Ga naar inhoud


hoe lappen ze het


lukske

Aanbevolen berichten

tijdens wielerwedstrijden heb ik reeds verschillende keren op ia de beelden gezien dat er langs het parcours verschillende wagens staan van supporters, met een camping tv antenne op het autodak.

Dit is toch zeker niet om analoog tv te ontvangen, daar deze zenders uit de lucht zijn.

Ontvangen zij via DVB T, op een laptop, de nationale dbv T zenders, of ontvangen zij dvb t beelden van de helikopter boven de wielerwedstrijd?

 

In alle geval is het voor mij een raadsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: EdjeKroketje
Ik zie ze ook wel eens rijden met zo'n antenne op het dak.
Misschien zit die er gewoon altijd op? Dus ook als ze bij het wielrennen, ongebruikt maar toch op het dak?


ik denk het niet, omdat het gewone personenwagens zijn, van particulieren, die enkel naar de koers komen kijken, en het betreft hier magneetantennes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: lukske
tijdens wielerwedstrijden heb ik reeds verschillende keren op ia de beelden gezien dat er langs het parcours verschillende wagens staan van supporters, met een camping tv antenne op het autodak.
Dit is toch zeker niet om analoog tv te ontvangen, daar deze zenders uit de lucht zijn.
Ontvangen zij via DVB T, op een laptop, de nationale dbv T zenders, of ontvangen zij dvb t beelden van de helikopter boven de wielerwedstrijd?

In alle geval is het voor mij een raadsel.


Analoog is in Vlaanderen al lang verlede tijd. In Wallonië sinds kort ook. Met een antenne kan je in heel Vlaanderen de zenders van de VRT (één, ketnet/canvas, één+, ketnet+/canvas+) free to air ontvangen.
Zelfs al rijdend als je een degelijk installatie in de auto hebt (Meerdere antennes).
Het is dus geen wonder dat er mensen langs de kant staan tijdens een wieler wedstrijd om de renners te volgen op hun TV in de Auto.
Denk niet de de heli gaat uitgerust zijn met een DVB-T zender.

Te Niel kan je de zender van Antwerpen (gelegen naast de rooseveldplaats boven op een appartementsgebouw) ontvangen. Afstand is 13,76 Km van Niel centrum.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: lukske
In alle geval is het voor mij een raadsel.


Ik snap je verwondering eigenlijk niet zo. DVB-T is in Vlaanderen landelijk dekkend zoals anderen ook al aangeven. Dat is dus zonder problemen met een klein extern antennetje en een ontvanger te zien. Je ziet dat niet alleen bij Vlaamse koersen maar ook bijvoorbeeld bij grote wedstrijden als de Tour de France, daar hebben ook veel mensen (zeker in de bergen) gewoon een antennetje op de camper staan.

In de ploegleiderswagens zit overigens ook vaak televisie. Via DVB-T inderdaad.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

werkt prima toch?

 

in bergachtig gebied lijkt t me wat minder fijn om met een schotel te werken wink ( vooral als je nog in beweging bent ook :P )

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ou-Tannu
werkt prima toch?

in bergachtig gebied lijkt t me wat minder fijn om met een schotel te werken wink ( vooral als je nog in beweging bent ook :P )


Van die bergen heb je ook last met DVB-T. Die aardse stralen gaan ook niet door bergen.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

k neem aan dat ze daar rekening mee gehouden hebben ( lees (steun)zenders op bergen die t dal instralen )

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet echt!

 

Vlaanderen telt 7 zenders. Schoten, Gent, Egem, Genk, Antwerpen, Sint-Pieters-Leeuw, Veltem.

 

Wallonië telt 8 zenders. Doornik, Anderlues, Waver, Luik, Namen, Profondeville, leglise, Marche-en-Femenne.

 

En een gezamelijke zender in Brussel.

 

VRT zit enkel op de Vlaamse zenders, RTBF enkel op de Waalse zenders.

VRT tussen de bergen mag je vergeten, als ook te ver van een van de boven genoemde locaties.

 

RTBF ga je ook al niet meer voorbij Vlaams-Brabant grensen zonder richt antenne vergeten.

 

Het blijft een gescheide land.

Was vandaag nog toevallig in Dinant (dal) langs de Maas ontvangst van RTBF zender was minimaal met richt antenne (31 element 17 dB gain).

 

Kan je in de auto wel vergeten dat het ontvangst optimaal is.

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen bedankt voor jullie reaktie, maar ik moet, zie ik, meer verduidelijken.

 

De situatie die ik beschreef, zag ik thuis op mijn TV, terwijl ik naar een live reportage van een wielerwedstrijd keek, dus mijn woonplaats heeft niets te maken met mijn probleem.(ik ontvang via dvb-t en mijn laptop de normale tv-zenders via station Schoten)

 

de antennes die ik zag zijn diegenen die, vroeger, ofwel vast ofwel magnetisch, op een caravan of mobilhome werden geplaatst.

Ze zijn rond (omnidirectioneel).

Uit ervaring van vroeger weet ik dat deze antennes werden gebruikt om op bv campings, analoge tv te bekijken, zonder dat de antenne moest gericht worden.

 

Nu alle analoge tv uitzendingen werden afgeschaft, kwam het bij mij merkwaardig over dat deze antennes nog gebruikt werden.

En mijn vraag was dan ook uiteraard,

Worden die antennes gebruikt om dvb-tv te bekijken van de normale zenders zoals vrt - sporza - canvas, of is er een mogelijkheid om met een dvb-t ontvanger, via je laptop de captaties te ontvangen van de helikopter van bv vrt ?

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...