Ga naar inhoud


[DM7025] Is met DM7025 ontvangst mogelijk voor MPEG4 met HD en ook voor SD?


Gast DreamSat06

Aanbevolen berichten

Gast DreamSat06

Welke bezitter van een DM7025 kan mij helpen?

 

Is met een DM7025 ontvangst mogelijk voor MPEG4 zenders met HD en ook mogelijk voor MPEG4-SD?

 

Achtergrond:

Ik ben onbekend met de DM7025.

 

Ik weet dat het een Enigma 2ontvanger is en dat deze geen High Definition op de TV kan weergeven.

Maar.. is het met deze ontvanger mogelijk om:

 

- (MPEG4)HD zenders te ontvangen en dat deze dan toch in SD kwaliteit op de TV komen.

B.v. om de zender “NederlandHD” van Canal Digitaal. Zie http://nl.kingofsat.net/find.php?question=NederlandHD&Submit=Zap

 

- Of is het en/of mogelijk om een MPEG4 in SD kwaliteit met de DM7025 toch op een TV weer te geven.

B.v.: “Film1 Action” van Canal Digitaal. Zie http://nl.kingofsat.net/find.php?question=Film1+Action&Submit=Zap

 

Zou een DM7025 bezitter deze beide zenders kunnen testen?

 

Bedankt

Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: DreamSat06
...Ik weet dat het een Enigma 2ontvanger is en dat deze geen High Definition op de TV kan weergeven...


HDTV doettie wel (schaalt hij terug naar PAL, omdat de connectors ontbreken). Maar mpeg4 en DVB-S2 doet hij niet.

Precies het omgekeerde van wat je wil dus!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DreamSat06

Bedankt voor de reacties,

 

Maar helaas is het mij niet duidelijk. Het duizelt mij... 'mpeg-4' doet ie niet... en hdtv wel... (maar de meeste hdtv is in mpeg-4!). Sorry mij ontbreekt het duidelijk specifieke kennis.

 

Daarom terug naar de kernvraag:

# Kan ik met de DM7025:

 

- de zender “NederlandHD” van Canal Digitaal, ontvangen?

Zie http://nl.kingofsat.net/find.php?question=NederlandHD&Submit=Zap

(Uit Milo zijn reactie begrijp ik: Ja, schaalt alleen wel terug naar PAL, omdat de connectors ontbreken.

Dus kan ik “NederlandHD” kijken maar zie ik het niet HD kwaliteit maar in de mindere SD kwaliteit ).

 

Vraag1: Kan ik deze zender ontvangen?

Vraag2: kan iemand met een DM7025 dit even fysiek voor mij testen?

 

 

- de zender “Film1 Action” van Canal Digitaal, ontvangen?

Zie http://nl.kingofsat.net/find.php?question=Film1+Action&Submit=Zap

 

(Volgens Milo kan dit dus NIET).

Vraag3: Kan ik deze zender ontvangen? Ja / nee.

Vraag4: kan iemand met een DM7025 dit even fysiek voor mij testen?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: DreamSat06
... 'mpeg-4' doet ie niet... en hdtv wel... (maar de meeste hdtv is in mpeg-4!).


De conclusie die je dan moet trekken is dat de meeste HDTV dus NIET zal werken op de 7025.

Antwoord op je vragen is dus: Nee, er is geen enkele HDTV zender (meer) die je met een 7025 kunt zien. Ze zijn nu allemaal MPEG-4 en/of DVB-S2. Dus ook Ned1HD en FilmHD kun je niet ontvangen.

(ik heb zelf al jaren een 7025)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je wel HDTV en zelfs MPEG4 kunt opnemen, maar niet weergeven op dat toestel.

Voorwaarde is wel dat de modulering DVB-S is, en niet DVB-S2.

BBC HD bijv. moet je volgens mij kunnen opnemen, en de file dan afspelen op een PC of ander toestel dat wel HD aankan.

Of je zou het kunnen streamen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DreamSat06
Origineel bericht van: MiLo
Origineel bericht van: DreamSat06
... 'mpeg-4' doet ie niet... en hdtv wel... (maar de meeste hdtv is in mpeg-4!).


De conclusie die je dan moet trekken is dat de meeste HDTV dus NIET zal werken op de 7025. Zoals de zender “NederlandHD” van Canal Digitaal, ontvangen?
Zie http://nl.kingofsat.net/find.php?question=NederlandHD&Submit=Zap

Antwoord op je vragen is dus: Nee, er is geen enkele HDTV zender (meer) die je met een 7025 kunt zien. Ze zijn nu allemaal MPEG-4 en/of DVB-S2. Dus ook Ned1HD en FilmHD kun je niet ontvangen.

(ik heb zelf al jaren een 7025)


beste Milo (en anderen) dank voor reactie. Fijn dat je me wil helpen.

Ik begrijp dat een MPEG4-HD zender (zoals “NederlandHD”) dus geen beeld geeft.

maar er zijn sinds kort ook zenders die uitzenden in MPEG4-SD , zoals recent:
de zender “Film1 Action” van Canal Digitaal, ontvangen?
Zie http://nl.kingofsat.net/find.php?question=Film1+Action&Submit=Zap
Dus ik bedoel hiermee NIET de door jou genoemde FilmHD maar echt “Film1 Action”
Zou je voor mij “Film1 Action” eens willen scannen en kijken of je beeld hebt.

Achtergrond info:
Van MPEG-2 naar MPEG-4
Het grote nieuws van deze periode is dat Canal Digitaal in haar pakketten tv-zenders gaat wisselen. Maar nog belangrijker: ook de wijze van uitzenden gaat veranderen. Zo gaan onder meer de themakanalen op 23 oost (ConsumentenTV, HumorTV, etc.) per 1 maart uitzenden in mpeg-4. Thans is dit nog mpeg-2. Veel satellietontvangers kunnen niet overweg met mpeg-4 en het beeld op deze kanalen zal dus zwart blijven. Neem tijdig je maatregelen als je ontvanger geen mpeg-4 kan verwerken en je wil toch blijven kijken.
De satellietontvangers met de mogelijkheid om hd-zenders te ontvangen kunnen zeker mpeg-4 aan. De meeste (oudere) sd-ontvangers kunnen deze norm niet verwerken. Zoals de bekende Dreambox 500 (DM500).
Bron: FDSE-blad JanFebr2010.

een van deze nieuwe thema kanalen is “Film1 Action”.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn een aantal zaken die je moet uit elkaar houden, en die vaak met elkaar verward worden.

 

Eerst en vooral HD, high definition dus.

Dit betekent gewoon dat je een scherper beeld krijgt omwille van de resolutie (bijv. 1920x1080 50 halfbeelden per seconde, ofwel 1080i).

 

Dan heb je de codering, dit gaat over bijv. MPEG2 tov. H264 (ook wel onnauwkeurig MPEG4 genaamd).

 

En ten laatste heb je ook nog de modulering.

Dit is bijv. DVB-S, DVB-S2.

 

In principe staan die 3 parameters los van elkaar, maar vaak worden ze samen gebruikt.

 

Je kunt dus HD doorsturen op DVB-S modulatie, met MPEG2 als codering, maar dit komt in Europa zelden voor.

DVB-S2 biedt namelijk extra bandbreedte, en H264 zorgt ervoor dat die bandbreedte nog beter benut wordt.

 

Vandaar vind je meestal H264 terug in combinatie met HD en DVB-S2.

En vandaar spreekt men ook vaak van HD ontvangers.

 

Enkele voorbeelden :

 

* Arte HD zendt uit in DVB-S2, in H264 en is uiteraard HD.

Dit is de meest logische combinatie.

* De zenders van Télésat die op eigen transponder zitten, zijn SD qua resolutie, zitten op een DVB-S transponder, en zitten in H264

* De BBC zendt BBC HD uit op een DVB-S transponder, het is uiteraard HD, en gecodeerd in H264.

 

Nu heb je nog 2 zaken die je uit elkaar moet houden.

Kun je die zenders ontvangen of kun je ze bekijken ?

Als je ontvanger de modulatie (DVB-S2 bijv.) beheerst kun je die ontvangen.

Of je ze rechtstreeks op dat toestel kunt bekijken hangt ervan af of je toestel de video codering (MPEG2 of H264) kan decoderen.

Een SD Dreambox voor satelliet kan van de bovengenoemde parameters DVB-S, MPEG2 en HD aan.

Dus, je kunt er BBC HD mee opnemen, maar kunt het er niet op afspelen.

Je kunt er Arte HD niet mee opnemen, omdat de modulatie DVB-S2 is, en ie dat niet aankan.

 

De werkelijkheid is natuurlijk altijd iets complexer dan die eenvoudige predicaten : HD ontvanger of SD ontvanger, natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DreamSat06

beste zzzzzz.

 

Dat is een prima uitgeleg, dank.

 

Dus, als ik het goed begrepen heb, ondanks dat ik een FullHD Tv heb kan ik op een DM7025 toch NIET de nieuwe zender “Film1 Action” bekijken, maar WEL opnemen?

 

groet

 

aan eenieder: Kan iemand anders dat voor de zekerheid ook even op zijn DM7025 controleren?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: DreamSat06

Dus, als ik het goed begrepen heb, ondanks dat ik een FullHD Tv heb kan ik op een DM7025 toch NIET de nieuwe zender “Film1 Action” bekijken, maar WEL opnemen?


Nee die kun je ook niet opnemen omdat deze in DVB-S2 wordt uitgezonden. De 7025 heeft enkel DVB-S tuners.

Xtrend ET9500 - OpenPLi powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...