Ga naar inhoud


Harde schijf in standby bij uitschakelen DM8000HD


phum3

Aanbevolen berichten

Mijn schoonbroer is in het bezit van 2 X DM8000HD. Eén van deze toestellen is uitgerust met een harde schijf van 1TB. De image op beide toestellen is op dit moment de stabiele 1.0 Open PLI van september.

 

Het toestel met de harde schijf heeft bij het schakelen naar een andere zender/satelliet regelmatig last van een irriterende vertraging omdat om één of andere reden de harde schijf opnieuw op toeren (uit standby stand) moet komen. Op dat moment verschijnen de gekende radertjes in de linker bovenhoek van het scherm. Het toestel zonder harde schijf, dat voor de rest exact hetzelfde is geconfigureerd, heeft hier geen last van.

 

Om die reden hebben we in het systeemmenu bij de instellingen van de harde schijf geselecteerd dat de harde schijf nooit in standby stand gaat. Op dat moment (door dat de schijf continu op toeren blijft) heeft hij tijdens het zappen dit probleem niet meer. Het geluid van de harde schijf is tijdens het gebruik niet storend omdat het geluid van de TV luider is.

 

Probleem is nu wel dat bij uitschakeling (in standby mode, dus het toestel wordt niet compleet uitgeschakeld) de harde schijf ook blijft verder draaien. Wanneer het voor de rest stil is in de kamer, is het geluid van de harde schijf nu wel storend.

 

Is er een mogelijkheid om de schijf tijdens gebruik continu te laten draaien, maar wanneer het toestel in standby wordt gezet, de harde schijf ook in standby wordt geplaatst (volgens mij kan ik dit in de instellingen nergens configureren)?

 

Of is er een andere oplossing om bij het zappen te voorkomen dat de harde schijf steeds op toeren moet komen? Want volgens mij moet de harde schijf niet worden gebruikt (het andere toestel heeft trouwens geen harde schijf), of ben ik fout? De pico's staan op compactflash (op beide toestellen, dus niet op de harde schijf).

 

Alle hulp en info meer als welkom.

 

Groetjes,

Piet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1- De enige mij bekende reden voor het probleem is het aanwezig zijn van picons op de HDD. Je meldt dat dit niet het geval is, maar controleer voor de zekerheid eens of er toch niet (nog) een mapje "picon" op de HDD staat? En als dat niet het geval is: worden de picons wel juist vertoond?

 

2- Als de ontvanger op standby gaat, stopt de HDD pas als de standbytijd (die ingesteld is in het menu van de HDD) verlopen is. Dat kan dus even duren.

Uiteraard gaat de HDD niet uit als er een opname loopt, van die box of van de andere, of als een box of PC naar een opname op de HDD kijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel raar dat tijdens het zappen de harde schijf opstart, heb je toevallig niet automatiche timeshift aan staan op die DM8000?

 

Bij mij slaapt de hardeschijf gewoon als ik aan het zappen ben en er geen opname loopt of i.d.

 

je kunt altijd nog een stille 2,5" schijf inbouwen, heb ik ook.

Als de box in standby staat (het is dus verder stil in de kamer) en er loopt een opname dan hoor ik de HDD niet (ook met mijn oor 20cm boven de box.

 

gr, Fr

GigaBlue QUAD plus 4XS2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even gecontroleerd. Op de HDD staat inderdaad wel een directory PICON. Deze is 400KB groot. Op de CF staat eveneens een directory PICON. Deze is 590KB groot. Ik dacht dat ik deze directory gebruikte, omdat ik bij het downloaden/installeren van picons heb aangegeven dat deze op de CF moesten worden bewaard. Dus de directory op de HDD moet al van een tijdje geleden zijn (laatste wijziging december 2009). Mag ik deze directory gewoon schrappen? Hopelijk is dit de oplossing. Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Mvg, Piet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou was, zou ik eerst alle picons de-installeren en vervolgens de picon-map op de HDD verwijderen. Installeer daarna weer de picons, let goed op dat ze in de flash terecht komen en controleer voor de zekerheid de HDD op piconloosheid.

 

PS: er is geen enkele reden die picons niet in de flash te zetten: die is groot zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben het juist uitgetest en het was inderdaad de oplossing. Dus zonder het te beseffen heeft die oude directory op de harde schijf ons blijkbaar dwars gezeten.

 

Nogmaals dank voor alle reacties en vooral voor de oplossing :D.

 

Mvg, Piet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...