Ga naar inhoud


Wat gebeurt er eigenlijk met het geld voor Haïti?


Hellum

Aanbevolen berichten

Ik ben heel erg benieuwd wat er nou eigenlijk met het geld gebeurt wat nu wordt ingezameld voor Haïti, er zijn nu alleen al in Nederland miljoenen ingezameld maar wat gaan ze er nu echt mee doen?

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: satdevil
nou alles gaat naar haiti, en de vn is de coordinator,waar haal jij die onzin vandaan dat haiti maar iets krijgt?


Die stelling is zeker niet waar ,over een paar maanden hoor
je de bevestiging van mij op radio en tv.

Over 5 jaar is haiti het rijkste land van het caribisch gebied
dank zij de wereld wijde geld injekties.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: soktic
Origineel bericht van: satdevil
Bron is diverse keren op tv en radio uitgelegt.
De TV is de bron begrijp ik..

Vandaag op diezelfde tv een programma gezien over de superrijken op het eiland.... shocked. Wat een villa's.... Ik dacht dat het alleen maar arme sloebers had op Haiti, maar vandaag lieten ze even een regio zien op Haiti waar van die super grote villa's stonden. Die waren natuurlijk niet getroffen.... Wat een contrast

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat contrast is er ook in Mexico. Merendeel woont in ongeveer dezelfde stenen gestapelde woningen met een golfplaten dak.

 

Kom je in de grote steden zoals Mexico Stad of in de staat Jalisco met een stad als Guadalajara dan zie je villa's die je niet eens in Nederland tegenkomt en wordt je in de stad omver gereden door veel Hummie's.

Zelfs het openbaar vervoer in de stad is nog eens een voorbeeld voor Nederland. Iedere bus heeft een rolstoel/scootmobiel lift.

 

Wat dat betreft zit de wereld maar raar in elkaar en liggen de verschillen al op 100 km afstand. Alhoewel Guadalajara had ook wijken waar ik me af vroeg, hoe mensen zo konden leven.

 

Een simpel appartement in de betere buurt van Mexico kost al gauw omgerekend een 450 Euro per week, en dan had je naar Nederlandse maatstaven ook nog niet veel bijzonders.

 

Het geld voor Haïti zal zeker goed op zijn plaats komen. Het gaat er nu voornamelijk om dat de mensen voedsel, drinken en medicatie krijgen. Vervolg hierop zal mijn inziens worden gebruikt voor de infrastructuur en woningen/scholen. Zodra dit een beetje begint te lopen zal de handel terug komen (lees winkels, markten) en krijgen de Haïtianen weer een beetje de moed terug om de draad in het leven op te pakken.

 

Haïti heeft natuurlijk niet alleen materiele schade en gewonden. De psychische nasleep is nog vele malen groter, waar bij angst een grote factor is. Ook hiervoor zullen er gelden vrijkomen.

 

En denk ook als er geld over zou zijn; "Wat mooi, dat de mensen zelf al het land op poten hebben". Dat geld wat er dan over zou zijn is iig een potje met aanloop-geld voor de eerstvolgende ramp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Dat geld wat er dan over zou zijn is iig een potje met aanloop-geld voor de eerstvolgende ramp.


Die er aan zit te komen volgens de wetenschappers Haïti het ligt op twee breuk lijnen en deze aardbeving was voorspeld alleen niet de precieze datum wel de sterkte.
De andere breuklijn ligt in het noorden van het land en staat ook op uitbreken, overigens net als op meerdere plaatsen in de wereld.

Dus als ze gaan bouwen graag een beetje aardbeving bestendig.
In Nederland wordt het als volgt verdeeld (is een voorlopige berekening):
1.Cordaid mensen in nood: 23 miljoen
2.Nederlandse rode kruis: 17.1 miljoen
3.Oxvam Novib: 14.1 miljoen
4.Unicef: 11.2 miljoen
5.Icco kerk in aktie: 10.7 miljoen
6.Save the children: 2.4 miljoen
7.Terre des hommes: 2.2 miljoen
8.World Vision: 1.5 miljoen
9.Tear tegen armoede: 1.3 miljoen

Zeer belangrijke organisaties als "Artsen zonder grenzen" krijgen dus niets.
Van al die organisaties gaan natuurlijk hulpverleners om het geld te besteden, dus de hotelprijzen zullen stijgen er worden auto's gekocht en kantoor ruimte en het geld is zo op. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet ook even niet die paar milioen die aan de strijkstok blijven hangen.

Want de directeuren en bestuursleden van die organisaties willen natuurlijk ook nog hun salaris van enkele tonnen per jaar blijven houden.

Zodat ze hun riante villa, en grote auto kunnen blijven rijden.

 

Ook zal er veel verschil zijn waar het geld naar toe gaat.

Want ook in dat gebied, zullen de rijken er meer van profiteren als de armen mensen.

 

Kan me nog zoiets herrinneren in de tijd van Mies Bouwman.

Toen kregen de armen een tentje waar ze met heel hun gezin in moesten leven.

Terwijl bij de rijke lui, een luxe caravan geleverd werd.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Moet er nu zo nodig nog een 3e Haïti item komen? mad


Ja Sjaak, dit is iets wat leeft bij de, gelukkig nog, normale mensen.

Mensen voelen pijn als ze dit soort afschuwelijke beelden zien en willen erover praten, ventileren.

Als het je niet bevalt is er niemand die je dwingt te reageren.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Die stelling is zeker niet waar ,over een paar maanden hoor
je de bevestiging van mij op radio en tv.

Over 5 jaar is haiti het rijkste land van het caribisch gebied
dank zij de wereld wijde geld injekties.


Dat is dan toch alleen maar goed nieuws?

Dus volgens jou kunnen ze met slechts 10% van het opgehaalde geld Haiti het rijkste land in de carribien maken? Dan maar hopen dat de overige 90% nog 9 andere landen daar rijk maken.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...