Ga naar inhoud


executeur (testamentair) rechten ?


Gast gladys
Ga naar oplossing Opgelost door BokkieBok,

Aanbevolen berichten

Vroeger heette de afhandelaar van een erfenis "executeur testamentair".

Tegenwoordig in het nieuwe erfrecht "executeur" en zijn ze er in drie soorten.

Ik ben niet van plan om dood te gaan, maar je weet nooit wanneer.

Om die reden heb ik een testament in concept op laten maken.

De notaris heeft mij niet kunnen overtuigen waarom exectuteur 3  "overdone is" en executeur 2 meer dan genoeg is. Heeft dat te maken met een mindere rol voor de notaris (geld dus), zoals rechten van de executeur om pas aan het eind verantwoording af te leggen en niet tussentijds.

Wie heeft hier ervaring mee. ?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Erfenissen zijn per definitie modaal minimaal 2 jaar ellende in 50% van de gevallen.

Belangrijker zijn boedelbeschrijving en hoe te aanvaarden en waarde pand als dat er is en wie er in zat in zg. manteldragerconstructie.

Langstlevende is van belang. En goede taxatie pand bij overlijden van de eerste. en terug moeten in brengen van z.g. schenkingen (ook die belastingvrije) en dan komt de fiscus. Lees concept beneficiair aanvaarden goed door. En vertel je erfgenamen waar nog wat staat. Banken kunnen zeer dement worden na overlijden. Fiscus kan na de successie ook nog oude mee en tegenvallers gaan verhalen op erfgenamen. Ik had er twee om te voorkomen dat een eigenmachtig werd. Met drie kun je outvoted worden ongemerkt. Maar jij bent geen nabestaande, en je maakt niet meer mee hoe het werkelijk uitpakt. Tenzij je langstlevende in constructie bent. Dat verantwoording afleggen werkt niet zo goed.

aangepast door rudolfdebeer

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

De  notaris krijgt zijn centjes wel binnen. Maak je daar geen zorgen over... :grin:

 

De kosten zullen eerder van toepassing zijn op je testament en wat je daar geregeld in wilt hebben.

In de meeste gevallen is de tweede vorm voldoende. Dan hoef de executeur alleen dat te doen wat in het testament staat.

Hij/zij is alleen een uitvoerder. De verdeling van de erfenis wordt volledig bepaald in het testament.

 

De derde vorm geeft de executeur meer macht om zelfstandig de erfenis te verdelen. Binnen de wettelijke grenzen, natuurlijk.

Hoeveel macht die krijgt, staat in het testament. Die beschrijving maakt het testament waarschijnlijk duurder voor je, dan de tweede variant.

 

Het komt erop neer wat jij wilt.

Wil je alles regelen via het testament, dan is type twee voldoende.

Wil je bepaalde zaken overlaten aan een executeur bewindvoerder, dan is type drie handig.

HTPC -> Intel Q6600 - 3 GB RAM - Geforce 8600 GT - 2000 GB HD - Creatix CTX948 - Skystar HD2 - Tevii S470;

Multytenne Twin + Funke DSC310; Win7 32bit; DVBViewer Pro 5.0 met Recording Service

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt BokkieBok. Dat is het antwoord dat ik zocht. Executeur 2 is voor mij de beste en goedkoopste.

Overigens heb ik een eerste en een tweede executeur.

Dit omdat een familielid een executeur benoemd had die veel jonger was maar inmiddels dood is en het familielid leeft nog.

Dus zij moest weer naar de notaris want executeur aanwijzen kan niet meer via een codicil.

 

Notarissen komen inderdaad wel aan hun geld. Een kennis had met haar man ieder een bankrekening zonder en/of.

Na overlijden van haar man moest ze een verklaring van erfrecht op laten maken a raison van € 300 om een geblokkeerde rekening van €450 op te kunnen nemen. Denk dus even na om een bank te laten weten dat een rekeninghouder overleden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die verklaring van erfrecht kost inderdaad belachelijk veel geld en is vaak nauwelijks de moeite waard.

Toch heb ik -in het verleden- de ING zover gekregen het zonder te doen.

Ook nu moet ik weer een verklaring van erfrecht overhandigen. Nota bene, over mijn eigen geld.

Alleen omdat ik als tweede vermeld werd op de en/of rekening.

Ik zal maar weer proberen ze (OHRA) te overtuigen dat een verklaring wettelijk niet nodig is.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Misschien iets (voor de executeur) om rekening mee te houden. Een executeur is/kan hoofdelijk aansprakelijk worden gehouden voor de te betalen erfbelasting. Als de erfgenaam niet betaald dan is de executeur het haasje, ook mag de executeur de te betalen erfbelasting niet alvast van de erfenis af halen. Het is maar dat je (of de executeur) het weet.

Google maar even  of kijk o.a. hier: http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/belasting/belastingaangifte/nieuws/2011/executeur-hoofdelijk-aansprakelijk/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Een executeur hoeft geen erfgenaam te zijn, de executeur handelt het af maar hoeft geen cent te ontvangen, maar kan dus wel aansprakelijk gesteld worden voor eventuele erfbelasting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk hé zo'n fiscus............... Bezint eer gij begint. En dat bezinnen moet je dus jaren eerder doen.

Was niet kapot van notarissen, willen hun geld te gemakkelijk. Ook dat belastingvrij schenken heeft zijn voor- en nadelen achteraf.

Dan heb je nog erfgenamen die in het buitenland verblijven. Wel willen vangen maar niet willen afdragen. Fiscus zoekt dan de resterende in Nederland op. en dan is er nog zoiets als vruchtgebruik terwijl de erfenis word afgehandeld. Los van doorlopende kosten........

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...