Ga naar inhoud


WD laptopschijf kleiner als 320Gb in dreambox


krui21

Aanbevolen berichten

Hallo satgenoten,

 

Heb vandaag een laptopschijfje van 320 Gb in mijn dreambox 800 gehangen, en krijg nu in "blue panel" maar 1 partitie van 305 Gb.

 

Ik weet dat ik nooit aan de 320 kom, maar 15 Gb is toch wel erg veel ?

 

Heb hem geformatteerd in mijn laptop, en geeft in het menu van mijn dreambox ook maar 1 partitie aan, dus heeft dan opnieuw formatteren zin ?

 

Nu weet ik wat jullie denken: formatteer hem dan weet je het, maar ik heb er nogal wat bestanden op gezet, en moet dan alles weer terug zetten naar mijn laptop, en misschien zonder succes.

 

Dus mijn vraag: is die 15 gb verschil normaal of toch niet ?

 

 

Greetz...Leo

Link naar reactie
Delen op andere sites


Klopt precies. Bij de HDD-boeren is 1GB 1000x1000x1000 bytes. Bij ons (:/) is 1GB 1024x1024x1024 bytes. Bij jouw schijf van 320 GB kan dat verschil ongeveer 15 GB zijn, zeker als je bedenkt dat een HDD-boer zich altijd rijker rekent qua grootte dan het in werkelijk is.

 

Gert.

 

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

320 GB is 320.000.000 (HD fabrikanten gebruiken netjes SI eenheden en prefixen, waarin k voor 1000 staat, en M voor 1000k)

In computers wordt met een 'k' prefix meestal 1024 eenheden bedoeld, en met 'M' 1024k (tegenwoordig zijn daarvoor in SI de termen GiB, MiB, en kiB of iets dergelijks)

 

Even omrekenen leert dan dat 320 GB = 320.000.000 Bytes = 305 GiB (320.000.000/(1024x124) = 305)

 

Je bent dus geen ruimte verloren, er wordt alleen iets anders geteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super, dank je wel voor jullie reactie !

 

Scheelt me weer een hoop tijd om mijn bestanden weer terug te kopiëeren,hem er weer uit te schroeven, en in mijn laptop te hangen, om dan als nog de bestanden weer terug te zetten.

 

305Gb is voorlopig ook genoeg...

 

Nogmaals dank voor jullie reactie.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...