Ga naar inhoud


Sasc-NG met een 3.8.x kernel op Ubuntu Precise 12.04 LTS


bas.t

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Ik heb even een dagje geoefend (was wel wat gepuzzel), het resultaat staat hier:

 

http://www.lursen.org/wiki/Sasc-NG_met_een_3.8.x_kernel_op_Ubuntu_Precise_12.04_LTS

 

Het resultaat ziet er op mijn machine prima uit.

 

Evengoed: TESTERS GEVRAAGD!!!

 

Wie o wie...

 

En laat me je ervaringen weten.

 

 

Groet,

 

Bas.

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb verder getest. Vooral waar het gaat om het starten van meer dan twee HD opnames op exact dezelfde tijd. Want dat was de enige 'drawback' in mijn vorige config.

Als er meer dan twee HD uitzendingen waren die ik wilde opnemen en die op exact hetzelfde tijdstip begonnen, dan moest ik er voor zorgen dat ze net even anders starten. Bijvoorbeeld: opname 1 (één minuut later), opname 2 (één minuut eerder), opname 3 (op tijd), etc.

 

Naar het zich laat aanzien is dit hobbeltje nu ook genomen, in elk geval op Debian Wheezy. Ik heb nu 4 HD programma's opgenomen die op exact hetzelfde moment beginnen. Zijn allemaal goed. En dat is echt voor het eerst.

 

Kan goed zijn dat dit aan de 620 revisie ligt die ik nu i.c.m. een 3.7.5 kernel gebruik (op Debian Wheezy), waar voorheen de 570 revisie als enige stabiele gold.

 

Toch zou het leuk zijn als meer mensen zouden testen. Er is absoluut ruimte voor verbetering.

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bas,

 

ziet er veel belovend uit.

Ik zal eens zien of ik hier nog een oude schijf liggen (om huidige setup niet te breken) om dit uit te proberen.

Kan ik dan mijn bevindingen vermelden.

 

groeten,

Ronald

Mythbuntu 11.10

Assrock A330ION, 2Gb Ram, 160GB HDD + 320GB HDD + NAS, Mystique Satix S2 sasc-ng

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ronron261:

 

ik heb een extra test branch in de sasc repo gemaakt.

Deze is gebaseerd op revisie 570 van sasc-ng en gepatched voor het gebruik met 3.7.x of hogere kernel.

Ik moet hem zelf nog testen, ga ik vanavond of morgen doen. Eh... morgen dus.

 

Als je hem ook wilt testen:

git clone -b test https://github.com/bas-t/sasc.git && cd sasc/contrib/sasc-ng

 

Op AUR (archlinux, die lui die echte sasc-ng pakketjes in hun repo's hebben, naar verluid zelfs een DKMS module, hoe cool!!!) werd beweerd dat deze revisie te oud is voor een 3.7 kernel, maar ik ben eigenwijs. Het was tenslotte al een flinke tijd de enige echt stabiele revisie.

 

Enfin, de tijd zal het leren...

aangepast door bas.t

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

 

ik heb de branches "test" en "3.7-or-higher-kernel" van plaats verwisseld in de git repo. "3.7-or-higher-kernel" is dus nu gebaseerd op revisie 570 en "test" is gebaseerd op revisie 620.

 

Dit omdat revisie 570 bewezen stabiel is en 620 moet dat nog maar bewijzen.

 

Bovendien hadden die lui op AUR dus geen gelijk, revisie 570 werkt weldegelijk met een 3.7.x of hogere kernel (mits goed gepatched)

 

Ben ik even blij dat ik zo eigenwijs ben...

 

In tegenstelling tot wat ik in het vorige berich schreef zijn de commando's voor het binnenhalen van de diverse braches dus nu:

 

voor de 620 test versie:

 

git clone -b test https://github.com/bas-t/sasc.git && cd sasc/contrib/sasc-ng

 

en voor de van oudsher stabiele 570 versie:

 

git clone -b 3.7-or-higher-kernel https://github.com/bas-t/sasc.git && cd sasc/contrib/sasc-ng

 

 

Ik ben me ervan bewust dat deze 'omkeer' operatie normaliter slecht is in een git repo, maar ik had er toch een goede reden voor en het zal niet weer gebeuren.

aangepast door bas.t

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

bas,

 

ik heb mythbuntu 12.04 geinstaleerd, alles is gelukt tot ik de kernel image installeerde.

Daar kreeg ik de volgende fout :

 

Error! Your kernel headers for kernel 3.8.0-4-generic cannot be found.

Please install the linux-headers-3.8.0-4-generic package,

or use the --kernelsourcedir option to tell DKMS where it's located

 

Vermoedelijk moeten eerst de headers geinstalleerd worden en daarna pas de image.

Ik heb toch proberen te booten met 3.8 maar crasht. Zowel voor de gewone opstart of voor de recovery.

 

Dus zal opnieuw installeren zijn.

 

Dit was wel op een 64bits

Of er moet toch een verschil zijn tussen de 32 en 64bit versie.

 

Groeten,

Ronald

Mythbuntu 11.10

Assrock A330ION, 2Gb Ram, 160GB HDD + 320GB HDD + NAS, Mystique Satix S2 sasc-ng

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, ik heb het op een kale server geinstalleerd. Daar worden geen DKMS modules geladen.

Ik gebruik bovendien nooit mythbuntu, dus ik heb geen vergelijk.

Maar je kan inderdaad proberen om eerst de headers te installeren.

Daarnaast: je kan toch gewoon met je oude kernel booten?

 

Als je het precies zo hebt gedaan als in de handleiding, dan kun je inderdaad ook de --kernelsourcedir optie als volgt gebruiken:

--kernelsourcedir /usr/local/src/kernel/ubuntu-raring

aangepast door bas.t

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, ik herinner me nog iets. Ik neem aan dat het om de nvidia driver gaat.

Op mythbuntu zit vast 'nvidia-current'. Die is te oud voor een 3.8 kernel en zal dam maar klagen dat de headers er niet zijn.

Wat je in dat geval doet:

 

sudo apt-get purge nvidia-current

sudo apt-get install nvidia-experimental-310

 

Als dit het is, laat me dat dan even weten, dan voeg ik een commentaar toe in de wiki.

aangepast door bas.t

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bas,

 

dat was het inderdaad, had dat gisterenavond nog gevonden, maar had geen zin meer om dit op te lossen (was al in de late uurtje, of vroege).

Deze morgen heb ik nog gekeken om die nvidia manueel in te voeren maar dat lukte niet omdat niet meer op het net geraakte.

 

Dus herinstallatie 12.04 gedaan, direct nvidia-experimental-310 geinstalleerd, en de rest beginnen uit voeren.

Momenteel draait mythbuntu maar zal eerst zien om mijn drivers correct werken en dan straks die sasc-test installeren en testten.

 

groeten,

Ronald

Mythbuntu 11.10

Assrock A330ION, 2Gb Ram, 160GB HDD + 320GB HDD + NAS, Mystique Satix S2 sasc-ng

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad je aan om niet met de test versie te beginnen, maar met de stabiele.

De test versie kan je als je de boel stabiel hebt lopen altijd nog uitproberen.

 

Groet,

Bas

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bas,

 

compileren en installeren van kernel 3.8 lukt en werkt.

Maar zoals gezegd ging ik eerst alle driver uitproberen en daar loopt het nogal mis.

De video driver nvidia-experimental-310 (nvidia-experimental-310_310.14-0ubuntu1_amd64.deb) wordt zonder patch niet gecompileerd zoals het moet.

dat heb ik kunnen oplossen door driver nvidia-experimental-310_310.14-0ubuntu2_amd64.deb te gebruiken. (via usb- stick geinstalleerd)

 

Maar ik zit nog altijd met enkele zaken die niet werken, wat mogelijk kan liggen aan het feit dat de driver niet gecompileerd is.

Tijdens mijn zoektocht hierover heb ik gezien dat er diverse problemen waren met het compileren van die kernel waarbij meerdere drivers niet gecompileerd worden.

 

Werken voorlopig niet:

Netwerk

Draadloze toetsenbord en muis

usb-muis

en verder ????, niet meer gekeken. Gezien dit de voornaamste waren.

 

En zonder netwerk toegang is het wel niet gemakkelijk werken om de juiste oorzaak te vinden.

Als ik geen oplossing vind, zal ik nog eens zien om de 3.8 kernel te compileren maar met alle drivers.

Ik had tijdens mijn zoektocht daar over wel iets gezien maar zal terug moeten zoeken voor de juiste werkwijze.

 

Groeten,

Ronald

Mythbuntu 11.10

Assrock A330ION, 2Gb Ram, 160GB HDD + 320GB HDD + NAS, Mystique Satix S2 sasc-ng

Link naar reactie
Delen op andere sites

na installatie van linux-image-extra-3.8.0-4-generic_3.8.0-4.9_amd64.deb blijkbaar werkt alles.

 

Oops, ik verander het commando in de wiki,

 

Groet,

 

Bas

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bas,

 

het beste is om deze 2 deb-files in de home te zetten voor het installeren van kernel.

Beide heb ik moeten achteraf downloaden op stick zetten, stick mounten, cd <dir stick>, en installeren met dpkg -i *.deb.

 

Oscam installeren is gelukt. Al kan ik mijn Entitlements van tvv nog niet lezen, wel in de log (het is enkel nog de juiste instelling vinden).

 

Maar op sasc loopt het verkeerd.

Bij de 620 versie kan ik alles compileren maar dan loopt tijdens in het inschakelen van de loopback in backend-setup verkeerd, van zodra de loopback geslecteerd word loopt setup vast.

 

Bij de 570 versie krijgt make een foutmeldingen

In file included from /usr/include/linux/posix_types.h:4:0,

from /lib/modules/3.8.0-4-generic/build/include/uapi/linux/types.h:13,

from /lib/modules/3.8.0-4-generic/build/include/linux/types.h:5,

from /usr/include/linux/dvb/frontend.h:29,

from dvbloopback/src/forward.c:38:

/lib/modules/3.8.0-4-generic/build/include/linux/stddef.h:11:2: error: expected identifier before ‘false’

/lib/modules/3.8.0-4-generic/build/include/linux/stddef.h:11:2: error: expected ‘}’ before ‘false’

/lib/modules/3.8.0-4-generic/build/include/linux/stddef.h:11:2: error: expected unqualified-id before ‘false’

/lib/modules/3.8.0-4-generic/build/include/linux/stddef.h:13:1: error: expected declaration before ‘}’ token

make: *** [objs/forward.o] Error 1

 

Voorlopig heb ik geen idee om dit op te lossen.

 

Groeten,

Ronald

aangepast door ronron261

Mythbuntu 11.10

Assrock A330ION, 2Gb Ram, 160GB HDD + 320GB HDD + NAS, Mystique Satix S2 sasc-ng

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bas,

 

het beste is om deze 2 deb-files in de home te zetten voor het installeren van kernel.

Beide heb ik moeten achteraf downloaden op stick zetten, stick mounten, cd <dir stick>, en installeren met dpkg -i *.deb.

 

over welke files heb je het?

 

Maar op sasc loopt het verkeerd.

Bij de 620 versie kan ik alles compileren maar dan loopt tijdens in het inschakelen van de loopback in backend-setup verkeerd, van zodra de loopback geslecteerd word loopt setup vast.

 

Geen idee wat je precies bedoelt. Wat gebeurt er precies bij welke handeling?

 

Bij de 570 versie krijgt make een foutmeldingen

Voorlopig heb ik geen idee om dit op te lossen.

 

Die fouten kan ik reproduceren, blijkbaar werkt de 570 versie niet zonder aanvullende patch (of helemaal niet) met deze kernel.

Ik zal eens zien of ik het aan de praat krijg.

 

De 620 versie daarentegen start bij mij gewoon op.

Ik heb nog een branch met 620 erin, mischien wil je die ook proberen:

 

git clone -b temp https://github.com/bas-t/sasc.git && cd sasc/contrib/sasc-ng

 

wellicht gaat dat wel goed.

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...