Ga naar inhoud


Smargo reader usb probleem op een Linux server


sat_swat

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 smargo readers op mn Linux server,die werken goed.Maar ik wil een derde smargo reader aansluiten maar die werkt niet.Hij geeft dan dit aan.no or unknown card inserted

 

mn opstelling .cccam.cfg file is zo

 

card reader /dev/usb/ttyUSB0 werkt goed

card reader /dev/usb/ttyUSB1 werkt goed

card reader /dev/usb/ttyUSB2 werkt niet

 

Achter mn pc heb je 2x usb en daar onder weer 2x usb poorten.

Ik heb zelf het gevoel dat ik die onderste 2 usb poorten in de cfg file moet laten herkennen,maar ja hoe doe je dat.

 

Dreambox 7000s - Dreambox 800 HD - Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • staan die onderste USB poorten wel actief in je bios?
  • Heb je de Smargo's omgewisseld om te controleren of die in de onderste USB aansluiting zitten niet kaport zijn?

Met andere woorden, controleer eerst de hardware kant.

 

Daarna kan je in je dmesg kijken of alle smargo's herkend worden. Misschien herkend jou linux er maar 2. Gebruik je udev voor het automatisch aanmaken van device nodes (/dev/usb/ttyUSB2 bv) of staan die hard in je systeem?

 

hein

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na wat surven heb ik dit op het net gevonden.

 

DM7020 CCcam.cfg

SERIAL READER : /dev/usb/tts/0 smartreader+

SERIAL READER : /dev/usb/tts/1 smartreader+

SERIAL READER : /dev/usb/tts/2 smartreader+

SERIAL READER : /dev/usb/tts/3 smartreader+

 

DM800 CCcam.cfg

on USB0

SMARTCARD CLOCK FREQUENCY: /dev/usb/tts/0

SMARTCARD CLOCK FREQUENCY: /dev/usb/tts/0

SMARTCARD CLOCK FREQUENCY: /dev/usb/tts/0

SMARTCARD CLOCK FREQUENCY: /dev/usb/tts/0

on USB1

SMARTCARD CLOCK FREQUENCY: /dev/usb/tts/1

SMARTCARD CLOCK FREQUENCY: /dev/usb/tts/1

SMARTCARD CLOCK FREQUENCY: /dev/usb/tts/1

SMARTCARD CLOCK FREQUENCY: /dev/usb/tts/1

 

PC server CCcam.cfg

SERIAL READER : /dev/ttyUSB0 smartreader+

SERIAL READER : /dev/ttyUSB1 smartreader+

SERIAL READER : /dev/ttyUSB2 smartreader+

SERIAL READER : /dev/ttyUSB3 smartreader+

 

of kan ik beter de instellingen voor een dm 800 gebruiken.

Dreambox 7000s - Dreambox 800 HD - Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je gecontroleerd of de /dev/usb/ttyUSB2 ook voorkomt in je dmesg? en als je naar de /dev/usb directory gaat? staat daar die ttyUSB2 device node?

 

wat komt er te staan als je lsusb doet?

 

in welke modus staat die smargo? in phoenix mode of in smartreader modus?

als je ze omwisseld is het nogsteeds de 3de die niet werkt?

 

Allemaal zaken die je kan uitzoeken.

 

De verschillende configuatie opties die je aandraagt verwijzen alleen naar een andere locatie van de device node. Maar omdat je 1 en 2 smargo gewoon werken staat die dus wel goed in je configuratie. Welke linus distributie gebruik je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik nu eens een usb hub koop en aansluit op een werkende usb,zou dit geen oplossing zijn.

 

En ik heb mn nieuwe smargo getest hij doet het prima,is dus niet stuk.

 

En als server gebruik ik Puppy Linux.

Dreambox 7000s - Dreambox 800 HD - Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites

USB hub gaat niet werken denk ik .. het heeft denk ik toch met device nodes te maken.

 

Controleer dus even goed wat er in /dev/usb staat en of je udev draait of niet.

 

Als je geen udev draait en als er geen ttyUSB2 in /dev/usb staat dan moet je die eerst zelf ff aanmaken (onder root)

Code:
mknod /dev/usb/ttyUSB2 c 188 2

Hein

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Rigolo
USB hub gaat niet werken denk ik .. het heeft denk ik toch met device nodes te maken.

Controleer dus even goed wat er in /dev/usb staat en of je udev draait of niet.

Als je geen udev draait en als er geen ttyUSB2 in /dev/usb staat dan moet je die eerst zelf ff aanmaken (onder root)
Code:
mknod /dev/usb/ttyUSB2 c 188 2

Hein


wil je dit op een simpele manier uitleggen ik weet echt niet wat een device nodes is en wat een udev is.

Dreambox 7000s - Dreambox 800 HD - Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als je geen udev draait en als er geen ttyUSB2 in /dev/usb staat dan moet je die eerst zelf ff aanmaken (onder root)

Code:
mknod /dev/usb/ttyUSB2 c 188 2

Hein

 

Je hebt gelijk in /dev/usb staat geen ttyUSB2.

Maar hoe maak ik dat aan.

 

Graag simpel uitleggen ben pas n beginner in linux.

Dreambox 7000s - Dreambox 800 HD - Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites

okee .. dus er is geen /dev/usb/ttyUSB2 ... dat betekent dat er geen device node is voor je 3de Smargo.

 

In Linux is (bijna) alles een bestand, dus ook je devices. Al deze "device bestanden" staan in een speciale directory nml /dev. Een bestand dat een device is (bijvoorbeeld /dev/usb/ttyUSB2) heet een device node. "vroeguh" moest je al de device nodes met de hand aanmaken, of er waren scriptjes die voor een heel groot aantal device alle device nodes aanmaakte. Omdat dat nogal omslachtig was en omdat je dan device nodes had voor devices die je misschien wel helemaal in je PC zaten zijn er alternatieve ontwikkeld. Zoals altijd waren er verschillende maar is uiteindelijk udev overgebleven. Dat is een programma dat automatisch op basis van informatie die drivers genereren de juiste device nodes aanmaakt. Dus als je udev gebruikt hoef je ze niet meer met de hand aan te maken maar gebeurt dat automatisch.

 

Om te controleren of je udev draait kan je 2 dingen doen. Je kan kijken of er een udev deamon draait door het volgende command in te tikken

Code:
 ps ax | grep udev

wat je ook kan doen is kijken of udev gebruikt wordt in je mount points door het volgende command te gebruiken

Code:
mount | grep udev

Als hieruit blijkt dat udev gebruikt wordt dan is er een ander probleem. Ga dan niet alsnog proberen handmatig device nodes aan te maken want dan leidt alleen maar tot meer problemen.

 

Als er geen udev gebruikt wordt dan moet je zelf handmatig de device node aanmaken. Dat kan je alleen maar doen als je ingelogt bent als root, of als je commando's als root mag uitvoeren met sudo. En het commando om zo'n device node aan te maken had ik idd (zoals Lamko als zei) in een van mijn vorige berichten al aangegeven. Met behulp van google kan je vast meer informatie vinden over dit alles, en ook uitzoeken wat die nummertjes betekenen in dat command.

 

Success

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...