Ga naar inhoud


Afwerken bovenkant kozijnen met plank


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Ik heb een paar kozijnen laten plaatsen en wil deze aan de bovenkant afwerken op zo een manier dat de rolluik bakken wegvallen in het huis.

 

Pic1.gif

 

Pic2.gif

 

Ik heb de betonnen palen kaal gemaakt, omdat de aanhechting van het cement die erop zat kl*te was. Men gebruikt hier in Turkije totaal verkeerde zand/cement verhoudingen en als je met temperaturen van 35+ cement op beton gaat smeren zonder het beton voor te werken zegt deze natuurlijk 'Goh bedankt, ik had net dorst' en weg water uit je cement.

 

Maar goed dat terzijde. Ik laat nu eerst de geleiders van de rolluiken plaatsen en wil vervolgens de betonnen palen bekleden met de natuurstenen zoals je ook onderaan de kozijnen ziet. Deze net over de geleiders heen laten vallen dat ook deze uit het zicht verdwijnen. Lijkt me gewoon mooi.

 

Probleem waar ik echter mee zit is de bovenkant. Er zit hier om te beginnen een naad van +/- 2,5 cm. Dit valt nog wel op te lossen met aan ruggetje en wat kitwerk b.v. om het iig dicht te krijgen. Maar ik zou graag de rolluik bakken willen laten wegvallen 'in het huis'.

 

Ik zat te denken om planken van pilaar naar pilaar te maken, de planken aan de pilaren bevestigen is niet zo een probleem, de bevestigingen daar laten zich makkelijk wegwerken.

 

Echter aan de bovenkant wilde ik het plafond een klein beetje inhakken en dan middels L-beugeltjes de planken ook aan de bovenkant vastzetten met schroef en plug. Vervolgens dit weer dicht smeren en straks wanneer ik het hele huis schilder zie je er (hopelijk, als ik het goed doe) niets meer van.

 

Ik zal even kijken of ik de beugeltjes aan de achterkant van de planken bevestig of een kleine inkeping in de planken maak zodat ook de beugels hier weer wegvallen na het afwerken.

 

Echter is mijn vraag wat voor hout te gebruiken. Ik kan MDF gebruiken van ongeveer een cm of 1,5 dik, maar blijft hierop straks de boel plakken?

 

Ik kan me voorstellen dat cement op hout niet werkt, dus ik dacht aan een structuur verf en later dat weer meeschilderen als ik het hele huis doe van de zomer.

 

Hoe moet ik het hout voorbehandelen?

 

etc.

 

Vraag is dus eigenlijk, hoe zouden jullie, de echte experts, dit aanpakken?

 

Hier nog wat foto's meer ingezoomd op het 'probleem' punt.

 

Pic3.gif

 

Pic4.gif

 

Pic5.gif

 

Pic6.gif

 

Het gaat dus om 3 kozijnen, dus ook 3 planken, 2 betonnen pilaren en dan de betonnen/gemetselde muren aan beide uiteinden.

 

Thx in advance.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Sjattuh
Echter is mijn vraag wat voor hout te gebruiken. Ik kan MDF gebruiken van ongeveer een cm of 1,5 dik, maar blijft hierop straks de boel plakken?

MDF zou ik niet doen, een regenbuitje en het staat bol. Ik zou eerder een goede 'gewone' houtsoort pakken en daarmee de basis leggen. Structuurverf opdat het bij de rest van het huis past is een prima idee, maar gewoon geschilderd hout kan toch ook goed passen?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen mdf gebruiken dat is niet geschikt ,je moet even zoeken op Promatect watervast

daar kun je op plakken en stucen

Of een water vaste plaat en die voor behandelen met hecht prijmer

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...