Ga naar inhoud


[AZBox-HD] Diseqc 1.1 werkt nu wel prima met Un-Committed Diseqc schakelaars


Gast DreamSat06

Aanbevolen berichten

Gast DreamSat06

 

Aan Toxic[Q]: Voor zover ik kan beoordelen is http://www.liddll.de (.maar ook .com en .Info) een niet commerciele site.

Vind jij dat wel, dan hoor ik het wel en zal de linken verwijderen.

 

Enige tijd geleden heb ik met firmware 0.9.1759 voor de AZBox HD Elite/Premium, de programmeerbare 10/1 diseqc switch getest.

Aansluitschema: http://www.liddll.info/thread.php?threadid=40 Wel even aanmelden. Loont echt de moeite, een echt goede site.

De andere linken (schema's) wijzen ook daar naar toe.

 

0) De AZbox in combinatie met 10/1 switch (van de fa Satconn) ingesteld op Modus 2 en 5, geeft met de Max. 10 LNB een prima resultaat. Het schakeld prima zo.

 

De AZbox werkt nu wel prima met deze 10/1 switch en wel met de instellingen:

 

LNB-------Diseqc

 

1---------1.1 - LNB1

 

2---------1.1 - LNB2

 

3---------1.1 - LNB3

 

4---------1.1 - LNB4

 

5---------1.1 - LNB5

 

6---------1.1 - LNB6

 

7---------1.1 - LNB7

 

8---------1.1 - LNB8

 

9---------1.1 - LNB9

 

10--------1.1 - LNB10

 

 

 

 

Naar aanleiding van de nieuwe firmware 0.9.1868 voor de AZBox HD Elite/Premium, heb ik enkele testen uitgevoerd mbt de Diseqc 1.1:

 

1) 8/1 Diseqc schakelaar:

 

Test met een T55 met 5 LNB's en dit aangesloten op een DM800, mbv een Maximum 8/1 Diseqc schakelaar (zelfde als die van EMP en diverse andere merken).

 

 

 

De AZbox werkt nu wel prima met deze 8/1 switch en wel met de instellingen:

 

- Diseqc: Combination

 

- Command order: Committed,Uncomitted

 

-

 

---------Committed diseqc-----------Uncommitted diseqc

 

LNB------Switch---------------------Switch

 

1--------A----------------------------1

 

2--------B----------------------------1

 

3--------C----------------------------1

 

4--------D----------------------------1

 

5--------A----------------------------2

 

6--------B----------------------------2

 

7--------C----------------------------2

 

8--------D----------------------------2

 

 

 

2) Spaun SUR 420F Uncommitted diseqc :

 

Spaun SUR 420F Uncommitted diseqc switch met op 3 ingangen weer elk een normale Committed 4/1 diseqc switch, waarbij op de laatste ingang van de 4/1 switch een Diseqc Draaibare schotel is aangesloten.

 

http://www.liddll.info/thread.php?threadid=36

 

 

 

De AZbox werkt nu wel prima met deze combinatie met uitzondering dat de draaibare schotel GEEN signaal wilde doorgeven.

 

Vraag (1) aan Herbert: Weet jij waarom de draaibare in deze configuratie geen signaal ontvangt?

 

Dit met de instellingen:

 

Diseqc:

 

-

 

---------Committed diseqc--------Uncommitted diseqc

 

LNB------Switch------------------Switch

 

1--------A------------------------1

 

2--------B------------------------1

 

3--------C------------------------1

 

4--------D------------------------1

 

5--------A------------------------2

 

6--------B------------------------2

 

7--------C------------------------2

 

8--------D------------------------2

 

9--------A------------------------3

 

10-------B------------------------3

 

en zo voort..

 

*) LNB 10 is in mijn geval dus de Diseqc draaibare schotel aangesloten welke geen signaal doorgaf :-(. Volgens de theorie zou dit toch WEL zo moeten !!!

 

 

 

 

 

3) Spaun SUR 420F Uncommitted diseqc maar nu met de draaibare schotel op Ingang nr. 4 van de Spaun Uncommitted switch:

 

Spaun SUR 420F Uncommitted diseqc switch met op 3 ingangen weer elk een normale Committed 4/1 diseqc switch, waarbij op de laatste ingang van de 4/1 switch een Diseqc Draaibare schotel is aangesloten.

 

http://liddll.com/thread.php?postid=10377#post10377

 

 

 

De AZbox werkt nu wel prima met deze combinatie en nu OOK MET de draaibare schotel, welke op deze manier aangesloten, WEL signaal doorgeeft.

 

Dit met de instellingen:

 

- Diseqc: Combination

 

- Command order: Uncommitted,Committed

 

-

 

---------Committed diseqc-----Uncommitted diseqc

 

LNB------Switch---------------------Switch

 

1------------A------------------------1

 

2------------B------------------------1

 

3------------C------------------------1

 

4------------D------------------------1

 

5------------A------------------------2

 

6------------B------------------------2

 

7------------C------------------------2

 

8------------D------------------------2

 

9------------A------------------------3

 

10-----------B------------------------3

 

en zo voort..

 

*) LNB 12 is in mijn geval dus de Diseqc draaibare schotel aangesloten en is aangesloten op Ingang nr 4 van de Spaun UnCommitted switch.

 

Daarom moet deze LNB anders worden ingesteld en wel als volgt:

 

LNB Diseqc

 

12 1.1 - LNB4 (in mijn geval op USALS)

 

 

 

4) Mijn Einddoel (met de AZBox 36 LNB's aan te kunnen sturen (http://www.liddll.de/jgs_portal.php?id=53) heb ik niet kunnen testen omdat ik maar 1 Spaun SUR 420F Uncommitted switch heb.

 

 

 

Vraag (2) welke nog niet beantwoord is:

 

Maar ik snap niet HOE de AZBox in die situatie 3 in cascade geschakelde (Un)Committed Diseqc schakelaars kan aansturen (2 in cascade aansturen kan de AZBox nu WEL. Prima, dat is al een hele verbetering).

 

Zie van Spaun de tabel en schema blz 2 van 7f2ab_de_sur210f-sur210wsg-sur220f-sur220wsg-sur420f-sur420wsg (pdf) . Let hierbij op de aangegeven Diseqc Control signal hierarchy !!

 

Opm.: Bij de Dreambox is dit opgelost door de "Diseqc herhaling"op EEN , TWEE of DRIE maal te zetten. Hierdoor geeft de daarop volgende Cascade (Un)Committed diseqc schakelaar een puls om te schakelen. Dit kan de AZBox (nog?) niet en daardoor kan je dus 3 UnCommitted Spaun Diseqc schakelaars (nog) niet aansturen.

 

 

 

Bonus:

 

5) Spaun SUR 420F Uncommitted diseqc maar nu met de draaibare schotel op Ingang nr. 4 van de Spaun Uncommitted switch:

 

Toelichting:

 

Nu had ik vroeger geprobeerd of ik de programmeerbare 10/1 diseqc switch als UnCommitted schakelaar kin gebruiken (modus 5) als vervanger van de dure Spaun SUR 420F UnCommitted switch, waar op elke ingang dan elk een normale Committed 4/1 diseqc switch is aangesloten.

 

Deze opstelling werkte NIET met de DM500 of DM800. Jammer want ik wilde 32 LNB's ( 2 wavefrontiers met elk 16 LNB's) op 1 satelliet ontvanger hebben en dan zou ik dus in het totaal 3 stuks Spaun 420F nodig gehad hebben, om dit te kunnen realiseren. Dus 3x ca € 60,- = € 180,- in het totaal :-((

 

Bij de 10/1 zou ik met 1 stuks a ca. € 30,- kunnen volstaan :-)). Geeft een Winst van €160,-

 

 

 

Resultaat:

 

Aansluitschema:

 

http://www.liddll.info/thread.php?threadid=35

 

En wat blijkt ..... Ta Taaaa..... De AZBox kan deze uitgebreide (goedkope) schakeling aansturen.

 

Dus in MODUS 5 programmeren.

 

Op elke van de 10 ingangen kan je een normale Committed 4/1 diseqc switch aansluiten en aansturen.

 

 

 

Instellingen en het resultaat, zijn identiek aan de situatie zoals beschreven in 3).

 

 

 

Prima zo !!!

 

Hiermee kan ik mijn einddoel wel op een relatief goedkope wijze realiseren ( lijkt mij een extra selling point voor de AZBox).

 

 

 

Samenvattend:

 

De AZBox is met de firmware 0.9.1868 m.b.t. het aansturen van de (Un)Committed Diseqc schakelaars sterk verbeterd en werk nu wel goed in Diseqc 1.1 (m.u.v. de weinig voorkomende situatie van het gebruik van 3 Spaun's SUR 420F in cascade)

 

 

 

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden.

 

Zo niet, dan hoor ik het wel en kan het e.e.a. dan aanvullen / verduidelijken (tekeningen , foto's of op een andere manier?

 

 

Groet

Gerard.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mooie site, geen verkoopadressen o.d. aangetroffen.

Dank voor uitleg.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal niet heel je post vernaggelen, maar verwijzingen naar een site waar je moet registreren, verwijderen wij normaal gesproken ook. Je had die informatie ook op deze site in dit topic kunnen plaatsen en waren al die verwijzingen helemaal niet nodig geweest en "verplicht" je niemand op een andere site te registreren.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even geklikt op de links, maar volgens mij moet je je helemaal niet registreren. Ik kan de informatie in ieder geval gewoon bekijken. Wel ben ik het met je eens dat de toch al erg mooie post, nog mooier was geweest als de externe informatie ook gewoon hier stond wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had nog nergens op geklikt, maar ging uit van wat hij zelf schreef:

 

Citaat:
Aansluitschema: http://www.liddll.info/thread.php?threadid=40 Wel even aanmelden. Loont echt de moeite, een echt goede site.

De andere linken (schema's) wijzen ook daar naar toe.

 

Maar goed, de informatie hier plaatsen is altijd beter want als deze site verhuist, ten onder gaat of andere forum software gaat gebruiken, werken de links niet meer en gaat de informatie ook hier verloren.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je uitleg, is mooi overzichtelijk.

 

Kan je me ook aangeven hoe deze opstelling in de AZbox moet worden geconfigureerd:

 

Uncommitted switch (Spaun, mode1)

 

- input 1: niets aangesloten (wordt Rotor)

 

- input 2:

comm. switch 1:

1- Astra2

2- Astra2

3- Astra1

4- Hotbird

 

- input 3:

comm. switch 2:

1- 9E

2- Sirius

3- Thor

4- 5W

 

input 4: niets aangesloten

 

Op de Dreambox heb ik dit kunnen instellen, maar op de AZbox lukt het nog niet echt.

 

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al gevonden, dit had ik over het hoofd gezien:

 

De AZbox werkt nu wel prima met deze 8/1 switch en wel met de instellingen:

 

- Diseqc: Combination

 

- Command order: Committed,Uncomitted

 

Bij de Diseqc instelling moet je kiezen voor Combination.

Dan druk je op OK, waarna een pop-up scherm verschijnt.

Op dat schermpje kies je voor de Command order en geef je aan A, B, C, of D voor de 4/1 comm. switch en geef je ook de input poort aan voor de uncomm. switch.

 

Als je het weet is het makkelijk. . . .

 

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DreamSat06
Origineel bericht van: Perdi
Al gevonden, dit had ik over het hoofd gezien:

De AZbox werkt nu wel prima met deze 8/1 switch en wel met de instellingen:

- Diseqc: Combination

- Command order: Committed,Uncomitted

Bij de Diseqc instelling moet je kiezen voor Combination.
Dan druk je op OK, waarna een pop-up scherm verschijnt.
Op dat schermpje kies je voor de Command order en geef je aan A, B, C, of D voor de 4/1 comm. switch en geef je ook de input poort aan voor de uncomm. switch.

Als je het weet is het makkelijk. . . .


even uit nieuwsgierigheid en om mijn overzicht omtrent de schakel mogelijkheden uit te breiden:
heb jij alleen de 8/1 switch aangesloten en daarop 8 LNB;s of alleen 4LNB's en de rest leeg?

Kan je evt de configuratie aangeven en de instellingen ?
heb je het over sat opstellingen ? Want je schrijft over:
- Uncommitted switch (Spaun, mode1)
- en over de 8/1 switch.

Het is me niet duidelijk, Sorry.

Groet
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 8/1 switch was een vergissing, sorry. Dit is mijn opstelling:

 

Uncommitted switch (Spaun, mode1)

 

- input 1: niets aangesloten (wordt later rotor)

 

- input 2:

comm. switch 1:

1- Astra2

2- Astra3

3- Astra1

4- Hotbird

 

- input 3:

comm. switch 2:

1- Eurobird 9

2- Sirius

3- Thor

4- Atlantic Bird 3

 

input 4: nog niets aangesloten

 

Op input1 van de uncommitted switch sluit ik later nog mijn rotor aan, input4 is nu ook nog vrij.

 

 

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...