Ga naar inhoud


Digitenne in Antwerpen


BIG M

Aanbevolen berichten

om maar te zeggen dat de lokale TVboeren er echt geen kl...n verstand van hebben. Ben nog gisteren gaan vragen of ze weet hebben van mensen die hier (Halle, zuiden van brussel) de franse DVB-T ontvangen eer ik geld zou steken in een installatie die misschien helemaal niks oplevert (ik heb de vlaamse en waalse DVB-T met een gewoon sprietje omnidirectionele onversterkte binnen-antenne van 10€ in de mediamarkt). Vroeger (30 à 40 jaar geleden) hadden veel inwonders hier hoge masten staan waarmee ze nederland en frankrijk konden ontvangen (ik schat zo'n 4 à 6 meter hoog, NL hoger dan F), telkens met 2 UHF antennes die enkele graden uit de evenwijdigheid stonden. De lokale TV-boer beweerde dat de franse DVB-T maximaal 30 km landinwaarts kwam 'omdat DVB lijkt op GSM'. Na dit verhaal heb ik toch goesting om eens een omnidirectionele versterkte camping-antenne heel hoog in de lucht te steken en zien wat dat geeft; als ik iets krijg is het de moeite om te investeren in een flinke directionele antenne op een vaste hoge staak. Kan jij me vertellen hoe de Franse ontvangst vroeger was in Blankenberge? Had je daar ook een hoge mast nodig?

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: erikdk
ben je zeker dat het Bouvigny was en niet Dunkerque?


Is met zekerheid Bouvigny. Antenne staat helemaal in lijn met een in Google Earth getrokken lijn van antenne naar Bouvigny.
Ook is de zender van Dunkerque niet zo krachtig en hoog. Heb hem niet kunnen ontvangen in De Panne wat niet zo gek ver is van Dunkerque.

De antenne staat op 13 meter hoog. Begane grond op locatie in Blankenberge is 3 meter boven zeespiegel.

Zender van Bouvigny (localtie mast) is 184 meter boven zeespiegel en mast meet 307 meter.
Zendvermogen: k24 80Kw, k23 20 Kw, k27 80 Kw, k26 14 Kw, k31 20 Kw, k21 80 Kw.
Ook zend deze mast in alle richtingen uit. http://www.csa.fr/upload/gabarits/Lille_Bouvigny_.pdf

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te zien dat pdf met de antennediagrammen. Deze komen voort uit internationaal overleg.

 

Bedenk wel dat er over het algemeen gebruik wordt gemaakt van 1 antenne. Dit betekend dat in de antenne alle beperkingen voor alle kanalen zitten. Het eerste diagram is rond, maar in de praktijk is die dat niet omdat er immers beperkingen zijn voor andere kanalen.

 

Tenzij de voor iedere kanalengroep een aparte antenne bouwen, maar dat is niet echt logisch, maar het kan wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat het gaat om dezelfde antenne van 298 meter hoog (http://www.tvradio-nord.com/emetteurs/emetteurs_francais/galerie/62/bouvigny.html) ; vanaf 1 februari 2011 hebben ze de zendsterkte flink opgedreven.

 

 

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Deze komen voort uit internationaal overleg'

 

ik heb daar wel mijn twijfels over, de 'gaten' in de zendsterkte zijn namelijk allemaal op frankrijk gericht behalve ééntje (kanaal 31, 20kW), waar een klein gaatje van 100° tot 105° op belgië is gericht. Zou het niet eerder gewoon om technische redenen zijn?

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: erikdk
'Deze komen voort uit internationaal overleg'

ik heb daar wel mijn twijfels over, de 'gaten' in de zendsterkte zijn namelijk allemaal op frankrijk gericht behalve ééntje (kanaal 31, 20kW), waar een klein gaatje van 100° tot 105° op belgië is gericht. Zou het niet eerder gewoon om technische redenen zijn?
Het eenvoudigst is om een rondstraal diagram te maken. Stukken uit het diagram snijden vergt aanpassingen in antenne en feeders. Deze dippen worden normaal gemaakt door fase veranderingen van antennevelden en/of power verdeling en kost dus veel extra werk. Dit doe je niet zonder reden. Het kan ook zijn dat het zelfinterferentie in het Franse netwerk moet voorkomen wegens hergebruik van de kanalen. Ik heb zelf niet gekeken maar wijzen die dipjes niet ook richting Engeland? Het kan ook zijn dat daar beperkingen liggen. Engeland is nog niet zolang helemaal over op digitaal volgens mij. Het kan een overblijfsel zijn uit de analoge tijd. Analoge TV zie je veel sneller storingen dan bij digitale systemen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EdjeKroketje
'...Dit doe je niet zonder reden. Het kan ook zijn dat het zelfinterferentie in het Franse netwerk moet voorkomen wegens hergebruik van de kanalen. Ik heb zelf niet gekeken maar wijzen die dipjes niet ook richting Engeland? Het kan ook zijn dat daar beperkingen liggen. Engeland is nog niet zolang helemaal over op digitaal volgens mij. Het kan een overblijfsel zijn uit de analoge tijd. Analoge TV zie je veel sneller storingen dan bij digitale systemen.


je zou best gelijk kunnen hebben. De dipjes wijzen hoofdzakelijk naar het noordwesten en daar ligt inderdaad Engeland.

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...