Ga naar inhoud


Petitie, openhouden kleine scholen op het platte land.


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Zoals wellicht bij iedereen bekend is er grote bezorgdheid ontstaan mbt het openhouden van het basis onderwijs op het platte land.

 

In de wet is het zo geregeld dat alle scholen moeten sluiten als deze minder als 50 leerlingen hebben. Hierbij wordt weliswaar wel gekeken naar groei en/of vergrijzing van het bepaalde gebied over een periode van 10 jaar.

 

Binnen onze gemeente Borger-Odoorn is indertijd door een lokale wijziging, het leerlingenaantal gezet op 23.

 

Dit was echter voor de gemeentelijke herindeling, en Borger-Odoorn bestaat nu uit Borger, Bronneger, Bronnegerveen, Buinen, Buinerveen, Drouwen, Drouwenermond, Drouwenerveen, Ees, Eesergroen, Eeserveen, Ellertshaar, Exloo, 1e Exloërmond , 2e Exloërmond, Exloërveen, Klijndijk, Nieuw-Buinen, Odoorn, Odoornerveen, Valthe, Valthermond, 2e Valthermond, Westdorp en Zandberg. (Totaal 26.000 inwoners)

 

Concreet houdt dit in dat in dat de financiele middelen die de gemeente jaarlijks reserveert voor scholen en multifunctionele accomodaties "slechts" 1 miljoen te weinig is. Dit door fouten die in het verleden zijn gemaakt. Vanuit de bewoners is al aangegeven dat wij als bewoners dit gedeeltelijk willen betalen door verhoging van de lokale belastingen.

 

Wel is er geld voor een eventuele nieuwbouw.

 

Voor mij persoonlijk houdt het in dat mijn kinderen nu niet 1200 meter moeten fietsen (andere dorpsgenoten max 3 km), maar naar een "centraal" gelegen dorp moeten fietsen welke is gelegen op een 7 km verderop (andere dorpsgenoten 10km). Voor andere dorpen zijn zelfs afstanden van 20 km te overbruggen.

 

Aanstaande Donderdag wordt er een besluit genomen door de gemeente of de scholen moet sluiten of open mag blijven. Dit omdat vanuit de 12 op de schop staande scholen veel protest aantekend wordt.

 

Mijn vraag aan jullie medesatters, is of jullie bereid zijn om de petitie te ondertekenen.

Wellicht kan het ook jullie in de (nabije) toekomst overkomen en wij als inwoners van de gemeente Borger-Odoorn zullen ook jullie dan steunen.

 

Dank voor de aandacht.

 

http://www.petities.nl/petitie/behoud-kleinere-scholen-in-gemeente-borger-odoorn

 

 

.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Agent Mike
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Mmm ik denk niet dat die petitie geloofwaardig is als iemand uit zeeland of een andere provincie een gemeentelijke Borger-Odoorn petitie tekend. cry
Er zou dan een kans zijn dat er meer stemmen zijn dan inwoners van die gemeenten samen eek


je kan toch gewoon 1 van bovenstaande dorpen invullen...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Mmm ik denk niet dat die petitie geloofwaardig is als iemand uit zeeland of een andere provincie een gemeentelijke Borger-Odoorn petitie tekend. cry
Er zou dan een kans zijn dat er meer stemmen zijn dan inwoners van die gemeenten samen eek [


Lijkt mij dat iedereen dit aangaat. Hoe minder scholen hoe voller de klassen.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: exciter
Ik geloof, dat dit iets met politiek is... Goed stof voor sat4all...


Is helemaal niet zo bedoeld. Dit loopt al decennia lang. Het wordt alleen steeds erger en de dorpen worden en zijn de dupe.

Het gaat om onze kinderen en die van hun enz enz. Nu kies je er sneller voor om in een (rand)stad te gaan wonen als je kinderen hebt. Dorpshuizen/MFR's verdwijnen of worden commercieel. Kerken gaan dicht. Spotclubs verdwijnen enz.

Regeren is vooruitzien, maar wat dit betreft we leven in het hier en nu.
Een nieuwe school openen als een dorp opeens genoeg kinderen heeft is iets onmogelijks.

De petitie is ervoor om iets tegen te gaan wat onomkeerbaar is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
whistle


Speciaal voor jou dan wat meer uitleg...

Het lijkt mij dat iedereen dit aangaat.
Wanneer de eerste gemeente ermee wegkomt, krijgt de tweede misschien hetzelfde idee. Dan heb je het balletje aan het rollen en voor je het weet raken de klassen weer te vol. Als de klassen te vol raken moeten de leraren hun tijd meer verdelen. Waardoor er minder tijd per leerling overblijft. Gevolg hiervan kan zijn dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit loopt. Waardoor de kinderen van morgen het zwaarder gaan krijgen op de arbeidsmarkt.

Snap je? Of denk je dat het wel mee zal vallen... dan moet je uit je ei komen, want als er in Nederland een gulden kan worden bespaard... dan besparen we er twee. smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...