Ga naar inhoud


relatie zendkracht satelliet (dB) - schoteldiameter - kwaliteit LNB


erikdk

Aanbevolen berichten

en nog een newbievraag. Ze zal al wel beantwoord zijn, maar ik tik waarschijnlijk niet de goede trefwoorden in in de zoekfunktie.

 

Daar gaat-ie: de footprintbeelden van de astra's geven een schoteldiameter aan; eutelsat geeft in zijn footprintbeelden echter zendsterkte (of eerder ontvangststerkte) in dB.

 

De voor de hand liggende vraag is dan: hoe vertaal ik zo'n ontvangststerkte in dB in een schoteldiameter?

 

Ik neem aan dat ook de kwaliteit van de LNB een rol speelt, een 0.1 dB LNB moet het met minder kunnen stellen dan een oude 0.6 dB LNB. Hoe moet je dat combineren met de gain van een schotel: moet je de LNB dB aftrekken van de gain?

 

met mijn excuses voor de waarschijnlijk oerstomme vraag ...

 

erik

 

 

 

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Google maar even op eirp+schoteldiameter, dan kom je vanzelf wat tabellen enzo tegen.

 

De opgegeven ruiswaarde van een LNB heeft tegenwoordig helaas geen relatie meer met de werkelijkheid, reken er maar niet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zijn inderdaad de doeie trefwoorden.

 

Ik vond een leuke tabel op http://www.bvdsat.nl/antwoord.htm:

 

Hoe groot moet de schoteldiameter zijn?:

 

Signaalsterkte in dBW: Schoteldiameter in Cm.

 

54 45

52 50

50 60

48 70

46 90

44 120

42 150

40 180

38 230

36 280

34 370

32 480

30 600

 

dat is inderdaad het antwoord op mijn vraag!

(sorry de spaties tussen signaalsterkte en schoteldiameter verdwijnen, de originele tabel is duidelijker)

 

iedereen een goed weekend gewenst

 

erik

 

 

 

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...