Ga naar inhoud


Doorlussen van 2 dreamboxen


sdspieg

Aanbevolen berichten

Ik lees hier op het forum dat doorlussen af te raden is (beter een twin-lnb met twee kabels). Ik heb daarom onlangs ook een twin-lnb op m'n schotel geplaatst, maar ik wil toch eerst eens proberen hoever ik nu kom met EEN kabel EN een draaiende schotelinstelling. En ik begrijp van de fora dat dit ook mogelijk zou moeten zijn.

 

Paar vraagjes voor de kenners - gewoon voor mijn eigen begrip voor ik hiermee aan de slag ga:

 

  • wat zijn de beperkingen van zo'n constructie: moet de andere dreambox dan ALTIJD op standby staan? Of kan je toch op beide tegelijk kijken - en indien dat zo is, snap ik het dan juist dat dat op dezelfde transponder EN dezelfde polarisatie moet?
  • GOTOXX heeft bij mij om een of andere reden nooit gewerkt. Maar ik kan wel de verschillende posities van 53E tot 30W 'manueel' saven - ten minste op m'n DM7020. Heeft iemand instructies hoe dit mogelijk is met Enigma2?
  • En wat is eigenlijk de logica achter de manuele vastlegging van de rotorposities : worden die gesaved in de rotor zelf of op de dreambox? Ik neem aan dat het het eerste is - maar als dat zo is, hoe krijg ik dan diezelfde posities op de DM800? Ik heb er bvb. nu voorlopig 5 gesaved op m'n DM7020 (1 = Astra 28.2; 2 = Astra 19.2; 3 = Hotbird; 4 = Sirius, 5 = Thor). Dat werkt prima. Maar hoe krijg ik nu diezelfde reeks op m'n DM800?
  • Hoe zit het nu eigenlijk met Motor Input Power? Moet dat aangevinkt worden (de schotel draait prima bij mij ook zonder). En als dat beter is - op welke waarde moet het staan en waar hangt dat van af (de rotor?)?

 

Dank bij voorbaat voor de hulp...

 

-Stephan

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: sdspieg

  • wat zijn de beperkingen van zo'n constructie: moet de andere dreambox dan ALTIJD op standby staan? Of kan je toch op beide tegelijk kijken - en indien dat zo is, snap ik het dan juist dat dat op dezelfde transponder EN dezelfde polarisatie moet?


Ik heb jaren gewerkt met een visiosat met 1 lnb per satelliet en daarop 2 dreamboxen aangesloten. Alleen niet in de doorlussituatie, maar met een smartswitch ertussen. Het probleem met doorlussen is dat de lnb niet altijd goed zal snappen of het een hoge/lage band is met z'n 22 kHz spanning aan/uit of dat de polarisatie goed staat met z'n 18/13 Volt als beide boxen aanstaan. Dan krijg je een soort mengvorm wat fout kan gaan wat de LNB moet pakken. Die switch echter loste dat prima op met voorkeur van 1 ontvanger boven de andere, plus dat de 2e ontvanger prachtig mooi op dezelfde transponder meekijkt/opneemt. Voor de meeste (geijkte) nederlandse zenders is de transponder hetzelfde, dus dat gaat bijna altijd goed gelukkig. Als de 2e ontvanger wat raars zou willen, dan kijkt de 1e gewoon door, en heeft de 2e geen beeld, netjes opgelost dus (geen rare mengsignalen voor de LNB). Als de 1e ontvanger dan weer op standby gaat, heeft de 2e weer beeld smile
Het gaat om de SPS1 smartswitch van Global, échter deze is helaas niet meer of zeer moeilijk verkrijgbaar (en sowieso niet in Nederland).

Origineel bericht van: sdspieg

  • Hoe zit het nu eigenlijk met Motor Input Power? Moet dat aangevinkt worden (de schotel draait prima bij mij ook zonder). En als dat beter is - op welke waarde moet het staan en waar hangt dat van af (de rotor?)?

Die motor inputpower kun je gewoon uitzetten, heb je niet nodig. Zonder die te gebruiken krijg je een plaatje van een draaiende schotel te zien wat weggaat zodra de dreambox gelocked heeft op de nieuwe zender van een andere satelliet. Werkt ook prima; er hóeft dus niet geweten te worden of de schotel eigenlijk wel draait met deze techniek (daar zou die inputpower-optie voor zijn).

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij werkt het prima... :D maar wel met logische beperkingen. Ik heb mijn DM7000 doorgelust met een kort antennekabeltje naar een DM500. Tevens een interne cardshare toegepast zodat ik ook op mijn DM500 de NL zenders zie. Mijn doel: een programma opnemen op mijn dm7000, en tegelijk op mijn DM500 een andere zender bekijken op dezelfde rotorpositie. Draaien met mijn DM500 gaat niet! (als ik het probeer verlies ik het signaal plots). Hierdoor gebruik ik alleen de 19.2 positie bij de dm500 en draai met de DM7000 om de andere zenders te bekijken blush. Ik weet niet of ik polaristieproblemen heb (ik denk dat ik alles zie)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: subsonic
Ik weet niet of ik polaristieproblemen heb (ik denk dat ik alles zie)?

excuus, ik ontdek nu net een fout in mijn verhaal. de 1e en 2e ontvanger hoeven niet op dezelfde transponder te zitten met de smartswitch. het gaat om dezelfde satelliet (allicht), en dezelfde polarisatie en band. zo'n beetje alle nederlandse zenders op 19.2 hebben polarisatie H (behalve MTV!) en zitten in de hoge band (>11700 MHz). in jouw setup subsonic heb je daar dan in de praktijk weinig last van.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt DAGG nou weet ik hoe het zit met die polarisatie.

- Maar hoe krijg ik nu diezelfde reeks op m'n DM800?

Ik vul je de posities hier in bij mijn DM7000:

/var/tuxbox/config/enigma/config

Motor settings begint bij: 's:/elitedvb/DVB/config/lnbs/0/RotorTable

Even DCCen zou ik zeggen.

 

- Hoe zit het nu eigenlijk met Motor Input Power?

Ik heb een Moteq SG2100 en heb de beste ervaring met het invullen op die plek van 50Mv.

Heel vreemd is wel als ik de rotorposities gewoon bij de Settings van de rotor invul en probeer met blauwe knop naar het fijntunen te gaan, dat mijn signaal dan wegvalt??? (Gemini 4.6)

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry subsonic, ik snap het even niet meer. je praat over een dm800 net zoals de topicstarter, je had een 500? en welke reeks bedoel je, in de kanalenlijst dat alles met zelfde polarisatie en band bij elkaar staat of de satellietlijst? het laatste: gebruik eens usals (gotoxx), en als je dat niet kan gebruiken, waarom zou je een bepaalde volgorde willen, dat is niet van belang in het gebruik?

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De eerste zin is voor jou DAGG.

de tweede zin is van de topicstarter.

De derde is van mij en omdat ik een dm7000 en dm500 heb met enigma1 vertel ik daar waar de posities van de satellieten staan in mijn enigma1 config-file. De DM800 is enigma2 zodat daarbij de sat-posities ergens anders opgeslagen zijn?

Gotoxx werkt bij mij niet meer?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh ok, ik snap het nu. beetje aparte quotemethode wink

ik kan niks zeggen over het niet-werken met usals, bij mij werkt het goed daarmee. wél kan ik zeggen dat met m'n stabpositioner voor mn pc-satkaart de posities ín de rotor staan. die heb ik er dan weer magischerwijze ingekregen met m'n satlook (echt superhandig magoe) smile of de dreambox nou zélf de posities opslaat, of alleen maar zegt tegen de rotor 'goto position of memorynumber xy' weet ik dus niet.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...