Ga naar inhoud


Autorijden in de verenigde Arabische Emiraten


Han Peekel

Aanbevolen berichten


Ja, voorrangsregels bestaan wel maar er is een natuurlijke manier van rijden, ga mee met de flow en houd vooral geen afstand tussen andere auto's, gaatjes worden direct opgevuld wat nogal interessante acties kan opleveren. Als je een ongeluk krijgt zit je fout. (buitenlanders zijn per definitie altijd fout).

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal wel een beetje zoals in Turkije zijn, veel toeteren (is hier een waarschuwing voor als je b.v. gaat stoppen om een broodje te kopen wink - werkt overigens wel, hier gebruikt men de toetert heel veel zonder enige aggressie waardoor er veel meer contact is tussen bestuurders).

 

Het enige zinnige wat ik kan toevoegen is dat in Turkije moet je als je langer dan 3 (of 6, weet het niet meer zeker omdat ik al zo lang hier zit...) maanden in het land verblijft (aan een gesloten) een rijbewijs 'kopen'. Ik zou dit even checken afhankelijk van hoe lang je gaat.

 

Als ik dit niet zou hebben en krijg een ongeluk dekt de verzekering het niet.

 

Wat caveman zegt klopt aardig, alleen kan een dikke wallet nog eens helpen met de verklaring wie de politie opmaakt. Jammer is alleen dat dit ook in Turkije steeds lastiger wordt... men wil bij de EU dus corruptie wordt aangepakt frown

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wanderer
ANWB: internationaal rijbewijs (als dat nog bestaat)
je vrouw absoluut niet laten rijden....


Heb ik al smirk en doe ik ook niet blush zullen we maar zeggen.

Chaotisch verkeer had ik al verwacht, heb dit al vaker mee gemaakt Azie/zuid Amerika ,je bent er vaak snel aangewend maar het blijft altijd wel heel goed opletten.

Ervaring heeft hier wel geleerd dat je na een lange vliegreis nooit meteen in een auto moet stappen om nog eens even een paar honderd km te gaan rijden.


Heb voor de zekerheid maar een auto gehuurd bij een Westerse verhuurmaatschapij ivm de verzekeringen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Chaotisch verkeer had ik al verwacht

 

Dat vind ik persoonlijk in de VAE wel mee vallen.

 

Ik ben van mening dat daar toch een stuk netter gereden word dan in b.v Syrie.

Althans dat is mijn persoonlijke ervaring.

 

Om de reden de buitenlander altijd schuldig is bij een ongeval.

kregen wij altijd de bedrijfs chauffeur mee.

 

 

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja er zijn idd ergere plaatsen, heb al zowat overal rondgereden maar Cairo/Alexandrie was eens maar nooit meer. Woestijn Lybie is ook wel bijzonder trouwens, stukjes weg die weg zijn, waarschuwingsborden om vooral niet in de woestijn te gaan lopen en vaten olie/autobanden die als ANWB paal dienen.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 1x op een willekeurige maandag morgen in Milaan gereden tussen 7 en 8... dat was het ergste wat ik ooit meegemaakt heb. Ik heb tegen ijsbedekte steile hellingen opgeregen met kotsende mensen achterin van angst, ik heb in parijs gereden op dat belachelijk drukke plein, ik rij hier in Turkije in de spits, ben heel Europa doorgereden.

 

Ben 1x bang geweest in de auto... dat was in Milaas frown

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wens je veel suc6

 

Hoop dat je niet een al te kleine wagen hebt gekozen.

airco is standaard en een "mus have"

 

Wat men van de fransen verteld, geldt ook voor de arabieren.

een parkeerplek is in abu dabi en dubai dun bezaait

(in qatar is dit beter geregeld)

blijf rustig en laat je door het rijgedrag van anderen niet opfokken.

Van veiligheidsafstand hebben ze in de steden nog nooit gehoord.

wacht niet te lang met het oprijden van een rotonde / verkeersplein.

De flitspalen welke er staan ook alle geladen zijn

 

 

Volgende wijsheden zijn niet van mij maar kloppen aardig

(ik heb deze van een blog afgehaalt met dank aan Kim C)

 

Wanneer ken je Qatar?

 

Veel mensen vroegen me reeds naar echte wetenswaardigheden over Qatar. Wel, ik wil jullie volgende tekst dan ook niet onthouden. Aanvullingen zijn welkom!

 

Je beseft dat je al lang genoeg in Qatar rondloopt wanneer...

 

* je niet meer opkijkt van een geit op de passagierszetel

* je niet langer denkt dat ieders voornaam ‘Al’ is

* je een sweater wenst bij 25°C

* ‘huishouden doen’ betekent dat je een lijst geeft aan de hulp

* je denkt dat snelheidsbeperkingen enkel als advies gegeven worden

* je verwacht dat elke politieagent rondrijdt met een BMW

* je beseft dat je op raketafstand van Irak woont, maar dat elke raket hoogstwaarschijnlijk de andere kant zal opgaan

* je je winkelkar gewoon achter één of andere wagen parkeert

* je een nanoseconde definieert als de tijd waarin het licht op groen springt en de auto achter je begint te toeteren

* je bij elke aankoop naar een korting begint te vragen

* je automatisch aanneemt dat de winkels openblijven tot middernacht

* je doorhebt dat ‘wadi bashing’ geen misdaad is in de Verenigde Arabische Emiraten, maar betekent dat je met een jeep door een droge rivierbedding gaat crossen.

* je links afslaat vanaf het uiterst rechtse baanvak

* de helft van de auto’s op een parking met ronkende motor, doch zonder chauffeur, te draaien staan

* je vrienden bij een uitnodiging voor een BBQ een stratenplan stuurt ipv een adres

* je denkt dat ‘mamsir’ een Engelstalig begrip is

* je het volkomen normaal vindt om iemand te zien picnicken midden op een rond punt

* je exact weet voor welk bedrag je deze maand nog alcohol mag kopen

* je bij het afrekenen van je boodschappen staat te wachten tot er iemand komt opdagen om je boodschappen in te pakken

* de maankalender terug te vinden is op je beeldscherm, zodat je weet om hoelaat je de volgende ochtend gewekt zal worden door het ochtendgebed

* je nooit meer ervan uitgaat dat het weekend bestaat uit twee dagen

* je nooit meer zondag zegt wanneer je vrijdag bedoelt

* je er niet aan denkt om te vragen waarom je iets wel of niet mag doen

* je na het shoppen een volledig propere auto terugvindt en voor deze carwash slechts 2€ betaalt

* je bij iedereen zomaar in het zwembad kan springen

* in de file staan betekent dat 10 auto’s naast ipv achter elkaar staan om de weg op te rijden

* je je echtgenoot niet mag kussen in het openbaar, maar wel de mannen elkaar ziet begroeten met een zoen en nadien hand in hand ziet wegwandelen

* je niets meer voor zeker aanneemt, maar alles laat afhangen van Allah

* je 12 pasfoto’s in je portefeuille draagt gewoon ‘voor het geval dat’...

* je weet dat je gedaan hebt met werken wanneer het middaggebed start

* je ‘Inshallah’ begint te zeggen wanneer je bedoelt ‘nooit van z’n leven’

* je geld kan afhalen vanaf je auto

* alle Amerikaanse films een uur ipv anderhalf uur duren omdat alle kusscènes en vrijpartijen uit de film geknipt worden

* je zonder probleem een politiewagen kan inhalen aan 130 km/h

* je je portefeuille zonder probleem drie uren op straat mag laten liggen

* problemen met je airco of claxon meer aandacht vragen dan een probleem met je remmen

* je niet meer opkijkt van een huurwoning van gemiddeld 4000€/maand

* je een toren van +300 meter een torentje begint te vinden

* je beseft dat ‘habibi’ niet de president van Indonesië is, maar gewoon vriend betekent in het Arabisch

* je niet kan kiezen uit één van de acht shoppingcentra in een straal van 5km rondom je woning

* je niet elke Arabier aanziet voor een terrorist, maar je eerder versteld staat van hun vriendelijkheid en elegantie

* je pas echt beseft wat het is om te leven in een multi-culturele samenleving wanneer je ziet hoeveel nationaliteiten er in Qatar vreedzaam samenleven

* de speelgoedwinkels soms drie maanden zo goed als leeg zijn omdat de containers met speelgoed tegengehouden worden in de haven

* je drie dagen op een jaar een regenbui mag verwachten en hier ook effectief naar uitkijkt

* je beseft dat het gras niet altijd groener is aan de andere kant van de wereld en dat het in België belange zo slecht niet is

nobody is perfect, I ain't nobody

 

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij ook altijd in t buitenland.

Vroeger in Saoedie Arabie 3 maanden nu ook weer in bangkok en daarbuiten.

Mijn enige advies zo voorzichtig mogelijk rijden en geen risico nemen op 2 baans wegen.

Je bent altijd fout idd ongeacht wie de schuldige is er kan met jou niet of nauwelijks worden gepraat.

Dus een verklaring zit er niet in over de toedracht conclusie schuldig.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast m.boretti

Probeer eens een paar keertjes in Marseille rond te rijden. Ik ben de halve wereld over geweest, en heb overal gereden, maar ben tot inzicht gekomen, als je zonder deuken en zonder gewond te zijn geraakt Marseille door bent gekomen,

dat je dan overal in de wereld kan rijden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er zelf gereden alweer jaren geleden met lokaal rijbewijs. Geen problemen gehad toen behalve bijna in woestijn verdwaald. Zorg dus toch voor goede voorbereidingen indien buiten bewoond gebied. Me gered met sterrennavigatie toen.

 

Andere rijders kregen problemen:

1. Als het gaat, niet zelf rijden vanwege schuldvraag en de celstraffen etc.

2. Voor verkrijging lokaal rijbewijs moet bloed gedoneerd (m.n. door westerling) worden. I.v.m. hygiene vermijden.

3. In mijn tijd waren de kamelen net los gedumpd en vervangen door grote autos. Je kwam ze dus op de weg opeens tegen (overstekend hert).

4. Doe geen zaken zonder lokaal kontaktpersoon. Wordt niet de eeuwige britse ex-pat mee bedoeld.

5. Zorg voor terreinkennis, kaart, kompas, vliegertouw, stuk plasticfolie, zippo aansteker en nog wat van die zaakjes. TomTom, hier moet ik lachen dus.

6. Als het regent, regent het ook goed.

7. Er is een verschil tussen gewone en religieuze politie.

Persoonlijk is de laatste effectiever als je wat Koran kennis hebt en bij problemen op de gastvrijheid beroept. (Je wordt door je taxi-chauffeur geript b.v.) Zo gepiept.

8. Denk aan de zeden en gebruiken, en dat is niet altijd wat je denkt. Westerlingen mogen tegen fors tarief blik heinekenen consumeren. Maar de werelden scheiden zich. Houdt er rekening mee.

9. Het onderweg tegenkomen van Saoedis kan wat verwardheid opleveren. Er is een verschil bij hun tussen gedrag uit het vliegtuig en in het vliegtuig.

 

Groet,

Rudolf

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...