Ga naar inhoud


Windows/DOS installeren zonder floppy/CD


MBa

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een oude laptop (Compaq LTE ELITE 4/40CX) waarop een Windows installatie staat van een vorige eigenaar. Deze wil ik er graag af hebben maar ben tot de conclusie gekomen dat het diskette station overleden is (iemand nog een Citizen W1D in de aanbieding toevallig?). Door het optionele Smartstation heb ik wel toegang tot het thuisnetwerk en kan ik probleemloos bestanden overpompen.

 

In de Smartstation huist ook een CD drive maar hiervan kan ik niet booten. Verder kan ik ook geen Bios setup laden aangezien dat op diskette staat en de setup partitie niet bestaat, kan hersteld worden met de setup dsikette maar ik denk dat je het probleem in deze al ziet...

 

Heb binnenkort wel de beschikking over een externe PCMCIA diskette station van een Compaq Contura maar gezien de berichten op het net vrees ik niet dat daar van te booten valt... zijn er nog andere opties?

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites


heb je toevallig beschikking over een andere pc/laptop welke wel kan booten van cd/diskette zet dan je HDD in die pc (zijn verloopjes voor normale pc's) maak een simpele dos/win9X boot disk.

start dan op op de pc waar je de hdd in hebt gezet met de boot disk

 

type dan in (na booten)

Format C:

als de klaar is.

SYS C:

 

nu staat er in principe al dos op de hdd

als je een goede bootdisk hebt gepakt heb je ook direct toegang tot je cd speler kopieer dan gewoon van bijvoorbeeld een windows 95 cd de WIN95 map naar de HDD (in een eigen mapje bijv.:

MD SETUP

CD SETUP

COPY D:\WIN95\*.*

)

zet de hdd weer terug in de laptop, deze zal nu gewoon in een kale dos opstarten.

type dan in:

CD SETUP

setup

 

nu kun je gewoon win95 installeren van de ene naar de andere map, gaat ook nog eens veel sneller.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EtienneM, Zo'n oud beetje als deze heeft helaas geen USB (ja die tijden zijn er ook nog geweest ;))

 

@vincent1971, welke kabel? aan het diskette station zit een iellige fladband waarvan ik niet eens weet wat de penbezetting is... maar ik ga er ook niet vanuit dat het enigsinds werkend te maken is.

 

@Hellum, Hier heb ik ook aan zitten denken maar de enigste andere PC die ik heb waar deze schijf in zou passen is een Compaq LTE LITE 4/25C met hetzelfde euvel (overleden diskette station). Het lijkt namelijk wel een standaard 2,5" IDE schijf maar dan dubbel zo hoog als dat ik gewend ben in nieuwere laptops waardoor hij niet in mijn IDE usb case past en ik ietwat huiverig ben om hem aan te sluiten (meestal ben ik ook wel te lui om een schijf in de case te stoppen maar temeer omdat het nu niet zou passen weet ik niet of het daadwerkelijk hetzelfde is...) aansluitingen zitten op excact dezelfde plaats en de connector past ook gewoon...

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MBa
@EtienneM, Zo'n oud beetje als deze heeft helaas geen USB (ja die tijden zijn er ook nog geweest ;))

@vincent1971, welke kabel? aan het diskette station zit een iellige fladband waarvan ik niet eens weet wat de penbezetting is... maar ik ga er ook niet vanuit dat het enigsinds werkend te maken is.

@Hellum, Hier heb ik ook aan zitten denken maar de enigste andere PC die ik heb waar deze schijf in zou passen is een Compaq LTE LITE 4/25C met hetzelfde euvel (overleden diskette station). Het lijkt namelijk wel een standaard 2,5" IDE schijf maar dan dubbel zo hoog als dat ik gewend ben in nieuwere laptops waardoor hij niet in mijn IDE usb case past en ik ietwat huiverig ben om hem aan te sluiten (meestal ben ik ook wel te lui om een schijf in de case te stoppen maar temeer omdat het nu niet zou passen weet ik niet of het daadwerkelijk hetzelfde is...) aansluitingen zitten op excact dezelfde plaats en de connector past ook gewoon...


Bedoel deze kabel. Kijk of er 2 connectoren aan zitten. 1 voor de harde schijf en 1 voor de cd rom speler.
Vervolgens ga naar je bios, ga dan naar automatisch zoeken en kijk of je de cd rom speler ziet. Vervolgens kies bij boot opties voor cd rom speler.
Zorg er wel voor dat er spanning op de cd rom speler staat. Bijvoorbeeld de spanning aansluiten van de voeding van een desk top pc.

post-18953-1318261762,2042_thumb.jpg

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vincent1971, Het gaat hier om een notebook/laptop en niet om een desktop... daarbij is het pas van de laatste jaren dat je ook kan booten vanaf CD. Overigens heb ik er gewoon een CD speler aanhangen via het Smartstation dus als booten mogelijk was geweest had die dat wel gedaan verwacht ik. Verder kan ik zoals in de eerste post al aangegeven maar op 1 manier de BIOS settings aanpassen en dat is vanaf diskette...

 

Overigens heb ik vandaag een Comaq Conture Aero 4/33C met PCMCIA diskette station binnengekregen in de hoop dat dat nog iets zou worden maar helaas... Windows 95 herkent hem wel maar heeft geen drivers en de bios en DOS snappen helemaal niet wat ik nou wil dus die weg loopt ook dood...

 

Enige wat nu nog rest is uitzoeken of de hdd in de LTE ELITE een gewone 2,5" IDE schijf is maar dan dubbel zo dik en anders wordt het opzoek gaan naar een werkende Citizen W1D diskette station, helaas zijn de losse momenteel te koop staande vér boven de waarde die de laptop nog heeft (goedkoopste met verzendkosten is $50,-)...

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

uit ervaring kan ik je vertellen dat het echt een gelijke disk is, heb eerder wel een in zo'n compaq een dunne schijf gezet.

 

mischien heb ik er zelfs nog wel onderdelen van liggen, ik zal eens kijken

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hellum, dan ga ik zo de HDD er eens bij pakken.

 

Maar voor ik de harddisk leegtrek zou ik (voor alle zekerheid, nu werkt de PC nog) een image willen maken van die Harddisk. Ik zoek dan eigenlijk iets zoals WinImage dat met diskettes doet zodat ik ook de bootsector meeneem in de image en dus een 1 op 1 kopie heb. Iemand die daar een simpel programma voor heeft?

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag mijn bericht niet meet wijzigen (iets met tijd verstreken?) dus maar even een nieuw bericht...

 

De HDD werkt helaas niet in mijn USB naar IDE bridge... máár hij werkt wel in mijn Compaq Armada E500 (al staat hij nu op de harddisk i..v. z'n pootjes...)

 

Ik kan dus in elk geval DOS installeren en aangezien de Armada een CD speler heeft kan ik ook gelijk de installatie van Windows erop zetten (nog even kijken welke versie het gaat worden... 3.1, 3.11 of 95... iemand die even een kort ja of nee kan geven op de vraag of Windows 3.1 met het Windows netwerk overweg kan om bestanden (en printers) te delen? en zo niet, of Windows 3.11 dit dan wel kan? Van Windows 95 weet ik het en dat werkt perfect.)

 

Ben in elk geval blij dat het een "gewone" IDE schijf is... zo kon het nog wel eens gaan lukken. laugh Rest alleen nog het maken van een image en de keuze tussen Windows 3.1, 3.11 of 95 (hangt dus af van de netwerk ondersteuning...)

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe groot is je hdd??

boven de 500 mb zou ik gewoon 95 nemen, kun je er ook nog mee internetten met Opera browser. (is nog een vrij up to date browser voor)

 

Windows 3.11 kan wel met TCP/IP overweg (moet daarvoor wel een patch hebben)

 

wat dacht je van Norton ghost??

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Harddisk is 340 MB groot/klein. Windows 95 werkt heerlijk op die PC maar aangezien ik er al 2 op 95 heb draaien wil ik er ook wel weer een op Windows 3.1 (aangezien hij daar ook mee geleverd is) maar hij moet wel op het netwerk kunnen aangezien dat de enigste manier is om bestanden over te zetten.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je netwerkadapter wat ouder is kan dat zonder problemen, je moet alleen wel de TCP/IP patch zien te bemachtigen:

http://www.win31.de/software.htm

staat hier wel op, het gaat wel beter als je 3.11 gebruikt (for Workgroups zegt het al)

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond (lees: vannacht) tot veels te laat mee bezig geweest máár het is gelukt! Met dank aan de opmerking van Hellum dat het een "gewone" IDE schijf betreft waardoor ik op de Armada DOS er op heb kunnen zetten.

 

Heb eerste op de LTE ELITE nog Windows voor Workgroups versie 3.11 gïnstalleerd maar na het zien van een foutmelding met de netwerkkaart had ik het alweer helemaal gehad en maar gelijk de upgrade van Windows 95 erop gezet... Installeren en werken ('t is net XP zo makkelijk en snel als dat gaat :P). Het werk in elk geval weer zoals het werkte (al heb ik nu wel ineens (in erhouding) véél meer schijfruimte...).

 

Uiteindelijk helaas geen Image gemaakt (wel alle data bewaart) en dus toch de gok genomen dat het ging werken. Mijn dank gaat in elk geval uit Hellum voor de goede hulp maar ook naar de anderen voor het meedenken.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MBa
Mag mijn bericht niet meet wijzigen (iets met tijd verstreken?) dus maar even een nieuw bericht...

De HDD werkt helaas niet in mijn USB naar IDE bridge... máár hij werkt wel in mijn Compaq Armada E500 (al staat hij nu op de harddisk i..v. z'n pootjes...)

Ik kan dus in elk geval DOS installeren en aangezien de Armada een CD speler heeft kan ik ook gelijk de installatie van Windows erop zetten (nog even kijken welke versie het gaat worden... 3.1, 3.11 of 95... iemand die even een kort ja of nee kan geven op de vraag of Windows 3.1 met het Windows netwerk overweg kan om bestanden (en printers) te delen? en zo niet, of Windows 3.11 dit dan wel kan? Van Windows 95 weet ik het en dat werkt perfect.)

Ben in elk geval blij dat het een "gewone" IDE schijf is... zo kon het nog wel eens gaan lukken. laugh Rest alleen nog het maken van een image en de keuze tussen Windows 3.1, 3.11 of 95 (hangt dus af van de netwerk ondersteuning...)


Ik zou NIET windows installeren op een laptop en dan in een andere laptop zetten met een andere configuratie. Dat is vragen om problemen.
Zou dan eerder dos installeren en in 1 mapje de installatie bestanden van windows zetten.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...