Ga naar inhoud


[windows/netwerk algemenee] ip bereiken achter een NAT router


Gast M4RTiN

Aanbevolen berichten

Gast M4RTiN

Ik heb een netwerk in een 192.168.2.x range met verschillende computers en een server. Deze zijn met internet verbonden door middel van een router. Niets bijzonders verders.

 

Om bepaalde redenen, heb ik een computer + een dreambox uit dit netwerk gehaald en aan een kabelrouter gezet. Deze 2 voorzie ik weer met internet door middel van 1 kabel van eerder genoemd netwerk in de WAN poort van deze kabelrouter aan te sluiten.

 

In dit tweede netwerkje draai ik overigens om een bepaalde reden ook een 192.168.2.x netwerk, maar als het nodig is kan dit veranderd worden.

 

Dit systeem werkt tot nog toe prima!

 

Maar stel ik wil met de server uit het 1e netwerk kunnen verbinden, hoe zou ik dat zonder VPN achtige truukjes kunnen doen? Is zoiets ook mogelijk met statische routes of is dat daar niet voor bedoeld ?

 

voorbeeld tekening

 

[comp. 192.168.2.200] -> [router lan: 192.168.2.4/ wan:192.168.2.112] -> [server 192.168.2.130]

 

ps. wist niet zeker in welk forum ik dit topic moest plaatsen

Link naar reactie
Delen op andere sites


zolang er geen dubelle IP's zijn kun je hem toch gewoon benaderen via zijn IP?

 

Ik heb hier een bridge:

 

host 192.168.178.1

client 192.168.178.2

appliances 192.168.178.***

 

En kan beide routers gewoon benaderen. Ook wanneer ik iets direct verbind met de eerste router geen probleem?

 

Maar misschien mis ik iets smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee,

Als ik het goed begrijp zit hij achter de wan poort en zal je alles via NAT moeten instellen. Ik zou ipv een router een hub gebruiken, zodat je alles kan benaderen. Misschien dat er in het menu van je router een vinkje is om wan poort als lan poort te gebruiken, en dan moet je ook je dhcp-server uitzetten, dan is het eigenlijk ook een hub.

 

Edit: Is er niet nog een lan poort vrij ipv de wan poort? Dan heb je dat vinkje niet nodig.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan nooit gaan werken. Een router mag niet aan twee kanten hetzelfde netwerk zien, dan gaat hij namelijk niet routeren tussen die twee poorten. Waarschijnlijk zijn beide netwerken geconfigureerd als 192.168.2.0 met masker 255.255.255.0. Dan betekent dat per definitie dat iedere host met een IP adres in die range iedere andere host met een IP adres in die range direct moet kunnen bereiken, zonder tussenkomst van een router. Beter gezegd, jouw computer zal de router zelfs niet benaderen om te proberen contact te maken met een apparaat op het andere netwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, twee netwerken koppelen met zelfde ip range is problemen vragen.

Om je tweede netwerk te maken moet je met een hub gaan werken die een ander range heeft dan 192.168.2.x

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...