Ga naar inhoud


Mag een maildienst met encryptie onkraakbaar zijn?


Gast RSS-bot

Aanbevolen berichten

pgp-bericht-encryptie-versleutelingMet de dienst Startmail kunnen mensen versleuteld met elkaar mailen, ook als ze geen eigen encryptiesoftware (PGP) hebben. Dat las ik bij Tweakers. Heel mooi, maar PGP is erg sterke encryptie dus ga je je afvragen, hoe zit dat met opsporingsdiensten? Wanneer mag Justitie bij versleutelde mail opgeslagen bij een provider?

Op grond van artikel 125k Strafvordering kan een officier van justitie bij opsporing het bevel geven dat zaken moeten worden ontsleuteld. Het moet wel gaan om een ernstig misdrijf (art. 67 Rechtsvordering).

Het bevel mag aan bijna iedereen worden gericht:

… degeen van wie redelijkerwijs kan worden vermoed dat hij kennis draagt van de wijze van beveiliging van een geautomatiseerd werk, het bevel worden gericht toegang te verschaffen tot de aanwezige geautomatiseerde werken of delen daarvan. Het bevel richt zich tot degeen van wie redelijkerwijs kan worden vermoed dat hij kennis draagt van de wijze van versleuteling van deze gegevens.

De enige uitzondering is – niet verrassend – de verdachte zelf. Deze is immers niet verplicht aan zijn eigen veroordeling mee te werken.

Een tussenpersoon als Startmail is zelf geen verdachte en moet dus meewerken aan een bevel als aan de voorwaarden uit de wet is voldaan. En in theorie kunnen ze dat, ik lees bij Tweakers dat Startmail berichten op de server versleutelt en dat daar de privésleutel van de gebruiker is opgeslagen. Het is voor mij juridisch simpel: kún je erbij dan móet je erbij als dat wordt bevolen.

Liever had ik gezien dat de dienst GPG of PGP op de clientside inzet, zodat ze geen sleutels om mee te ontsleutelen hebben. Maar Startmail meldt in haar whitepaper (p5 en 6) een aantal stevige redenen om wél serverside te versleutelen. Kort gezegd: dat moet je niet willen als de client side omgeving een browser met Javascript is. En daar zit ook weer wat in.

Arnoud

Kent u onze boekenserie Deskundig en praktisch juridisch advies al? Webwinkels, hosting, software, security en meer!



Bron/Auteur: Arnoud Engelfriet
Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...