Ga naar inhoud


DVB-T in Spanje


mobieltje

Aanbevolen berichten


En hier maar betalen om enkele zenders te kunnen zien via ether. sick

 

Terwijl het in buitenland wel mogelijk is dat vele zenders GRATIS uitzenden via de ether en ook in HD.

 

Zo zie je maar wat voor geldklopperij het allemaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, ik ken het (mijn ouders wonen ook in Z.O.-Spanje). Maar even een paar nuances:

1. In Spanje kijkt men inderdaad vooral via dakhark. Die worden er standaard door de aannemer op gezet bij oplevering van nieuwbouw. Daardoor is minder bandbreedte benodigd (foutcorrectie) dan met onze indoordekking (concurrentiepositie).

2. Omdat bijna iedereen de dakhark gebruikt hadden de commerciëlen destijds geen andere keus dan betalen voor hun zenderpark. Net als in bijvoorbeeld het VK. Betaal-tv was toen überhaupt geen optie (dat kon pas later).

3. Net als in het VK is DVB-T wel degelijk geprobeerd als betaal-tv en ook weer net als in het VK jammerlijk mislukt.

4. Spanje ligt op een schiereiland en is erg bergachtig. Daardoor zijn frequenties veel gemakkelijker te coördineren met de buurlanden. Ze zitten elkaar veel minder in de weg dan wij dat in de Lage Landen met de Duitse Laagvlakte hebben. Gevolg is dat er dus meer multiplexen uitgezonden kunnen worden (hoewel dat vorig jaar bij mijn ouders ook maar 5 waren via Cuevas de Almanzora, ik weet niet hoe het nu is).

 

Maar ik ben het op zich wel eens dat het potentieel van Digitenne beter benut kan worden. Het snelste zou dat m.i. kunnen door DVB-H uit te zetten en die layer weer voor DVB-T te gebruiken.

 

Topfield TF-5300k | Samsung SMT-1000T

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...