Ga naar inhoud


Iemand sasc-ng al werkend met 3.2 kernels


Lamko

Aanbevolen berichten

Ik kwam namelijk het volgende tegen op mijn zoektocht naar een update : http://dolot.kipdola...ll_Open-SASC-NG

En methode 4 voor 11.10 leek me wel wat en hij is bestand tegen evt. kernel updates.

Ik wou dan ook gelijk maar gaan voor de 12.04 LTS versie voor de verlengde ondersteuning. Ik heb het allemaal gecompileerd gekregen maar soms kan sasc-ng de adapters niet vinden en tevens werken de gecodeerde kanalen niet.

Zo heb ik dus nog niet veel werkend en ben ik opzoek naar jullie ervaringen :)

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo,

 

Ik heb vdr-sasc-ng + oscam + smargo cardreader werkend gekregen met onder andere kernels 2.6.39, 3.0.8 en momenteel 3.3.6.

Ik dacht dat open-sasc-ng stilgevallen was. Hmm, als ik die "optie 4" ga lezen zie ik dat het wel degelijk om vdr-sasc-ng gaat, aan de hg repository URL te zien ;-)

 

De belangrijkste dingen die ik moest doen om het werkend te krijgen:

- kernel source patchen volgens http://static.loping.net/bcode/downloads/patches/unlock-dvbdev_mutex-before-opening-driver.patch

- de kernel module van de recentste versies werkt nog wel voor FTA kanalen, maar enkel met de sasc-ng binary van versie 560 krijg ik nog iets gedecrypteerd van TV Vlaanderen. De binary die ik destijds bakte samen met m'n 2.6.39 kernel werkt perfect met de recentste dvbloopback module code. Nieuwere versies blijven staan op "TLMSc" in mythtv.

- ik roep sasc-ng als volgt aan: sasc-ng.2.6.39-560 -j 0:3 --cam-budget --cam-dir /etc/sc --daemon -p 5458 --buffer 16M --sid-allpid --sid-nocache -d 0xf0a

- ik draai een afzonderlijke sasc-ng instance voor elke adapter (-j 0:3 en 1:4 en 2:5), lijkt me stabieler dan het met 1 instance te doen

- verder nog -O3 vervangen door -O2 in de Makefile en in contrib/sasc-ng/configure

 

Sinds een maand zijn er een aantal kanalen die niet meer willen decrypten, ik vraag me af of ik nog oudere versies zou moeten gaan proberen.

 

Groeten,

 

JD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door optie 4 te gebruiken zou de kernel te patchen niet meer nodig zijn en patch je alleen v4l of begrijp ik dat verkeerd ?

Wat ik nu persoonlijk gedaan heb is de link op de dolot wiki gevolgd beginnend bij DRIVER DVB/V4L.

 

Even reageren op het volgende :

- de kernel module van de recentste versies werkt nog wel voor FTA kanalen, maar enkel met de sasc-ng binary van versie 560 krijg ik nog iets gedecrypteerd van TV Vlaanderen. De binary die ik destijds bakte samen met m'n 2.6.39 kernel werkt perfect met de recentste dvbloopback module code. Nieuwere versies blijven staan op "TLMSc" in mythtv

 

Ik heb ook nog een oude thread terug gevonden waar bij ook oudere revisies aanbod komen door mijzelf nog wel :)

http://www.sat4all.c...30-sasc-ng-bug/

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik had te snel gelezen en gemist dat bestand zijn tegen kernel updates het doel was.

 

Als je je eigen V4L compileert, dan gaat die naar ik vermoed bij "make install" de drivers overschrijven in /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/media/

Dus bijvoorbeeld /lib/modules/3.2.blabla-ubuntu1/kernel/drivers/media/

 

Als er een kernel update binnenkomt, dan gaat die sowieso terecht komen in een nieuwe submap in /lib/modules.

Bijvoorbeeld /lib/modules/3.2.nieuwere-versie-ubuntu2

 

En bij het booten gaat de kernel dan in die nieuwe lokatie de drivers voor je DVB kaart zoeken:

/lib/modules/3.2.nieuwere-versie-ubuntu2/kernel/drivers/media/

 

In principe moet je dus nog altijd je eigen V4L opnieuw installeren.

 

Wat je wel zou kunnen proberen is de map

/lib/modules/3.2.nieuwere-versie-ubuntu2/kernel/drivers/media/

vervangen door een symlink naar

/lib/modules/3.2.blabla-ubuntu1/kernel/drivers/media/

 

99% kans dat dat werkt, tenzij Ubuntu heel veel aan V4L zou zitten wijzigen in z'n eigen kernel.

 

Sinds support voor mijn TeVii kaarten eindelijk in de mainline kernel zit, heb ik het meer voor de recentste standaard kernels van kernel.org, het V4L gedeelte is meestal behoorlijk up-to-date.

Enkel V4L compileren is wel makkelijker.

 

P.S. Merk trouwens op dat de patch die hij aanreikt

(wget http://www.vanbest.org/drupal6/sites/www.vanbest.org/files/linux-2.6.38-dvb-mutex.patch)

zo goed als dezelfde is als degene naarwaar ik link :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

cardreader vervangen maar nog steeds problemen hij gaf namelijk de hele tijd al problemen.

Edit :

Vandaag kernel versie 3.2.1 gecompileerd wou hem zoveel mogelijk gelijk houden aan de Ubuntu versie. Maar dit leverde hetzelfde probleem op

READ failed stop reading nit table. dit was rev 555, lager compileerd niet.

Dit had ik nooit met sc rev 531. Dus verder onderzoek is vereist, waarschijnlijk moet ik naar een nog lagere sc versie, maar die compileerde niet.

Digitenne wordt moeilijk zo te zien.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag is het met gelukt om de oude rev 531 gecompileerd te krijgen, ik had op dvbn deze aanpassing gevonden :

Voeg toe aan : dvblb_plugins/plugin_scan.c:

 

#include <sys/stat.h>

 

Daarna werkte alles naar behoren !

 

Met de volgende regel start ik sasc op :

-j 0:1 --cam-budget --sid-allpid --sid-nocache --cam-dir /etc/camfiles

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Ik heb rev 570 gepatched met de vdr-sasc-ng-2.6.38.patch en in een git repo gezet. Werkt stabiel hier. (kernel 3.4.4, maar ook met eerdere versies werkt het stabiel)

Je moet wel ook je kernel patchen, staat ook in dit artikel

Zie: http://dolot.kipdola...Precise

aangepast door bas.t

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een aantal weken gestoeid met sasc-ng in diverse versies omdat ik het probleem had dat wanneer sasc-ng de juiste sleutel ontving om gescrambelde signalen te ontsleutelen dit steevast leidde tot een crash van sasc-ng.

Uiteindelijk is dat probleem als volgt opgelost:

Na het commando "./configure --dvb-dir=/usr/src/v4l/media_build" wordt bij mij altijd "PARALLEL_MODE=PARALLEL_128_SSE2" geselecteerd en weggeschreven in het config.mak bestand. Echter blijkbaar wordt er met die configuratie een processor optimalisatie toegepast die niet werk met mijn 64 bits Athlon processor en kernel 3.2.0-26-generic.

Uiteindelijk is het probleem opgelost door in het bestand config.mak "PARALLEL_MODE=PARALLEL_128_SSE2"te vervangen door "PARALLEL_MODE=PARALLEL_64_MMX". Na een make clean en de gebruikelijk compile en installeer acties was er direct weer beeld.

Hopelijk helpt deze informatie andere die met hetzelfde probleem worstelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb juist niet de kernel maar v4l gepatched zie ook deze tutorial : http://dolot.kipdola...ll_Open-SASC-NG en dan methode 4

 

Volgens die methode wordt de kernel ook gepatched, met exact dezelfde patch die ik gebruik.

v4l hoeft volgens mij alleen gepatched als je een tv tuner gebruikt die dat echt nodig heeft.

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar worden twee methodes beschreven, v4l patchen en de kernel patchen.. Paar weken terug heb ik het namelijk op die manier gedaan en v4l gepatched met diezelfde patch.

 

mkdir /usr/src/v4l/
cd /usr/src/v4l/
git clone git://linuxtv.org/media_build.git
cd media_build
make download untar
wget http://www.vanbest.org/drupal6/sites/www.vanbest.org/files/linux-2.6.38-dvb-mutex.patch
patch -p1 < linux-2.6.38-dvb-mutex.patch -d linux
make
make install

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, mijn Italiaans laat te wensen over. Ik had de indruk dat het om één methode ging.

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan bevestigen dat de methode die Lamko beschrijft werkt en dat daar geen kernel voor gepatched hoeft te worden.

Wel had ik de handicap dat mijn tunerkaart van TBS nog niet standaard ondersteund wordt in v4l.

Hiervoor heb ik de nieuwe TBS drivers toegevoegd aan de media_build en daarna verder de beschreven stappen doorlopen.

Toen was er alleen nog het probleem dat ik eerder beschreef dat sasc crashte na het ontvangen van de goede sleutel, maar ook dat blijkt oplosbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe dan ook, één of twee methodes, mijn setup is stabiel. In een paar maanden geen enkele opname gemist, ook geen 376 B opnames

Alleen moest ik (in de ontwikkelings fase van de setup, ik moet nog even kijken of dit nog steeds zo is)

er voor zorgen dat niet meer dan twee opnames exact tegelijkertijd beginnen.

Er zijn inmiddels een paar patches toegepast die een deadlock voor de scheduler trachten te voorkomen.

Het kan maar zo zijn, dat dit het laatste probleempje oplost

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dit topic zo lees zijn er nog heel wat problemen met sasc-ng op nieuwere kernels.

Mijn Mythtv-backend / server draait momenteel nog op Ubuntu 10.04, maar dit zal ik toch een keer moeten upgraden.

Is dit mogelijk, of is het slimmer om voorlopig nog op ubuntu 10.04 te blijven?

Of is het slimmer om tvheadend als backend voor mythtv te gebruiken en sasc-ng helemaal links te laten liggen (sinds die praktisch hetzelfde kan) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...