Ga naar inhoud


Beeldkwaliteit "Canaldigitaal HD" tov "Astra HD"


Aanbevolen berichten

Voor ik mijn probleem voorleg zal ik eerst mijn setup vertellen:

 

Windows 7 MCE

Mystique SaTiX-S2 V2 CI Dual

TVSource van DVBlogic

Acamd

Dreambox 500 met CCCam

80 cm schotel

Duo lnb quad

2 Coax kabels in mijn DVB kaart. 1 van deze kabels is 1 keer verlengd met een tussen stukje en de andere 2 keer.

 

 

Met TVSource en Acamd maak ik verbinding met de Dreambox waar CCCam opstaat, om zo gebruik te maken van de Canal Digitaal kaart die daarin zit.

 

Dit werkt allemaal prima. Zowel via Windows 7 Mediacenter als via de "DVBLink Server Configuration" tool.

 

Nu het probleem:

 

Als ik een HD zender van Canal Digitaal bekijk is deze niet zo heel scherp. Als ik dan bijvoorbeeld kijk naar de zender "Astra HD" dan is deze wel super scherp.

 

Nu weet ik dat het verlengen van kabels de kwaliteit niet ten goede brengt, maar "Astra HD" is wel erg scherp.

Deze zender is vrij te ontvangen.

Misschien ligt het daaraan?

 

Of heeft Canaldigitaal minder bandbreedte en moet ik het hier mee doen?

 

Ook weet niet of ik nog winst kan behalen in de diseqc instellingen (deze zeggen mij niet zo veel)

Ik kan deze binnen DVBLink instellen op oa Simple A, Simple B, Pos A/A en Pos A/B.

 

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je beeld kwaliteit zal er niet slechter op worden ,maar je signaal kwaliteit gaat er wel op

achter uit, de kabel uit een stuk is beter ,de diseqc instellingen hebben geen invloed op

de beeldkwaliteit .

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Canal digitaal kampt met een tekort aan bandbreedte. Daardoor is de kwaliteit minder. Maar als je naar SKY (ITA,DE,UK) kijkt is het beeld veel mooier. UPC HD is inderdaad mooier dan CD. Maar dat heeft niets te maken met kabel en satelliet. Maar domweg dat CD veel minder bandbreedte heeft.

Maar het grootste probleem is dat er in Nederland weinig HD materiaal wordt uitgezonden. De meeste zenders zenden upscaled SD bronnen uit. Als vandaag de voetbalwedstijd op NED 3 HD keek zag je duidelijk dat het echte HD was. Veel mooier dan het beeld dat meestal op NED 3 HD wordt uitgezonden.

C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dan is dat duidelijk. Thanx.

 

Zit er bij jullie ook zo heel veel verschil tussen het Demo kanaal Astra HD en de Canal digitaal zenders?

 

Ik denk echt er iets fout gaat bij mij. Die voetbal wedstrijd gisteren, was echt niet strak. Dat haalde het nooit bij het Astra HD demo kanaal.

 

Kan het het zijn dat die zender op een andere manier gecodeerd is, zodat ik nog met codecs aan de gang kan onder Windows?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er mankeert echt niets aan je setup. Er zijn gewoon duidelijk zichtbare kwaliteitsverschillende tussen verschillende zenders.

 

Zoals Kooleracer al zei, Canal Digitaal heeft bijzonder veel ruimtegebrek. Daarom willen ze langzamerhand alle zenders omzetten naar MPEG4. Deze codec is effecienter zodat er meer zenders is dezelfde bandbreedte past "zonder" aan kwaliteit in te hoeven boeten.

 

Maar HD zender hebben natuurlijk veel meer bandbreedte nodig en Canal Digitaal wil niet graag achter blijven op de andere TV-providers. Dus voegen ze HD zenders toe met een lagere bitrate (kleinere bandbreedte). Dit zie je terug in de kwaliteit. Daarbij kunnen ze de codering zo tweaken dat je of meer blokken in het beeld ziet, of minder scherpte hebt.

 

Daar kun je als eindgebruiker dus weinig aan doen.

 

Zowel AstraHD als de HD zenders van Canal Digitaal zijn in MPEG4 decodeerd. Dus daar valt ook weinig eer aan te behalen denk ik.

Ian

 

Setup: Huis vol HTPCs met DVBLink TVSource/NWP Server

(Skystar HD2 + TBS6981 -> DVBLink TVSource 3.2/NWP 3.2/ACamd 0.6.2.0 met OSCAM 1.00-un_svn b4011

)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...