Ga naar inhoud


Ervaringen verstelbare scalarringen C-band feed?


harry37

Aanbevolen berichten

Ik heb een 1,5 m prime focus schotel met een f/D van 0,55. Ik wil daar C-band mee ontvangen en een C-band LNBF aanschaffen, maar de leverbare feeds zijn slechts geschikt voor f/D van 0,42 of kleiner. Ik heb dan ook de volgende vragen.

 

Er zijn feeds met verstelbare scalarringen, zijn die provisorisch ook buiten hun gebied te verstellen, dus dichter tot 0,55. Of is dit praktisch niet mogelijk, bijvoorbeeld omdat ze dan van de feed afvallen (Ik heb nog nooit een C-band feed in de praktijk gezien, dus ik weet absoluut niet hoe het in elkaar zit).

 

Heeft iemand wel eens geëxperimenteerd met het verschuiven van die ringen en de invloed ervan op de signaalsterkte of de ruis? Hoeveel verlies zou het geven als ik de Feed niet aanpas of gewoon op 0,42 instel?

 

Alle suggesties welkom.

 

Groeten,

 

Harry

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb ervaring daarmee. Het scheelt wel hoor. Ik zou je straks als ik thuis kom een link toesturen waar je alles kan lezen over c-band instelling.

 

Ik heb je eventueel een pm gestuurd over c-band spullen die ik over heb.

 

Ik hoop dat stardust dit leest. Hij weet er ook redelijk over.

 

Work is work if you're paid to do it. It's a HOBBY if you've to pay to be allowed to do it.

 

2X Amiko 8900HD SPARK(Schiterrend!!!). T90 in aankoop......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi faxme,

 

Met Stardust sta ik in regelmatig contact over dit onderwerp maar ik was benieuwd naar andere ervaringen, bijvoorbeeld dus inderdaad of het verstellen van die scalar rings nou in de praktijk zoveel zou uitmaken. Kennelijk wel dus, gezien jou ervaring.

 

Ik denk dat het er op uit gaat draaien dat ik de feed moet gaan aanpassen. Want ik kijk eigenlijk al met een te kleine schotel naar een te zwakke transponder. Tenminste dat vermoed ik.

 

Groeten,

 

Harrit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met jou 2 meter schotel!

Alleen jammer dat je maar de helft hebt gekregen.

Dat is de enigste verklaring voor die idiote f/d van 0,55.

Kijk even bij Irte op de site bij de 2 meter schotel van hun.

Dan zul je zien dat die een kern heeft van 1,50m met flappen er omheen die hem 2 meter maakt.

De f/d van die schotel is 0,4 met een focus punt op 82 cm.

Jou focus punt lag ook op 82 cm en als je de 1,50m kern van de irte neemt hou je inderdaad een f/d van 0,55 over.

Er zullen dan ook montage mogelijkheden voor die flappen op jou schotel aanwezig moeten zijn.

Dus niet de scalar ringen aanpassen, maar de schotel!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeeman<

Je mag wel komen, zulke dingen zijn al op genomen in het budget!!!!

 

 

Harry,

Het is toch een 1.5m schotel????? f/d wordt toch bepaald met combinatie van diameter en diepte van je schotel. Dus het kan heel goed dat het een f/d heeft van .52, dan moet je skalaring aanpassen. Hoe kom je daarbij stardust dat aanpassing van de skala... niet nodig is??

Ik had heel veel er over gelezen om mijn 1.5m schotel draaibaar te maken. Het komt er op neer dat de skalaring instelling en brandpunt de signal sterkte kan bevorderen. Het beste is eigen lijk dat je de "literatuur" van de schotel hebt. Ik kon de link niet zo gauw vinden gisteren avond. Lastig he! als je thuis met 3 computers zit te spelen.

Wat is de diepte van de schotel?? Ik zou het ook proberen uit te rekenen aan de hand van de f/d. Ik zou me in het weekend erin verdiepen.

Wij kunnen wat van elkaar leren zo.

 

 

Work is work if you're paid to do it. It's a HOBBY if you've to pay to be allowed to do it.

 

2X Amiko 8900HD SPARK(Schiterrend!!!). T90 in aankoop......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je wat achtergrond info mist faxme, ik ken Harry al langer dan vandaag en gister.

De diepte van zijn schotel is 17 cm en het was een Irte, de rest laat zich makkelijk uitrekenen.

De scalar ringen zijn in dit gebied niet meer in te stellen, in feite ligt de f/d van 0,55 buiten de normaal in de industrie gehanteerde waarden.

De waarde is dusdanig absurt dat ik op het bovenstaande idee kwam.

Hier vallen alle puzzelstukjes op zijn plek.

Heb je trouwens al even op de site van Irte gekeken? dan snap je mijn verhaal beter denk ik.

Ik ben benieuwd of Harry het verhaal kan bevestigen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Stardust,

 

Hoe was je achternaam ook alweer, Morse of Frost?

 

Ik sta werkelijk versteld en ik weet niet of ik nu eerst nog eens op hun site moet kijken of naar boven moet lopen om de schotel nog wat beter te bekijken dan ik al gedaan had.

 

En al is het geen 2 m schotel, dan kan ik misschien makkelijker zelf wat flappen eraan knutselen dan nieuwe scalarringen boetseren en gieten. En bovendien heb ik als ik het netjes doe, 20 log 2/1,5 = 2,5 dB erbij gekregen.

 

Ik ga er even mee aan de slag...

 

Groeten,

 

Harry

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de foto op hun site (hoewel het duidelijk een nieuwere versie is dan de schotel die ik heb) laat duidelijk zien dat de buiten zijde van de witte binnenschotel om de ca. 15 cm met schroeven op de verstevigingsring is bevestigd. Bij mijn schotel zit die verstevigingsring met schroeven aan de buitenzijde van de schotel.

 

Dat zou dus kloppen. Maar verder zie ik geen sporen dat er eerder elementen langs zijn bevestigd.

 

Ik ga eerst eens vragen of de vorige gebruiker het iets zegt.

 

Groeten,

 

Harry

Link naar reactie
Delen op andere sites

He faxme, hebt je nog wat links kunnen verzamelen in het weekend?

Ik zou toch wel eens willen weten hoe die scalar ringen functioneren.

Het enige wat ik kan vinden is hoe ze afgesteld moeten worden.

Maar als je er zelf mee aan het sleutelen wilt dan komt er toch meer bij kijken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Stardust, vorige week was ik dus nog aan het zoeken naar de scalarrings en vond ik deze link waarin verslag wordt gedaan van het ontwerpen van een feed met scalar rings, en er staat ook een literatuurverwijzing bij(ca. 600 kB): http://astron.berkeley.edu/ral/ata3.pdf Die literatuurverwijzing verwijst naar een standaardwerk op dit gebied.

 

En om je de komende winter niet te vervelen de volgende link: http://www.ee.surrey.ac.uk/Personal/D.Jefferies/antennas.html

 

Na het bekijken daarvan zag ik het eigenlijk al niet meer zitten....

 

 

 

Groeten,

 

Harry

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste link kende ik al, maar de tweede is nieuw voor mij.

Er staan interessante stukken bij.

HF techniek was altijd al een interesse gebied van mij, maar berekeningen (aan transmissie lijnen bv) was niet echt een hobby.

Wat ik wil weten is hoe de velden zich gedragen in en rondom de scalar ringen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...