Ga naar inhoud


Schotelinstallatie uitbreiden met multiswitches ?


Fatfreddy

Aanbevolen berichten

Ik wil mijn schotelinstallatie uitbreiden ( nu een vaste schotel op Nilesat gecombineerd met een draaibare schotel aangestuurd met een v-box2 ) met een triax 88cm met 4 lnb's gericht op astra1,2,3 en Hotbird. Het liefst maak ik gebruik van multiswitches maar daar is het maximaal aan te sluiten lnb's dat is dus te kort voor wat ik wil. Ik zit mij af te vragen of het mogelijk is om 2 multiswitches ( emp centauri) naast elkaar te gebruiken. Mijn vraag is of dit mogelijk is en of het dan tevens mogelijk is om de terrestrial ( kabel) aansluitingen op de multiswitches kunnen gebruiken.

 

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

 

Fatfreddy

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Fatfreddy
Het liefst maak ik gebruik van multiswitches maar daar is het maximaal aan te sluiten lnb's dat is dus te kort voor wat ik wil

Met de juiste multiswitches (trunkable) kun je zonder problemen een zeer groot aantal LNBs en ontvangers aansluiten.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fatfreddy
Kun je mij daar een voorbeeld van geven ? Trunkable zegt mij niets.

Trunkable is het kunnen doorlussen van de originele quattro LNB signalen (HL, HH, VL, VH) naar meerdere multiswitches.
Zie bijvoorbeeld eens hier: --> KLIK <--

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

wow.

 

maar ik snap het niet helemaal (of helemaal niet?).

 

de aansturing van een multiswitch vanuit de satellietontvanger gaat toch via Diseqc commando's, of vergis ik me daarin?

 

voor 4 satellietposities met quattro LNBs gebruik je dus de volle 16 coaxen van LNB naar 17/xx multiswitch. Om deze multiswitch te sturen heb je dacht ik het volledige gamma Diseqc commando's nodig (13/18V en 22KHz).

 

maar als je nu 2 17/xx multiswitchen hebt met 2 x 4 satelliteposities met telkens quattro LNBs, dan is de eerste keuze die je maakt welke multiswitch je gaat kiezen, en dat doe je via een uncommitted Diseqc switch (de SUR 211F in het Spaun-voorbeeld).

 

Die keuze gebeurt dacht ik ook via een Diseqc commando.

 

Dus dan mijn vraag: hoe 'weet' die SUR 211F dat het commando voor hem bestemd is, en niet voor de multiswitch, want dat commanda zal toch ook een 13/18V of 22KHz zijn, en hoe 'weet' hij anderzijds welk commando hij moet laten doorgaan naar een van de multiswitchen zonder zelf te reageren?

 

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: erikdk
Dus dan mijn vraag: hoe 'weet' die SUR 211F dat het commando voor hem bestemd is, en niet voor de multiswitch, want dat commanda zal toch ook een 13/18V of 22KHz zijn, en hoe 'weet' hij anderzijds welk commando hij moet laten doorgaan naar een van de multiswitchen zonder zelf te reageren?

1. Door de volgorde van commando's - b.v. uncommitted, committed, toneburst
2. Door de modus van de switch. Kiesbaar op de switch, of vooraf geconfigureerd, b.v. SAR vs. SUR
3. Door een herhaalsequence. Zie voor de DiSEqC specificaties hier: --> KLIK <--

Voor dat laatste: Het kan zijn dat een eindpunt (LNB aangesloten op een poort) niet meer "in de bus zit"
Door het herhalen van commando's neem je deze poort weer op in de bus.
Dan pas gaan zaken als 13V/18V en 22KHz gelden.

Alle DiSEqC specificatie documenten: --> KLIK <--

Een kort Nederlandstalig verhaal staat hier: --> KLIK <--
Edit: En een iets langer verhaal: --> KLIK <--

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

ik snapte het dus niet 'niet helemaal', maar wel degelijk 'helemaal niet'.

 

Diseqc is dus een stuk intelligenter en ingewikkelder dan ik in mijn grote naïviteit bevroedde

 

even kijken of ik het nu, na 48 uur documentatie doorploegen in de tuin - gelukkig met fraai weer - , en met dank voor de linkjes, 'helemaal' snap:

 

ik lees in de Spaun documentatie (in casu de documentatie van de SMS17089NF) dat de multiswitch kan aangestuurd worden door alle Diseqc receivers inbegrepen de Diseqc 1.0 receivers.

 

Dus de multiswitch gedraagt zich in feite ten opzichte van de receiver als een committed Disecq switch, waarbij de disecq zegt welke satelliet (A-B-C-D) gekozen wordt, en daarna de tone burst welke band (h/v en up/lo).

 

dus je zou tussen de multiswitchen en de receiver, binnen de Diseqc 1.1 specificatie, theoretisch nog 4 niveaus van uncommitted switches (met elk 2 keuzemogelijkheden) kunnen installeren, dus (2 tot de 4e) = 16 multiswitches kunnen aansturen, dus in theorie zou je 64 volledige (H/V en hi/lo) satellietposities kunnen verdelen over zoveel gebruikers als je wil met cascadable multiswitches (en uiteraard enkele versterkers), op voorwaarde dat alle receivers minstens Diseqc 1.1 aankunnen.

 

snap ik hem nu, of zijn er nog essentiële zaken die me ontgaan?

 

 

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: erikdk
snap ik hem nu, of zijn er nog essentiële zaken die me ontgaan?

Kijk, (nog) een DiSEqC enthousiasteling. Leuk. smile
Het enige essentiële dat je niet vermeldt is dat dat (vooral met die fijne spulletjes van Spaun) een hoop centjes gaat kosten. frown

Nog twee leesvoer dingetjes voor je, als eerste een (Duits) Wikipedia artikel: --> KLIK <--
Onderaan die Wikipedia pagina staat een linkje naar het tweede stukje leesvoer, te weten een interessant verhaal van een Spaun technicus.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast willem100

ik heb eens installatie gemaakt met 2 waven T90.

1 voor oost en 1 voor west.

met daarin 15 quatro lnb's

4 multiswitch 17/16

daaraan weer 16 diseqc 1.1

1 motor met quatro lnb voor positie's waar wave te klein voor is.

en 16 receiver erop voor 50 tv's.

 

die mensen wilden geen sport missen.

 

en dat voor hobby in een huis in amsterdam.

 

beter mee dan om verlegen he crazy

Link naar reactie
Delen op andere sites

in plaats van de spaunswitchs kan je ook een of meer tienvoudige switchen gebruiken met een tienvoudige switch kan je ook tot 64 lnb's aansturen en dat wordt een stuk goedkoper dan met de spaun al blijft spaun wel top in kwaliteit,

de tienvoudige werken ook erg goed .

vu+solo2,vu+duo,vu+ultimo T90 28.2t/m15w de rest draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt met een tienvoudige switch max 64 lnb's schakelen

kijk anders maar eens bij:

.***ongewenste_url*** bij Downloads specials

wel even www ervoor zetten natuurlijk.

 

;Bijna- alles over diseqc-switches.pdf

(bron: FDSE, september/oktober 2009);

dan wordt het wel duidelijk.

vu+solo2,vu+duo,vu+ultimo T90 28.2t/m15w de rest draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...