Ga naar inhoud


compileren ?


gattaccio

Aanbevolen berichten

hallo,

 

ik ben al enige tijd met linux aan het experimenteren, en ja het is echt verslavend.

 

maar helaas heb ik dikwijls moeilijkheden om duidenlijk uitleg te vinden.

Wat ik de laatste tijd aan het lezen ben is het compileren. maar snap er niet echt veel van. Noch thans lees ik dikwijls dat het simpel is.

 

Dus zou ik willen vragen of hier iemand bereid is om een simpele uitleg te geven met een voorbeeld (als het kan).

 

dank u bij voorbaat

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Tha Great Mac

Wat lees je zoal over compileren? Juist jouw voorbeeld zal helpen om een goed antwoord te geven.

 

Compileren is leesbare code (bv. C) omzetten in objecten, welke daarna gelinkt kunnen worden met als resultaat een werkend programma. Meestal wordt eea gecombineerd in een Makefile, zodat met 1 simpel commando (make) je code wordt omgezet in een binary (werkend programma).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het begint met een software-pakketje, de ontwikkelaar bouwt zijn software met bouwstenen de bibliotheken of de dependencies.

Deze zijn meestal veel te groot om mee te leveren dus deze dien je los te installeren. Meestal eindigen zulk soort pakketten op blabla-dev deze kun je met je package-manager installeren.

Voorbeelden van package-managers zijn bijv. yum en aptitude.

 

edit wordt vervolgd

 

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compileren is gewoon een manier van software installeren. Debian varianten gebruiken het .DEB systeem en de RedHat/Fedora de .RPM. Eigenlijk zijn deze extensie's zeg maar de setup.exe in Windows. Sit back, install and relax.

 

Als je soms op internet een progje vind waar geen .DEB of .RPM te vinden is maar wel bijvoorbeeld een .tar.gz of .tgz dan weet je dat je deze zelf moet compileren.

 

Maar goed, dat is niet je vraag. Om nou een hele how to te maken die op internet ook te vinden is heb ik hier een linkje voor je.

 

An sich is compileren niet echt moeilijk, maar je bent vaak wel lang bezig om de dependencies te vinden. Ook zijn er een aantal linux distro's die tijdens het installeren helemaal gecompileerd worden. Een fijne en snelle distro (eenmaal geïnstalleerd) is Gentoo. Als je eenmaal een goed gecompileerd systeem hebt, heb je daar ook wel een tijd plezier van.

Dreambox8000, Dreambox800HD & Multytenne

HTPC: Ubuntu 10.4, XBMC

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je wel. heb je ook zo een handige nederlandse link over cross compiling ??

 

het zit namelijk zo ik zou graag eens oscam willen compileren voor openwrt zodat hij mijn usb card reader kan laten werken.

 

ik heb gelezen dat dit moet met cross-compiling. Nu laten we eerlijk zijn van gewoon copy/paste van het internet te doen leer je niet veel bij. had ook graag is geweten hoe het in zijn werk gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DennisB ik kan me voorstellen dat gentoo leuk is en je zegt ook als het eenmaal geinstalleerd is maar dan kun je beter even duidelijk vertellen hoeveel moeite je daar in moet steken.

En ik zie persoonlijk voor mij de meerwaarde niet tegenover Ubuntu. En jij zelf ook niet zo te zien aan je handtekening smile

@TS

Geen nederlandse link maar dat zul je denk ik ook niet vinden :

http://www.frontiernet.net/~beakmyn/CrossCompile.htm

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Lamko
En ik zie persoonlijk voor mij de meerwaarde niet tegenover Ubuntu.

Tsja, Ubuntu is toch wel één van de makkelijkste, gebruikersvriendelijkste distributies, daar is weinig op af te dingen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft er gewoon niet zoveel tijd in te steken om iets simpels aan de gang te krijgen. Ik wil niet elke keer het wiel weer opnieuw uitvinden kost gewoon veel te veel tijd. Uiteindelijk draait het bij mij om dat het werkt en ik wil niet beperkt worden in mijn mogelijkheden. En Ubuntu bied mij dit dus waarom zou ik naar wat anders overstappen als het gewoon simpel weg werkt !

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Gentoo is veel moeite... heel veel moeite. Maar toen ik begon met Linux waren alle distributie een drama. Ben ooit in '96 begonnen met Slackware en dat was alleen maar ./configure ./makeinstall. Inmiddels vriendin/vrouw/kids en weg is de tijd die je anders lekker achter je computertje doorbracht :-).

 

Ik heb 1 keer Gentoo geinstalleerd nadat Mandrake werd overgenomen. Was eerst .RPM freak en wou dat emerge wel eens proberen. Gentoo heeft bij mij in stage 1 vier dagen staan stampen. Ik was echt in de overtuiging dat hij vastgelopen was, maar hij deed nog werkelijk wat. stage 2 geloof ik een halve dag en stage 3 was klaar binnen een uurtje of 3. (tijd geleden, ik denk ergens rond 2003.

 

Ubuntu is echt een super release en ben het helemaal eens met Lamko. Lekker simpel en aptitude is natuurlijk helemaal de bom! Ook synaptic heeft het leven toch wel heel erg simpel gemaakt. Maar ik zie wel meerwaarde in een goed geconfigureerde Gentoo instal ten opzichte van Ubuntu. Maar dat heb ik ook bij Debian of FreeBSD als je een server hebt.

 

Gentoo heeft ook een livecd trouwens tegenwoordig. Naja, Gentoo based dan met emerge en dat is Sabayon. Ziet er wel leuk uit :-)

 

 

Dreambox8000, Dreambox800HD & Multytenne

HTPC: Ubuntu 10.4, XBMC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mooie aan Linux is je hebt keuze wil je totale controle of wil je dat tot op bepaalde hoogte en dat daarna je dingen uit handen worden genomen. Eerlijk gezegd mag bij mij heel wat uit handen genomen worden. Ik heb op een Linux Vps gewoon Ubuntu 10.04 met apache en het voldoet dus waarom afstappen van iets wat werkt ! Zodra Ubuntu voor mij niet meer voldoet zal ik op een ander distro overstappen maar dat heb ik nog niet gezien !

 

En niet vergeten Ubuntu is het distro van dit moment dus de ondersteuning is geweldig loop je ergens tegenaan is er bijna altijd wel iemand met de oplossing.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

[Offtopic]

Helemaal mee eens Lamko. Ik draai nu sinds de aanschaf van mijn HTPC op 100% Ubuntu en heb inmiddels mijn server taken die eerst op de FreeBSD stonden en de Debian voor cccam allemaal op de Ubuntu staan. Inmiddels al uitgebreid met SoGo, Postfix, SabNZB, Couchpotato, Sickbeard, Airvideo, "NAS", FTP, XBMC en Apache draaien. En ik verbaas me nog steeds over de stabiliteit van het systeem. Het enige wat ik nog storend vind is het updatebeheer, maar dat is een kwestie van uitzetten. Sinds november 24/7 server geworden dus. Ik ben er zeer content mee cool

[/Offtopic]

Dreambox8000, Dreambox800HD & Multytenne

HTPC: Ubuntu 10.4, XBMC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...