Ga naar inhoud


Een aantal vragen van een toekomstige satellietgebruiker


MacChouffe

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Dit is mijn eerste post op dit forum waar ik al een hele tijd op aan het lezen ben.

 

Sinds een paar maand ben ik over de Belgische taalgrens gaan wonen en daar rekenen ze mij 120 euro aan voor twee Nederlandstalige zenders. Een beetje veel als je het mij vraagt en daarom is de zoektocht begonnen naar TV via de satelliet. Alles wordt wat duidelijker maar toch nog een aantal vragen :

 

1. Twee LNB's kan je aansluiten op één kabel door gebruik te maken van een splitter. Er komen dus twee signalen op één kabel, kan iedere ontvangen daar mee overweg of moet dit een speciale zijn?

 

2. De kabels om naar de schotel te gaan moeten 75 Ohm zijn, moet de kabel binnen hetzelfde zijn of mag die lager zijn ?

 

3. Om HD-tv te ontvangen moet je ontvanger ook uitgerust zijn met deze technologie maar om een TV programma op te nemen en naar een ander te kijken lukt dit met één kabel (zie vraag 1) of is daar nog iets anders voor nodig ?

 

4. De plaats waar ik woon is echt omgeven door bomen en zelf lig ik wat lager dan het centrum. Graag had ik deze schotel - technisat multytenne - gekocht. Voldoet deze voor mijn locatie of zijn er betere die niet al te fel opvallen ?

 

5. Misschien echt dom maar om VRT en Canvas te kunnen ontvangen heb je daarvoor een abonnement nodig bij TV-Vlaanderen of zijn die ook gratis beschikbaar ?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden !

 

Groeten,

 

MacChouffe

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: MacChouffe
Hallo,

Dit is mijn eerste post op dit forum waar ik al een hele tijd op aan het lezen ben.

Welkom

Origineel bericht van: MacChouffe
1. Twee LNB's kan je aansluiten op één kabel door gebruik te maken van een splitter. Er komen dus twee signalen op één kabel, kan iedere ontvangen daar mee overweg of moet dit een speciale zijn?

Dat gaat niet met een splitter, maar met een z.g. DiSEqC switch

Origineel bericht van: MacChouffe
2. De kabels om naar de schotel te gaan moeten 75 Ohm zijn, moet de kabel binnen hetzelfde zijn of mag die lager zijn ?

Nee, dat moet allemaal 75 ohm zijn

Origineel bericht van: MacChouffe
3. Om HD-tv te ontvangen moet je ontvanger ook uitgerust zijn met deze technologie maar om een TV programma op te nemen en naar een ander te kijken lukt dit met één kabel (zie vraag 1) of is daar nog iets anders voor nodig ?

Op dezelfde transponder kun je volstaan met 1 LNB, wil je kijken naar een zender op transponder A
en tegelijkertijd iets opnemen van transponder B dan heb je (vaak) een twin LNB nodig, of als het
verschillende satellieten betreft zelfs meerdere LNBs

Origineel bericht van: MacChouffe
4. De plaats waar ik woon is echt omgeven door bomen en zelf lig ik wat lager dan het centrum. Graag had ik deze schotel - technisat multytenne - gekocht. Voldoet deze voor mijn locatie of zijn er betere die niet al te fel opvallen ?

Jouw situatie is vanaf hier moeilijk te beoordelen. Of e.e.a. voldoet is dus moeilijk te zeggen

Origineel bericht van: MacChouffe
5. Misschien echt dom maar om VRT en Canvas te kunnen ontvangen heb je daarvoor een abonnement nodig bij TV-Vlaanderen of zijn die ook gratis beschikbaar ?


Weet ik niet. In Nederland zijn de publieke omroepzenders FTV, of dat VRT/Canvas ook zo is weet ik niet.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

1. Dat heet een DiSecq switch, de ontvanger dient DiSecq te ondersteunen.

2. Zelfde kabel

3. Dan heb je zogenaamde twin LNB(s) nodig, hier gaan twee kabeltjes in. De tuner dient een twin-tuner te zijn.

4. Kijk eens op dishpointer.com om te bepalen waar de schotel moet hangen. Neem als uitgangspunt een elevatie van iets meer dan 30 graden en kijk of je daarmee (redelijk) vrij zicht hebt.

5. Ik denk dat je een abonnement dient te nemen bij TVV

Link naar reactie
Delen op andere sites

5. er is ook een optie 'vlaanderen' op telesat. Is wel niet volledig. En natuurlijk is het niet onmogelijk dat je gewoon met DVB-T een VRT zendmast kan ontvangen (hoewel ik daar mijn twijfels bij heb als je daar diep in een dal zit).

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en, o ja, gezien je handtekening, santé !

 

(een woordje uitleg voor de mensen benoorden de grote rivieren: Chouffe is een van de ongelooflijk heerlijke smakelijke wonderlijke briljante belgische bieren die we enkel in belgië kunnen maken).

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik zocht het voor de post op en toch nog schrijf ik splitter.

 

Dank u voor de antwoorden, de zoektocht naar materiaal kan beginnen.

 

En wie het dorpje Chouffe eens wilt bezoeken, het is niet ver van Houffalize. Je kan er mooie wandelingen maken en voor zij die het durven met de MTB zijn er ook mooie trips te maken. En achteraf genieten van een La Chouffe, MacChouffe, La Chouffe Triple Houblon, La Chouffe royal !

 

MacChouffe

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...