Ga naar inhoud


Lagers en speling polar mount


harry37

Aanbevolen berichten

Kan iemand me zeggen hoeveel speling normaal is op de draaipunten van een polarmount. Ik heb een Jonsa 1,8 m met polar mount recent aangeschaft (wel in elkaar gezet maar nog niet buiten neergezet) maar ik vind dat er nogal wat speling op de twee draaipunten zit. Het zijn twee bouten die in een bus zitten. Met de recente storm in het achterhoofd ben ik daar eigenlijk niet zo gelukkig mee. Zijn polarmounts normaal gesproken met lagers uitgerust?

 

Groeten,

 

D. Harry

Link naar reactie
Delen op andere sites


Normaal heb je een driehoek tussen actuator en draaipunt.

Als je dat in elkaar schroeft blijft el waarschijnlijk weinig speling over.

Ik hen met mijn 1,7m schotel ook zo'n soort construktie, waarbij er ook verticaal speling op zit.

Met de laatste storm geen problemen gehad, wel een schotel waar flink beweging in zat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Stardust,

 

Ik dacht dat dus ook van die driehoek, maar nu ik e.e.a. heb bevestigd valt het me nogal tegen. Ik zal er nog eens naar kijken of alles goed gemonteerd is maar begrijp dus dat het normaal is dat de draaipunten niet met lagers zijn uitgerust.

 

Groeten,

 

D. Harry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik naar mijn Cosmos schotel kijk dan zit daar niet of nauwelijks waarneembare speling op, het draait ook in bouten maar het past sluitend.

Mijn 1,2m channelmaster idem, ik draaide hem zo terug naar astra zonder iets te hoeven na te stellen.

Maar de andere schotel was een goed test object, is al minstens 10 jaar en heeft kennelijk alle stormen overleeft, ook deze.

Dus speling hoeft niet direkt nadelig te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Harry,

 

Zoals je weet heb ik de vaste, maar alle speling bij dit soort constructies kun je eruit "drukken" of "trekken". Je doet dit met veren of van die zware fietssnelbinders of andere elastische voorwerpen die op listige manier aangebracht het rammelende in de speling opheffen. Mijn vogelbad op wielen gebruikt twee krokodillen snelbinders. Indien werktuigkundig begaafd en machinepark bij de hand kun je er toe overgaan fijne passingen vlgs het ISO gat-as stelsel aan te brengen, maar ik vindt dit overbodig. Overigens gezien de prijs en land van herkomst mag je van de JONSA niet hetzelfde verwachten als dure topmerken. Belangrijk is dat hij het beeld op het scherm zet tegen een betaalbare prijs. Ik geef toe dat wat gehobby aan de JONSA´s nodig is maar een IRTE van 600 a 800 euro is andere koek. Wat vulplaatjes/vulringen komen een JONSA ook ten goede. De mijne heeft overigens de storm uitstekend zonder een milimeter beweging doorstaan, stond wel horizontaal geparkeerd en enigszins beschut.

 

Groeten,

Rudolf

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...