebreide handleiding voor de 7000 uit het bovenste topic: afgezien van het enkel-tuner zijn, gelden de daar vermelde zaken ook voor de Scena 5.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

hallo

ja hoor mijn schotel staat goed.

maar dat zou toch niks uit maken als je geen usals maar diseq 1.2 gebruikt dan kan je ze toch ook apart opzoeken?

het rara is dat ie wel de zenders vind.

 

Groet, Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

DiSEgC 1.2 kan heel erg verkeerd gaan: de satellietposities in het geheugen van de motor moeten dan precies overeenkomen met de zelfde (nummers) in de ontvanger. Dan kan het dus gebeuren dat zenders wel worden ontvangen tijdens het scannen, maar dat ze aan de verkeerde satelliet zijn gekoppeld.

Trouwens: waarom zou je 1.2 gebruiken, als je USALS ter beschikking hebt? Die logica ontgaat mij even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok je hebt gelijk.

Ik denk dat ik de schotel dan niet helemaal goed heb staan.

op welke satelliet richt jij hem af en hoe stel je de referentie in?

 

Groet, Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb "het ware zuiden" (bereken hoe laat de zon exact in het zuiden staat, en zet een stokje goed verticaal: de schaduw staat dan precies zuid gericht, en daarmee heb je die referentie)gebruikt om het azimuth goed te stellen.

Controle op een satelliet (b.v. Sirius), daarna fijn afstellen. Omdat met de grove bevestigingen echt fijn afstellen niet mogelijk is, gebruik ik een geringe O-W verplaatsing van de eigen positie om helemaal goed uit te komen (draai antenne een stapje om de oost: als dan het signaal beter wordt, moet je eigen positie een fractie om de west).

Exact verticaal staan van de mast is een voorwaarde om ook satellieten die iets verder oost en west staan, goed te ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...