Ga naar inhoud


[ET9000] Tuner A / Tuner B en opnemen


Gast Fretsat

Aanbevolen berichten

Een paar weken in het bezit van een ET9000. Een hele fijne ontvanger, vergeleken met de Topfield 7010 HDPVR. Met de tuners en opnames loop ik echter tegen iets aan:

 

Als een opname start via de timer dan wordt deze altijd aan tuner B toegewezen. Op zich prima. Ik kan dan echter niet diezelfde zender, of zenders op dezelfde transponder, bekijken. Andere zenders, ook op andere satellieten, kan ik wel bekijken. Voorbeld: als ik RTL5 opneem via de timer dan kan ik deze zender op dat moment dus niet bekijken, en ook RTL7 niet, maar wel SBS6.

 

Als ik een opname start van de zender die ik bekijk, op tuner A, dan kan ik die zender ook tegelijkertijd bekijken maar kan ik niet naar een andere zender schakelen, maar wel naar zenders op dezelfde transponder. Voorbeeld: als ik RTL5 opneem dan kan ik ook gelijk RTL5 bekijken en ook RTL7 bekijken, maar niet SBS6.

 

In beide gevallen zijn alle zendernamen in de lijst gewoon selecteerbaar (niet grijs).

 

De configuratie is als volgt:

 

Tuner A

1: 19,2

2: 23,5

3: 28,2

4: 13,0

 

Tuner B is gelijk aan tuner A ingesteld. OpenPli van 1-4-2011 is geïnstalleerd. Buiten hangt een schotel met 4 twin LNB's. De tuners hebben beide hun eigen kabel. Voorkeur voor de tuner staat op Auto.

 

Ik ging er van uit dat met de 4 twin LNB's en de eigen aansluiting voor de beide tuners je vrij zou moeten kunnen schakelen.

 

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites


stel tuner B eens apart in en niet is gelijk aan A

 

standaard wordt bij opnemen de tuner gebruikt die voorzien is van de minste satellieten zodat je vrije tuner de meeste satellieten en zenders ter beschikking heeft om naar te kijken of gelijktijdig op op te nemen

 

 

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide tuners ieder hun eigen instellingen geven had ik al geprobeerd, dat verandert niets. Ik heb ook tuner A als eens als niet geconfigureerd ingesteld maar dan wordt tuner B toch niet gekozen (en zie je helemaal niets meer).

 

Het rare is dat tuner B op zich wel goed werkt, want de timer opnames lopen altijd via tuner B. Beide kabels, die naar de tuners gaan, heb ik ook al gewisseld maar dat maakt geen verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een voorkeurstuner ingesteld of staat die op automatisch?

Daarnaast kun je prioriteiten geven aan lnb's. Ik weet niet wat daarvan de functie is, maar kijk het eens na.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voorkeur voor de tuner staat op auto, maar A en B apart ook geprobeerd, zonder succes. Als ik B instel heb ik ook geen beeld; tuner B laat zich ook niet aanspreken, behalve via de timer opname.

 

Ik heb twee uncommitted diseqc swithes (Spaun 420) aan de twin LNB's hangen, maar die schakelen beide prima. Vraag is ook waarom wordt een timer opname altijd op tuner B gestart en waarom kan ik via tuner B niet kijken als er op A wordt opgenomen. Is dat bij jullie ook het geval?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier werkt het goed hoor en bij mij gaat hij altijd naar Tuner B met gewoon kijken want daar heb ik een duo lnb op zitten en de andere Tuner A heb ik 19/13/23/28 met disecq ertussen.

De Groeten Van Cobus R
Vu+ Uno 4K DVB C (FBC)  / MaXytec Multibox (Fallback)
Ziggo kabel (FTA)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook geen enkel probleem. Ik heb 13/19/23/28 op tuner A en een rotor op tuner B. De tunerselectie op "automatisch" verwerkt dit prima. Als ik via A kijk en een opname start op een andere transponder of satelliet, dan begint de rotor te draaien en even later de melding "opname gestart". Als beide tuners vrij zijn, dan gebruikt de opname tuner A en is de rotor vrij.

 

Er lijkt bij jou iets geks te zitten in de software, ergens een "koreaans bitje" omgevallen of zo. Ik zou opnieuw vanaf scratch starten met een recente Pli.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info allen. Dan weet ik in ieder geval dat het zou moeten kunnen werken zoals verwacht.

 

Ik heb de Pli die op de ET9000 aanwezig is de afgelopen dagen al een paar keer ge-update via het menu van de ontvanger, maar ik neem aan dat van scratch beginnen meer inhoudt? Hoe doe ik dat het beste?

 

Ik gebruik wel de automatische backup voor de settings, heb een andere skin gekozen en wat HD picons. Moet ik die dan ook opnieuw installeren?

 

Verder heb ik een aangepaste henksat kanalenlijst er in zitten, die kan ik makkelijk weer uploaden, maar zou daar eventueel een oorzaak kunnen zitten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fretsat
ik neem aan dat van scratch beginnen meer inhoudt? Hoe doe ik dat het beste?

Ja, ik bedoel flashen vanaf een USB stick met een "maagdelijke" PLI. Dan ben je uiteraard alles kwijt wat in Flash staat en dat was ook net de bedoeling. De Openpli versies voor de ET9000 staan HIER

Downloaden, uitpakken en de hele ET9000 directory naar een USB stick kopiëren. ET9000 uitzetten met de netschakelaar, USB stick er in steken en weer aanzetten. Op de front display krijg je (als het goed is) een "flash found!" melding of iets in die trend en de vraag of je wilt flashen. Die vraag bevestigen met de OK toets aan de voorzijde van het apparaat, niet de afstandbediening. Het flashen duurt enkele minuten en dan start de box alsof het een eerste installatie is en kun je de satellietconfiguratie opnieuw ingeven.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvorens de hele boel op zijn kop te zetten nog even een test uitgevoerd in de hoop dat iemand er nog iets mee kan:

 

De twin LNB van 23.2 nu direct aangesloten op de beide tuners, Diseqc switches er dus tussen uit gehaald en de tuners even opnieuw ingesteld.

 

Als ik dan Ned1 HD opneem en vervolgens naar Ned2 HD ga dan is er geen beeld op Ned 2 HD en staat er bij de info A B (beide gele kleur) en een knipperend rood vlakje met de R van de opname die loopt. Dan naar Ned 3 HD; ook geen beeld. Dan naar RTL4 HD; dan verdwijnt de B weer en de A wordt groen en er is beeld.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou je zeggen, maar een opname via de timer loopt wel via Tuner B.

 

Ik heb de kanalenlijst even leeg gemaakt en een automatische scan gedaan op 23.5. Dat loste ook niets op.

 

Daarna heb ik de Pli van vandaag geflasht. Na het booten duurde het even, maar daarna had ik wel alle instellingen weer terug, inclusief kanalenlijst, skin en picons. Ik denk dat die automatisch van de harddisk worden teruggezet.

 

Het opnieuw flashen leverde geen resultaat op, maar nu zou het natuurlijk kunnen zijn dat die automatische backup de verkeerde instellingen weer terugzet. Ik zal nog eens die Pli er op zetten en de backup directory op de harddisk vooraf even hernoemen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is opgelost. Beetje een gevalletje oeps toch. Voordat ik de twin LNB's geinstalleerd had was tuner A naar tuner B doorgelust met het kabeltje dat de uitgangen op de achterkant schuin met elkaar verbindt. Daarbij heb ik nooit gelet op uitgang of ingang omdat dit toch niet uitmaakt bij doorlussen. Maar ik ging er wel altijd van uit dat de uitgang van tuner A naast de ingang van tuner A zat. Maar die zit niet naast, maar onder de ingang van tuner A, leert een snelle blik op blz 13 in de manual.

 

Wel apart dat opnemen via de timer wel signaal wist te halen uit tuner B.

 

Iedereen bedankt voor het meedenken en sorry voor de overlast.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...