Ga naar inhoud


Formateren onder alle images gelijk?


Soulman

Aanbevolen berichten

Verwacht vandaag of morgen een harde schijf voor mijn nieuwe 800SE. Ik wil op de box met diverse images gaan experimenteren. Nu vraag ik me af of er nog problemen kunnen ontstaan als ik de schijf formatteer onder bijv. Pli en dan later een ander image ga testen? Blijft de schijf leesbaar onder alle images? (los van de paden natuurlijk).

Nokia Dboxen Sportster Neutrino,

DM800 Oozoon in flash, Verschillende Gemini's en Newnigma op USB, DM800SE met Pli

88cm Triax, vaste twin opstelling, A1 A2 A3 HB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik wissel regelmatig van ontvanger zelfs, en dan weer met Gemini (DM800se) en soms met Pli (VU+). De harde schijf is al zeker 2 jaar oud en nooit meer opnieuw hoeven formatteren.

 

Wel is er een verschil in formatteren op de achtergrond of wachten totdat hij klaar is. Bij Pli werkt het op de achtergrond, bij andere images moet je vaak wachten.

 

M_Z

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Formatteren geschiedt middels software wat in de kernel thuishoort. Een image is altijd gebaseerd op een kernel, welke in principe geleverd is door Dream Multimedia. Hieruit kun je opmaken dat het inderdaad niet uitmaakt.

 

Zou je de schijf vanuit je Dreambox in een pc zetten (Windows) of andersom, dan moet je opnieuw formatteren en ben je alles kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet vanuit het dos/windows gebeuren de verschillen met FAT 16 32 NTFS etc.

Binnen het linux systeem weet ik dat niet, vandaar. Inmiddels wel wat ge-wikid smile

Nokia Dboxen Sportster Neutrino,

DM800 Oozoon in flash, Verschillende Gemini's en Newnigma op USB, DM800SE met Pli

88cm Triax, vaste twin opstelling, A1 A2 A3 HB

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Soulman
Binnen het linux systeem weet ik dat niet, vandaar.

Binnen Linux heb je oa ext3 en reiserfs, welke beiden ook door de dreambox worden herkend en gebruikt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tha Great Mac
...Een image is altijd gebaseerd op een kernel, welke in principe geleverd is door Dream Multimedia. ..


Nee.

De kernel word voor ieder image zelf gebouwd door de makers ervan. Dream levert de benodigde source aanpassingen, en de broodnodige drivers.
Deze closed source drivers zijn gekoppeld aan een bepaalde kernel versie, vandaar dat de images wel gedwongen zijn dezelfde kernel versie te gebruiken. (2.6.18 voor de meeste, en 2.6.12 voor de 7025)

Maar images kunnen wel afwijkende kernelaanpassingen en configuraties hebben. Gelukkig valt de kernel onder GPL en zijn alle image makers verplicht om hun kernel aanpassingen publiek te maken (kuch kuch).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Je hebt gelijk, ik bedoelde het in Jip en Janneke taal. Kern van het verhaal is dat DMM de eerste bouwstenen beschikbaar heeft gesteld en dat images daarop worden uitgebouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...