Ga naar inhoud


Gemotoriseerde Schotel, en dan?


Gast raas

Aanbevolen berichten

Beste mede-forum gebruikers,

 

ik zit met een vraag voor mezelf waar ik vooralsnog niet uitkom.

 

Ik heb op dit moment een Triax78 hangen, met daarop een duo-lnb-twin op 0192 en 0235

 

Deze schotel gebruik ik om 2 computers van een ingang te voorzien. (heb ook nog wel een oude philips DSX6073 staan, maar die is nu niet aangesloten)

 

Nu wil ik echter een nieuwe quad-lnb met een motor aanschaffen om zo meer satellieten te kunnen bekijken.

 

Alleen heb ik nu een paar vragen.

 

Wanneer beide computers zijn aangesloten, kunnen ze dan allebei de motor bedienen en laten draaien?

 

Als bovenstaande niet kan, en ik laat bv Computer-1 de schotel van bv 0192 naar 0235 draaien, hoe weet Computer-2 (of ontvanger) dan op welke satelliet de schotel gericht staat? en hoe stelt deze zicht dan in?

 

Deze vragen zijn ontstaan omdat ik op diverse motors enkel 1 aftakking zag zitten die tussen de lnb en ontvanger geplaatst wordt (om motor van stroom en commando's te voorzien).

 

(PS.. de pc-kaarten die ik heb ondersteunen de diseqc-commando's om een motor te laten zwenken)

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Rocketscientist, bedankt voor je antwoord.

 

zonder te romantiseren hebben wij dezelfde gevoelens laugh

 

 

Het gaat me vooral om 0282 erbij te hebben, maar toen was ik aan het denken, dat ik dan een multi-lnb-houder nodig heb voor mijn sat, en dan waarschijnlijk voor 0192 en 0235 nieuwe lnb's moet kopen omdat ik anders 2 diseqc switches achter elkaar ga krijgen en ik niet weet of dit kan werken, (en ik al helemaal niet weet of mijn hardware dat ondersteunt, 2 switches achter elkaar. )

 

Als ik dat bij elkaar op tel, leek het mij verstandiger om 1 hele goede quad lnb te kopen i.c.m. een motor.

Lijkt mij goedkoper en heb ik beschikking over meer satellieten.

 

Overigens is het zo dat er maar zelden 2 computers tegelijk met SAT-TV aan staan. de lichtste (zonder HD kaart) staat er eigenlijk alleen bij omdat ik alle benodigde hardware nog over had om nog een SAT-PC te bouwen en het handig is om bepaalde zaken te testen zonder dat ik daar mijn Windows Home Server (die naast SAT-TV ook nog backup en virtualisatie -taken heeft) mee om zeep help.

 

Wellicht dat iemand met kennis van de fysieke mogelijkheden en beperkingen van Motor+meerdere ontvangers hier nog zijn licht over kan laten schijnen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit gaat niet lukken je kunt maar met 1 ontvanger de motor draaien

en als je de motor hebt gedraaid met ontvanger 1 dan weten de

andere ontvangers niet waar hij heen is gedraaid

wat voor jou een betere optie is een Triax Multiblock LNB houder

 

Wavefrontier Toroidal T90

Visiosat BIG BISAT schotel

of een van deze twee

 

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een draaibare schotel die op mijn HD ontvanger is aangesloten. Ergens heb ik een switch zodat een tweede ontvanger waar ik af en toe mee aan het klooien ben gebruik maakt van dezelfde lnb.

 

Standaard sta ik op 0282. Als ik nu iets wil kijken, bv een stream op 010 of 07 dan gebruik ik de HD ontvanger om de schotel te draaien en ga daarna met mijn FireDTv aan de slag. ( draaien wil wel een moeilijk gaan met deze ontvanger )

Lid van 10 november 2003 t/m 30 oktober 2015

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Satencom en Rocketscientist, bedankt voor jullie antwoorden.

 

 

Opzich ben ik blij dat ik mijn vermoeden bevestigd zie.

Anderzijds een beetje telleurgesteld, echter ik weet dat niet alles mogelijk is.

 

Zo'n BigSat of WaveFrontier da's natuurlijk het ultieme, maar aangezien ik ca. 2 jaar met het vrouwtje heb gestoeid om eindelijk een schotel op te hangen. (en dan uiteindelijk opgehangen toen ze er niet was, en ze kan er niet bij) dat ik me daar maar even niet aan waag. (overigens.. ik zit niet onder de duim laugh maar liever nemen we beslissingen waar we het allebei over eens zijn)

Misschien maar eens naar de multi-lnb-houder gaan kijken.

0282, 0235, 0192 en 0130 zal dan ook wel voldoende zijn.

 

Alleen.. moet ik dan 4 nieuwe lnb's kopen en mijn duo-twin-blok vervangen? of kan ik er 2 bijzetten..

(ik weet nog steeds te weinig over diseqc dat ik niet kan zeggen of er 2 switches achter elkaar kunnen worden geplaatst)

 

 

Wederom bedankt!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt nodig 1 diseqc switch per ontvanger ,en Triax Multiblock LNB houder

en 4 lnbs, een twin voor twee aansluitingen of Quattro lnb voor 4 aansluitingen

de oude lnb houder moet worden verwijdert

post-33015-1318260726,4189_thumb.jpg

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satencom, bedankt voor je antwoord....

 

 

ja.. zo zou ik het ook wel willen laugh

 

Ik ga maar weer eens verder lezen over deze materie en LNB-keuze. ik merk dat de kaartjes in de pc over het algemeen selectiever zijn met het signaal dan mijn philips receivertje.

 

Moet ik dan LNB's hebben met een hoge (0,3db) of lage (0,1db) demping... Misschien zeg ik dit verkeerd, ik wil LNB('s) welke zoveel mogelijk van het ontvangen signaal aan de ontvanger doorgeven en weinig dempen....

ALPS het enige goede? (omdat de lnb's volgens mij ook nog erg smal moeten zijn i.c.m. multiblock-houder)

 

anyway... ik moet gaan lezen, dat merk ik wel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satencom
ja dat is goed hoe lager het getal hoe beter de ontvangst alps is een prima lnb


Bedankt satencom voor deze 'ezelsbrug'.... bigger is not always better... hehe..
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die dB-getallen zijn vooral marketing-prietpraat. Alleen een (dure moeilijk verkrijgbare) twin MTI schijnt bij sommigen een iets betere ontvangst te bieden.

 

****

Wel eens aan doorlussen gedacht? Als je een PC-kaart doorlust vanaf je hoofdontvanger kun je je rotor ook met je PC-kaart bedienen, mits de hoofdontvanger op standby staat.

Zodra je de hoofdontvanger aanzet draait de rotor naar de ingestelde positie op de hoofdontvanger. Je hebt dan met je PC-kaart ook nog (beperkt) ontvangst op die positie.

 

Met een twin- of quad-LNB kun je maar één uitgang doorverbinden met de rotor, en dus slechts met één ontvanger draaien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Auggie
Die dB-getallen zijn vooral marketing-prietpraat. Alleen een (dure moeilijk verkrijgbare) twin MTI schijnt bij sommigen een iets betere ontvangst te bieden.


@Auggie,

De MTI Highline LNB lijkt zijn leidende positie inmiddels afgestaan te hebben aan de Inverto Black Ultra LNB.

Zie ook hier cool


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Auggie en sattaz, bedankt voor jullie antwoorden.

 

sattaz, zeer informatieve post over die lnb, dat klinkt prima.

 

auggie.. dat doorlussen is i.d.d. ook nog een mogelijkheid. daar had ik nog niet aan gedacht.

 

Eigenlijk is het zo dat er 99% van de tijd maar 1 ontvanger (pc1) aanstaat. Ik weet zeker dat ik de skystar in pc2 kan doorlussen, alleen van de AD-SP400 in pc1 (main) weet ik dat niet zeker. maar pc 2 staat zelden aan, dus dat zou een mogelijkheid zijn.

 

voor het merendeel zal de schotel op de 0192 gericht zijn. en daarom zit ik het volgende te denken. (n.a.v. het doorlussen.)

 

Is het mogelijk om een rotor voor een duo-twin-lnb te plaatsen? (vanuit de ontvanger/pc gezien).

 

Als dit mogelijk is, zou ik het volgende willen doen, en hoef ik alleen een motor te kopen.

 

nu vanuit de lnb gezien:

uitgang 1 van de lnb naar de motor, uitgang van de motor naar de ingang van de sat-kaart op pc2 (die zelden aan staat), dan van uit pc2 doorlussen naar pc1 zodat deze de motor/positie kan beheren (zolang pc2 uitstaat).

Dan, uitgang 2 van de lnb naar de philips ontvanger (zo'n preinstalled CD ding waar ik (volgens mij) toch geen Sat-pos aan toe kan voegen)

 

Ik weet dat ik dan op de philips ontvanger wanneer de schotel gedraaid is niets ontvang.

 

Echter, zoals ik aangaf zal de schotele voor het merendeel op 0192 gericht staan (door de twin-lnb dan toch 2 satellieten), maar als ik dan wil gaan 'hobbieen' met pc1 dat ik daarmee de motor draai en enkel 1 lnb van de twin lnb gebruik.

 

Gaat dat? 2 diseqc apparaten achter elkaar.

En, vanuit pc1 gezien, is pc2 (wanneer deze uitstaat) dan ook een diseqc-apparaat of niet?

 

Ik geloof dat ik het begin te snappen, ik hoop dat iemand bovenstaande kan bevestigen.

 

Wederom bedankt!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: raas
Gaat dat? 2 diseqc apparaten achter elkaar.
En, vanuit pc1 gezien, is pc2 (wanneer deze uitstaat) dan ook een diseqc-apparaat of niet?

Ter lering ende vermaak staat hier een verhaal over DiSEqC

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo vGnp, bedankt voor je antwoord,

 

Dat is idd een zeer interessant stukje leesvoer.

 

Als ik het goed begrijp kan ik tot max. 4 uncommitted switches achter elkaar zetten.

Een motor is ook uncommited dus dat zou moeten gaan.

 

in die voorbeelden kom ik ook een motor tegen, maar iedere keer na switches, niet nog voor een switch (zoals je volgens mij alleen bij een duo-lnb/duo-blok) tegen komt.

 

Maar volgens mij moet het lukken, en veel risico loop ik niet.

ik ga gewoon eerst een motor halen.

Als ik het dan niet aan het werk krijg zal ik zowiezo toch een nieuwe lnb moeten kopen.

 

Wederom bedankt voor de info.

(blijf me erover verbazen hoeveel info/kennis in dit forum zit)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...