Ga naar inhoud


Waterval met lavastenen bouwtips


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Ik heb een aantal lava stenen over (grote en kleine).

 

Ik wilde eigenlijk een soort van geraamte maken/lassen en daar de stenen op 'plakken' met cement om vervolgens een beekje/watervalletje te maken.

 

Water aanvoer ligt er al en ik maak een reservoir met een pompje. Het reservoir zit aangesloten op zo een toilet afsluiter om (gezien de hitte hier) te voorkomen dat het blank komt te staan.

 

Maar mijn vraag is nu hoe ik het beste dit beekje kan maken? Gewoon met een goede laag cement of moet er iets op, behandeld worden, plastic etc?

 

Thx!

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


sjattuh,

 

graag nog even deze info geven.

hoe lang wil je het beekje? wat is het doorstroom volume (want je moet opletten dat het water in je beekje toch min 2-3 cm diep staat/stroomt of je waterval zal eerder een kinderpieske zijn :-) en te dunne lagen water = grotere verdamping.

ook zou ik je hele beek met kleine keitjes bezaaien, dit om de folie niet te zien en dit om een veel natuurlijker effect te maken.

 

je kan ook beter je beekje voorzien van diepere stukken.

ik zou het beekje maken met eerst een geul uiteraard, daarna een worteldoek dan wat stabelisé (dat zeggen wij zo in België) en dan je folie.

 

ik snuister nog eens rond ik heb ooit zo'n site gevonden die daarover ging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er valt eigenlijk nog niet veel te zeggen, want ik heb nog niets besloten, ik dacht ik win eerst wat info in.

 

Wat ik graag zou willen is een "bergje" van rotsen met 2 "muurtjes" van rotsen daarop waar het water tussendoor stroomt naar het reservoir.

 

Doorstroom etc. zal van de pomp afhangen denk ik? En als jullie zouden zeggen zo en zo een pompje is het beste hiervoor dan haal ik er zo eentje.

 

Heel simpel tekeningetje van een dwarsdoorsnede:

 

Untitled.jpg

 

Zwarte lijnen zijn rotsjes en blauwe het water.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hou rekening met de opvoerhoogte van het water.

hoe hoger je het water wil brengen met de pomp, hoe zwaarder de pomp moet zijn.

daarnaast heb je kans dat de buren een beekloopje helemaal niet zo leuk vinden, het klots nogal.....

 

Je kunt wel met gewoon beton werken, dit kun je afwerken met polyester.

beton heeft de neiging om namelijk een beetje te scheuren.

een haarscheurtje is genoeg om het water kwijt te raken van de beekloop.

 

DB 7000 met pli-jade, DB 500 met pli-jade.

DB 600( image ?), VU + Duo met open-pli

philips 6073 / nokia 9500/ humax 5400 ci ( staat stuk in de kast, wie is er handig??)

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd loodvrij,

 

maar als hij ervoor zorgt dat zijn beekje min 15-20cm diepte water heeft, hier en daar een versmalling en de bodem bedekken met keien, dan hoor je er geen geklots meer.

 

ik zou echt gaan voor een natuurlijk uitzicht...met oeverplanten en zeker diep genoeg !!!!

 

kijk hier maar naar foto1 :

enige fout die ze hier maakten, de pomp is te licht voor het debiet die ze nodig hebben.

 

op het net wel en pak uitleg hoor.

hier you tubeke :-)

hier zou ik wel meerdere grove keien gebruikt hebben als afbakening en ronde keien IN de waterloop...maar goed... je hebt al een idee.

 

als je ergens in de buurt komt van steen ontginning bv in de Ardennen kan je pakken mooie dunne leisteen hebben, dat staat heeeeel mooi als grond bedekking, wel de stenen opbouwen beneden naar boven dus met leistenen. zodat het water er niet onder maar overloopt..

 

foto2 vind ik heel mooi en natuurlijk..zo kan je verder en verder gaan;

 

ook zorgen dat je ongeveer 60cm overbrugt in hoogte van start tot uitloop...

 

 

post-43448-1318261813,1577_thumb.jpg

post-43448-1318261813,1781_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: loodvrij
Je kunt wel met gewoon beton werken, dit kun je afwerken met polyester.
beton heeft de neiging om namelijk een beetje te scheuren.
een haarscheurtje is genoeg om het water kwijt te raken van de beekloop.

Nu je dit zo naar voren brengt: Kun je met polyester ook reeds bestaande haarscheurtjes weer dicht krijgen? confused

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom 60cm verval?

 

Ik wil eigenlijk niet graven, heb net me rug al gebroken met aanleg van de drainage, dus alles zal moeten worden opgebouwd met rotsen.

 

Ik kan geen open reservoir hebben. Geen vijvers. Het reservoir wordt zeg maar een toiletstortbak.

 

Polyester kan ik me niet veel bij voorstellen. Zijn dit niet gewoon strookjes en plaatjes of heb je dit ook vloeibaar?

 

Ik zal je filmpje even bekijken.

 

Ik heb toegang tot van alles wat betreft steen. Er wordt veel gebouwd, gegegraven en gewonnen aan allerlei steen hier in de omgeving. Van graniet en marmer tot keien en lavastenen. En het kost zo goed als niets.

 

En thx voor alle tips.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ vGnp,

 

Je kunt bestaande scheurtjes hiermee wel herstellen...

maar wil je enkel de scheurtjes herstellen, of ga je dan alles met polyester bekleden ??

 

 

 

DB 7000 met pli-jade, DB 500 met pli-jade.

DB 600( image ?), VU + Duo met open-pli

philips 6073 / nokia 9500/ humax 5400 ci ( staat stuk in de kast, wie is er handig??)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sjattuh,

 

polyester is een soort van glasvezel in strookjes (of stroken) die je daarna besmeert met een soort van lijm.

deze maken de vezels eerst wat zacht en buigzaam en daarna worden ze keihard.

die lijm kan direct al in een kleur die je wilt...voor een vijver of beekloop zou ik voor zwart gaan.

 

die 60 cm verloop waar men over spreekt is om de beekloop een volwassen effect te geven.

als dit verloop er niet in zit dan heb je eigenlijk geen beekloop maar gewoon wat keien met wat water er tussendoor.

 

je hoeft natuurlijk niet te graven, je kunt ook de grond wat ophogen en dit mooi beplanten en vandaar de beekloop naar beneden laten lopen....ik moet zegen dat beide foto's er wel mooi uit zien..

 

DB 7000 met pli-jade, DB 500 met pli-jade.

DB 600( image ?), VU + Duo met open-pli

philips 6073 / nokia 9500/ humax 5400 ci ( staat stuk in de kast, wie is er handig??)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: loodvrij
@ vGnp,

Je kunt bestaande scheurtjes hiermee wel herstellen...
maar wil je enkel de scheurtjes herstellen, of ga je dan alles met polyester bekleden ??


Nou, ik zit met haarscheurtjes in een betonnen dak, en ben nog aan het twijfelen tussen polyester, kit en egaline.
Het is van een verenigingsgebouw, dus het mag eigenlijk geen drol kosten en moet toch afdichten.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: loodvrij
@ Sjattuh,

polyester is een soort van glasvezel in strookjes (of stroken) die je daarna besmeert met een soort van lijm.
deze maken de vezels eerst wat zacht en buigzaam en daarna worden ze keihard.
die lijm kan direct al in een kleur die je wilt...voor een vijver of beekloop zou ik voor zwart gaan.

die 60 cm verloop waar men over spreekt is om de beekloop een volwassen effect te geven.
als dit verloop er niet in zit dan heb je eigenlijk geen beekloop maar gewoon wat keien met wat water er tussendoor.

je hoeft natuurlijk niet te graven, je kunt ook de grond wat ophogen en dit mooi beplanten en vandaar de beekloop naar beneden laten lopen....ik moet zegen dat beide foto's er wel mooi uit zien..


Werkt dat spul met temperatuur schommelingen?

Het is hier 's zomers erg heet, dat zet dan niet uit?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

sjattuh,

 

polyster zet niet uit en krimpt niet, maar raar maar waar, bij vierkante blokken vijvers raden ze dit aan, maar ik heb al vijvers gezien die door vorst en zo toch gaan krakken.

je bent enkel save als je echt een betonnen kuip binnenin gaat polysteren.

 

en je 60cm zal je echt moeten hebben, anders heb je geen beekloopje..maar een waterloopje..;

het water zal geen beweging tonen nog het effect daarvan.

de tip is idd ipv van graven gewoon starten van een hoop van 60cm, met mooie beplanting rond om rond...das echt heeeel mooi...en laat het een andere doen hé :-) dat ophogen, maar je zal heeeeeeeeeeeeeel tevreden zijn met het resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...