Ga naar inhoud


hoe wordt het onderscheid gemaakt tussen de 2 tuners?


Gast DreamSat06

Aanbevolen berichten

Gast DreamSat06

Ik ben tot nu toe gewend aan single Satelliet ontvangers (DM500 en DM800.

Ik begrijp niet hoe de samenhang tussen de 2 tuners en 2 verschillende schotel installatie in combinatie met een VU+DUO.

 

Stel op tuner 1 staat een Wavefrontier (voor 13, 19, 23, 28 oost) en op tuner 2 een draaibare (42 oost t/m 30 west). Eén kanalenlijst (E2-draaibaar, voor Dreambox en VU+ geschikt).

 

Als je bijvoorbeeld NL1 kiest wordt tuner 1 gekozen. Wat als je RTL4 geprogrammeerd hebt voor opname (interne of externe harddisk mogelijk). Kiest de VU+DUO tuner 2 voor de opname?

 

Kun je kiezen welke tuner je wil gebruiken om te kijken? Dus: als je NL1 wil zien op Astra 19 kun je dan kiezen voor tuner 2 (als tuner 1 ook vrij is) of kiest de VU+DUO zelf?

 

Stel je kiest voor de Hispasat (30 west, draaibare schotel). Snapt de VU+DUO dan meteen dat via tuner 2 gekeken moet worden? Ik neem aan van wel (tuner 2 zal geprogrammeerd zijn op alle posities die zichtbaar zijn en in tuner 1 komt Hispasat niet voor).

 

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Merkedesch

Ik ook....??

 

Heb eindelijk na lange tijd een 2e kabel getrokken..Werkt het nog niet???

 

Ik zie even de logica niet???

 

op 1 tuner heb ik 4 sats en op de ander 2.

 

Ik dacht dat ik tijdens het opnemen op b.v de Astra1 of de Astra3 lekker weg kon zappen naar de resterende sats...??

 

Helaas is dit niet het geval???

 

Doe een opname op RTL7 nu kan ik alleen nog verder zappen op de Astra1 en 3 de andere 2 sats geeft die grijs weer in de lijst??

 

 

Ik zie iets over het hoofd??Maar weet even niet wat??

 

Iemand advies??

 

Gr.Merkedesch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is altijd maar één zenderlijst: de VU kiest zelf de meest geschikte tuner.

Voor een opname kiest de VU voor de tuner met de minste mogelijkheden. Zodoende blijft voor de tweede tuner de meeste vrijheid over.

Voor een tweede en volgende opname kiest de VU voor de tuner die de eerste opname maakt als dat mogelijk is: zo niet wordt de andere tuner gekozen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Merkedesch
Origineel bericht van: Duolist
Er is altijd maar één zenderlijst: de VU kiest zelf de meest geschikte tuner.
Voor een opname kiest de VU voor de tuner met de minste mogelijkheden. Zodoende blijft voor de tweede tuner de meeste vrijheid over.
Voor een tweede en volgende opname kiest de VU voor de tuner die de eerste opname maakt als dat mogelijk is: zo niet wordt de andere tuner gekozen.


Jaja klinkt logisch....

Alleen werkt dit niet zo!!

Ik neem sporadisch op en als ik dit doe dan is dit een nederlandse zender...

Daarom op 1 tuner 4 sats en op de ander maar 2.

De VU neemt gewoon op de 1e tuner op (en deze had toevallig de 4 sat instelling) en daarna kon ik niet meer naar een andere sa t zappen zoals b.v de Hotbird.(geen vrije tuner gaf die aan)


Ik heb inmiddels de coax omgedraaid en de sat nu zo ingesteld.

Tuner 1 A1-A3
Tuner 2 A1-A2-A3-HB

Ben nu aan het opnemen op de Astra en een ander kanaal op de Hotbird aan het kijken....

Voor mij opgelost...Alleen minder logisch als verwacht.

Gr.Merkedesch
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is niet mijn eerste twin of meer tuners.

Naar mijn mening begint de decoder altijd met tuner 1 te gebruiken voor opname tenzij je reeds aan het kijken bent met tuner 1.

Dus gebruikt eerst tuner 1 en daarna tuner 2.

Doe je dan nog wat kijkt hij of een van d etuners dit kan geven anders krijg je d emelding dat er geen tuner beschikbaar is.

Ik zie hier veel verschillende installaties op tuner 1 en 2.

Het eenvoudigste en gemakkelijkste is op uw bestaande schotelopstelling de LNB's te vervangen door LNB's met 2 of 4 uitgangen en de nodige DiSECq switchen.

VU+ Duo, veruit het beste wat ik de laatste jaren gekocht heb.

ET9000 uiteraard met OpenPli

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Roobert
Dit is niet mijn eerste twin of meer tuners.
Naar mijn mening begint de decoder altijd met tuner 1 te gebruiken ......

En over welke decoder heb je het nu? Het is juist op dit punt dat de verschillende ontvangers zich geheel verschillend gedragen: de meeste hebben in dit opzicht weinig of geen ingebouwde logica: Enigma 2 juist wel.
Maar nogmaals: vraag het maar even na bij de PLi-ers....... En trouwens: met mijn eigen opstelling heb ik ook meermaals bewezen dat het echt zo werkt als ik aangaf (als ik de kabels verwissel gaat de opname keuze ook mee).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DreamSat06

We hebben het hier over de VU+ Duo ontvanger, niet over andere. Dit om het verhaal voor mijn (en andere hun) toepassing duidelijk te houden

 

ik heb een T90 met daarop veel duo en een enkele single LNB.

kabel1:...kabel2:

53E

45E

42E.......42E

40E

39E

36E

33E

31,5E

28E......28E

23E......23E

21,6E

19E......19E

16E......16E

13E......13E

10E......10E

 

Vraag:

Hoe moet ik dit nu instellen

meneu-->Instellingen-->zenders zoeken-->Tuner configuratie:

Dan krijg ik:

Tuner A

Tuner B

 

Dan heb bij elke tuner de volgende mogelijkheden:

-not configurated

-Eenvoudig (dus voor Diseqc 1.0)

-Doorlus naar (dit alleen als je maar 1 kabel hebt, dus niet voor mij van toepassing).

-gelijk aan: Ik dacht dat ook dit voor mij niet van toepassing is omdat mijn beide kabels verschillende LNB(sat posities) hebben.

-geavanceerd: Klopt het dat ik deze dus voor beide kabels/tuners moet hebben?

 

Welke kabel moet dan op ingang1(LNBA) en welke op ingang2 (lnbB)

 

Of moet ik de satelliet posities die op beide kabels voorkomen, op "Gelijk aan" instellen en de overblijvende die allen op kabel 2 vookomen instellen als "geavanceerd"?.

Ik dacht het niet maar ik begrijp niet wat er precies gebeurd intern.

 

blijkbaar zijn er meer mensen die het niet snappen dus als iemand het ons uit kan leggen dan is onze dankbaarheid erg groot

 

cool

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Roobert
Ik zie hier veel verschillende installaties op tuner 1 en 2.
Het eenvoudigste en gemakkelijkste is op uw bestaande schotelopstelling de LNB's te vervangen door LNB's met 2 of 4 uitgangen en de nodige DiSECq switchen.

Maar dat levert toch niet per definitie gelijke schotelconfiguraties op? Dat kan je op veel manieren bewerkstelligen, maar waarom zou je? Juist een ontvanger als deze (en de DM's natuurlijk) kunnen daar zo goed mee omgaan.
Om een voorbeeld te noemen: ik gebruik 4/1 switches met daaraan de 3 Astra's. Op positie 4 heb ik voor de ene tuner EB W5 en op de andere tuner (voor de enkele keer dat ik naar een andere sat wil kijken) een draaibare schotel. Toch geen enkele reden om ook voor die andere tuner een draaibare schotel aan te schaffen?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij moet voor beide tuners de geavanceerde mode kiezen.

"Gelijk aan" betekent precies wat het zegt: als je 2 identieke schotelconfiguraties hebt, hoef je die slechts voor één tuner geheel in te stellen: tegen de andere zeg je "gelijk aan", de tuner neemt dan automatisch alle instellingen van de andere tuner over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SatMann
je kan in advanced instellingen toch de voorkeurstuner instellen van waar hij moet opnemen?

Volgens mij is dat alleen een voorkeuze voor de S-, de T- en de C-tuner. Omdat de VU slechts S-tuners heeft, maakt dat dus geen verschil.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Lithion
Uw tv zender in je zaplijst is gelinkt aan het soort tuner. Een zelfde zender op DVB-S2 en DVB-T gaat dus twee keer in je zaplijst staan. Die voorkeurstuner is altijd voor dezelfde soort tuners.

Nee, volgens mij niet: die voorkeurstuner geeft in dat geval aan of in eerste instantie de S- of de T- of de C-tuner gebruikt moet worden.
Maar hoe dan ook: voor de VU is dat niet van toepassing.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grrrr. Nog nooit geprobeerd zeker? Stel die voorkeurstuner eens in op tuner B en zap eens rond: waaaaaw!!!! Hij neemt constant tuner B, tenzij die al bezig is met een opname, dan tuner A. Zet die voorkeur eens op tuner A: nog meer waaaaaaaw!!!! Hij neemt nu eerst tuner A. Niet van toepassing zeg jij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...