Ga naar inhoud


Draaien met actuator?


druup

Aanbevolen berichten

Ben bezig om met mijn Satelliet installatie over te schakelen op een draaibaar systeem. Ik heb reeds een Funke 99cm schotel en ben nu aan het oriënteren voor de ontvanger en het draaimechanisme. Lees veel negatieve reacties over de Disecq motoren (weinige zijn echter echt concreet) en wil dus wat meer weten over de zogenaamde actuators. Ik zie ze wel in diverse prijslijsten staan maar de prijzen doen me vermoeden dat het dan niet om complete draaimechanismen gaat b.v. een Jeager actuator 12" 45 euro , 18” 47 euro en 24” voor 113 euro en daar zal dan waarschijnlijk nog een polarmount bij komen. Wie kan mij vertellen welke afmeting er voor mijn 99cm Funke nodig is en wat een complete set ongeveer kost om mijn funke draaibaar te maken via een niet Disecq systeem. Heeft iemand misschien een goeie foto evt. op het net van zo’n systeem.

VU+ DUO (VTi 5.1.0)
DM500HD (Openpli)
Maximum E85 met | 28,2E | 23,5E | 19,2E | 13,0E |

Link naar reactie
Delen op andere sites


Om te beginnen moet jouw schotel uitgerust zijn met een polarmount. Is dit niet het geval vrees ik dat er voor die schotel (Funke) geen apparte polarmount beschikbaar is...

Voor een schotel van dergelijke afmetingen neem je best een 18": die zal je toelaten de volledige clark belt af te schuimen.

Vergeet niet dat je dan ook nog een afzonderlijke positioner nodig zal hebben om de actuator te besturen en de satellietposities vast te zetten...

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn mogelijkheden te over.

 

1) Ofwel neem je een "goede" diseqc motor van het zwaardere type. Het moet niet altijd die Stab of Chess zijn waarover het iedereen heeft, deze zijn wat naar de lichte kant gebouwd.

 

2) Ofwel neem je een V-box van bv. Geotrack en een universele polarmount voor 100 cm schotel, dit indien je tuner diseqc v1.2 aan boord heeft. Dit te samen met een 12" actuator. Een 18" voor een 100 cm schotel vind ik een beetje teveel van het goede (uitschuifarm is veel te lang wordt meestal gebruikt voor een 120 cm schotel).

 

3) Ofwel neem je een aparte positioner van Jaeger of Geotrack samen met universele polarmount en 12" actuator.

 

Je kan alle kanten uit, het nodige en "goede" materiaal is zeker te vinden bij de betere satboer.

 

Dreambox DM920UHD - Echostar 120cm draaibaar - Tooway Internet

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Gerdy

Citaat:
Om te beginnen moet jouw schotel uitgerust zijn met een polarmount. Is dit niet het geval vrees ik dat er voor die schotel (Funke) geen apparte polarmount beschikbaar is.
Ik kan mij dit bijna niet voorstellen daar deze niet meegeleverd is... dien je deze niet los te kopen wanneer je een actuator wilt gebruiken. Als ipv van een actuator een Diseqc motor zou willen gebruiken dan wordt deze polarmount dus voor niets meegeleverd en lijkt mij niet goed voor de prijs van de schotel.

 

@Satelliet Is het niet zo dat wanneer je b.v. een Topfield 3000CIP met vierdraads aansluiting hebt deze gelijk als positioner werkt?

VU+ DUO (VTi 5.1.0)
DM500HD (Openpli)
Maximum E85 met | 28,2E | 23,5E | 19,2E | 13,0E |

Link naar reactie
Delen op andere sites

@druup:

Naar mijn weten heeft Funke voor die 99cm schotel (of iets in die buurt) één model om vast op te stellen en één model met hun eigen motorsysteem op (een H to H motor en dus niet bestemd voor een actuator). Een polarmount voor hun schotel om met een actuator te werken hebben zij dus niet. Wel kan op elke vaste schotel een "universele" polarmount gemonteerd worden: dat is correct.

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou als dat waar is baal ik wel want ik heb er duidelijk bij gezegd dat ik 'm voor een draaibare installatie wil gaan gebruiken. Ga morgen gelijk even bellen wat zij daarvan weten.

 

Thanx,

 

 

VU+ DUO (VTi 5.1.0)
DM500HD (Openpli)
Maximum E85 met | 28,2E | 23,5E | 19,2E | 13,0E |

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...