Ga naar inhoud


hoe en waar een slatslope aansluiten?


de vrije fries

Aanbevolen berichten

hoi,

 

ik gebruik een vantage hd 8000s icm een vbox en een schotel van 120 cm.

 

dankzij de goede tuners in de vantage hd 8000s zijn bij sterke satellieten zoals de astra 19,2 de freqenties boven de 12600 niet te ontvangen ivm oversturing van het signaal.

dit is voor al lastig bij de 12722 van de vrt die ik nu niet kan zien.

 

hiervoor een satslope van johansson gekocht.

deze is van daag geleverd kompleet met een stukje coax met connectors er aan.

mijn vraag hoe en waar moet ik deze aansluiten?

buiten bij de lnb of binnen bij de tuner?

indien binnen vlak achter de tuner of voor dat de coax de vbox in gaat?

 

natuurlijk moet ik de stroom van de tuner halen voordat ik begin, maar moet ik ook van de vbox de stekker er uit halen als ik al de vantage hd 8000s met de schakelaar stroomloos heb gemaakt?

 

bij voorbaat dank voor julie hulp.

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout
Citaat:
dankzij de goede tuners in de vantage hd 8000s zijn bij sterke satellieten zoals de astra 19,2 de freqenties boven de 12600 niet te ontvangen ivm oversturing van het signaal.


Wie heeft je die onzin verteld?
Ik vind dit nou niet echt een goed merkmaal voor een goede tuner.
Een goede tuner moet namelijk ook sterke signalen zonder oversturing zonder problemen kunnen verwerken.

De frequentieband die uiteindelijk uit een LNC komt, moet via een coaxkabel worden getransporteerd.
Coaxkabel heeft de eigenschap dat de hoge frequenties meer gedempt worden dan de lage frequenties. Dit verschijnsel heet "slope" oftewel "helling". Op zijn Duits: "Schräglage".

Goede LNC´s versterken daarom de hoge frequenties op hun uitgang wat meer dan lage frequenties om dit effekt tegen te gaan. Zodoende staat er een mooi konstant signaal ter beschikking na transport via de coax-kabel aan de satellietontvanger ingang.
Gebruik je nu een hele lange coax-kabel naar je ontvanger, dan kan het zijn dat de hoge frequenties te veel gedempt of verzwakt worden en dan kan het zinvol zijn om een in-line versterker (met slope) toe te passen die op zijn beurt ook weer een Schräglage-kompensatie heeft om de hoge frequenties meer op te peppen dan de lage.

Komen om de één of andere reden de hoge frequenties te sterk binnen en de ontvanger heeft hier problemen mee, dan moet je gaan verzwakken. Het beste is het om gewoon een rol coax te nemen en in de verbinding naar de ontvanger "lust".

Ik denk dat het hele probleem door je V-box veroorzaakt wordt. Haal die er maar eens tussen uit en je zult zien dat je probleem waarschijnlijk weg is.
Probeer je versterker eens voor je V-box te plaatsen en niet direkt achter de LNC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...