Ga naar inhoud


[M-Vision HD300 N] De eerste ervaringen


frozen-sky

Aanbevolen berichten

Met de aanstaande aanpassingen mbt. het themapakket van canaaldigitaal, ben ik opzoek gegaan naar een geschikte machine hiervoor. Er waren 4 eisen: DVB-S2/HD, Netwerk, Aanpasbare firmware en maximaal ca. EUR 200.

 

Zoeken op dit forum bracht mij weinig succes, uiteindelijk viel mijn oog via andere sites op de M-vision HD300 N. Zoeken op dit forum op dit type geeft weinig tot geen resultaat, dus daarom een korte omschrijving

 

Afgelopen zondag besteld en vandaag in huis, uit duitsland dus dat is een goed begin:

 

De machine is netjes verpakt, compact en heeft een neutraal uiterlijk. Batterijen voor de afstandsbediening waren meegeleverd (een pre!) en display zijn gewoon netjes met folie beschermd voor vervoer. Allemaal standaard bij de meeste apparatuur die ik ken. Ook aansluiten is altijd simpel: stekker erin, scart erin (binnenkort HDMI), satelliet en netwerk erin, en klaar. Voordat de TV aan stond was de machine al opgestart, de machine start dus rap op.

Het begin scherm is een menu met vier opties: channel manager, satelliet instelling, opties (beeld, tijd, etc), systeem (netwerk, firmare, usb)

Via de sat instellingen de eerste satelliet afgezocht, Disecq is globaal in te stellen, maar kan ook opgegeven worden binnen het zoekscherm. (het is dus niet nodig naar het Disecq scherm te switchen als je al in het zoekscherm zit).

 

Het scannen van kanalen ging redelijk snel en ook is fastsearch mogelijk. Na het scannen merk je direct de twee zwakste punten van de machine:

 

- Zappen heb ik sneller gezien

- De ingebouwde channel editor is een aanfluiting en in zijn geheel onbruikbaar tenzij je heel veel tijd over hebt.

 

Na deze eerste installatie ben ik opzoek gegaan naar geupdate en aangepaste firmware. Het is even zoeken, vooral hoe je deze moet installeren. Dit laatste bleek kinderlijk eenvoudig: plaats het bestand op een USB stick en stop die in het systeem, kies via het menu USB en vervolgens het bewuste bestand, klik aan en kies voor updaten.

 

De update zelf duurt ongeveer een minuut. Het netwerk (DHCP) was direct gevonden en de server instellingen werkte ook direct (CCCam). Wel is jammer dat er voor een A-Z virtueel toetsenbord is gekozen ipv. Qwerty, kortom, "typen" is ietwat traag. Maargoed, zoveel hoef je niet in te voeren. Ook is het opslaan van gegevens vreemd: bij het verlaten van ieder scherm worden de instellingen opgeslagen, er lijkt niet iets van een knop "annuleren" te zijn.

 

Via USB kan eenvoudig de interne database worden opgeslagen en met een channeleditor kunnen vervolgens op de PC de kanalen worden bewerkt (zodat je de ingebouwde channel editor niet hoeft te gebruiken!). Het exporteren en importen van deze database werkt prima. Ik heb nog niet een optie gevonden om dit via het netwerk te doen, maar via een USB stick is ook prima.

 

Kortom, zoek je een voordelige maar bruikbare HD machine dan is deze het bekijken zeker de moeite waard. Een DM800 is vast sneller en geeft (misschien) een mooier beeld, maar is wel 2 maal zo duur. Een voordelige optie om te upgraden naar HD, of om de themakanelen te behouden op je SD TV.

 

Overigens schijnt deze machine PVR mogelijkheden te hebben via de USB poort. Dit heb ik nog niet getest. Ik verwacht daar niet al te veel van, maar wie weet...

 

 

ps. Dit is de eerste keer dat ik een "review" van een satelliet ontvanger schrijf. Dus heb ik iets triviaals over het hoofd gezien, dan hoor ik het graag.

Telepathy is very nice, but in this age of telecommunication, computers are much more efficient.

 

Linux+VDR @ AMD64, PLi + Dreambox 7000, 2x Mutant 200s, Mvision HD300N (all CCCam), test: Linux MythTV

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb met interesse je verslag gelezen. Leuk om te zien dat er ook aan de onderkant van de markt alternatieven zijn.

 

Ik heb zelf op meerdere plekken in huis TV, en niet overal hoeft een dure linux-bak te staan.

 

Nog een paar vraagjes;

 

- hoe snel zapt hij (gemiddeld in seconden) dan tussen de gecodeerde kanalen ?

- Op welke versie van CCcam server connect je de ontvanger ?

 

Groet,

 

GNcontrol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad interessant.

Zou je dit een beetje willen blijven updaten? Dus bijv over een weekje iets melden over stabiliteit, gebruiksgemak, evt freezes op cccam?

Zijn er ook mediaplayer mogelijkheden?

 

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Azbox Premium HD (DVB-S2, DVB-T)

Wavefrontier T55 4xLNB ( 13-19-23-28 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal proberen updates te plaatsen. De receiver is nog niet definitief ingericht en wordt straks gebruikt door mijn ouders.

 

Momenteel is de box verbonden met een linux i386 cccam server 2.1.1 (geen idee of er al weer updates zijn, vast wel, maargoed, deze draait nu al een hoop maanden stabiel: Uptime: 146d 02:22:17).

 

Zaptijden schat ik zijn toch wel snel op een seconde of twee voor gecodeerde kanalen. Ik zal binnenkort eens "echt" meten.

 

Overigens merkte ik geen verschil tussen HD kanalen en gewone kanalen in "zap"-tijd.

 

Telepathy is very nice, but in this age of telecommunication, computers are much more efficient.

 

Linux+VDR @ AMD64, PLi + Dreambox 7000, 2x Mutant 200s, Mvision HD300N (all CCCam), test: Linux MythTV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...