Ga naar inhoud


vervanging van eyetv


MacZOB

Aanbevolen berichten

Dag beste mede forumdeelnemers.

 

Gaarne uw meedenken verzocht bij een kwestie waar ik niet uit kom.

Het betreft TV (freeview) kijken op een Apple iMac , MacBookPro en iPad.

 

Tot voor kort gebeurde dat bij mij via een EyeTV Netstream DTT en Netstream Sat en Netstream Sat Free, alle drie van die zilverkleurige 'tegeltjes'. De DTT bevat twee tuners, het span Sat en SAT Free vormen samen ook een dubbel tuner. Dat stelsel liet kijken naar vier verschillende TV zenders toe, 2 terrestrisch en 2 satelliet.

Werkte fantastisch.

Ik ben op zoek naar iets vervangends, dus een DVB-T2 dubbeltuner en een DVB-S2 dubbeltuner die via het thuisnetwerk, 100/1000 ethernet en WiFi, TV kijken mogelijk maken op de iMac, MacBookPro en iPad.

Hopelijk heeft minstens één van deze forumdeelnemers dat al opgelost.

 

 

Toelichting.

De DTT kan alleen DVB-T aan en werd dus in één klap waardeloos met de uitrol van DVB-T2.

De charme van die netstreams: ze gaan via een ethernet spoortje het thuisnetwerk in. Via de WiFi van het thuisnetwerk is draadloos verbinden en kijken heel goed mogelijk, via het ethernet spoortje uiteraard ook. De zwaaste belasting die het thuisnetwerk inzake dat TV kijken heeft meegemaakt: één bedraad, twee draadloos verbonden zonder dat het kijken in het gedrang kwam, het netwerk kon dat goed aan.

Kortom, dat stelsel met die 3 eyeTV netstreams werkte perfect.

 

De DTT is noodzakelijkerwijze vervangen door een eyeTV T2 Hybrid, die kan wel overweg met DVB-T2, maar, bevat slechts één tuner en moet via USB, bedraad dus, naar de iMac of MacBookPro. Afgelopen met draadloos dus.

Werkt voor het overige zoals het hoort, is gewoon een goede en behoorlijk gevoelige DVB-T2 tuner.

 

Maar dan de Netstreams Sat…. die hielden er met enkele dagen verschil, quasi tegelijk mee op.

Via een Google zoek kwam ik erbij uit dat meer mensen dat hebben beleefd, met dezelfde symptomen: schakelen niet meer om van de ene naar de ander satelliet en niet meer van de hoge naar de lage band. In het gunstigste geval werkt nog wel de ontvangst van satelliet op de band die het laatst in gebruik was, d.w.z. vlak voordat de boel in storing ging. Dit schijnt NIET te repareren te zijn, de chip die eea regelt en stuk is gegaan, is niet meer te krijgen, voor zover ik uit de zoektocht heb kunnen opmaken.

 

Bijvangst van de zoektocht: de teloorgang van eyetV.

Dat eyeTV was tot voor enkele jaren een productreeks van ElGato, een Duits bedrijf met lui die eerder bij Apple in Cupertino hebben gewerkt. Die hadden dat goed voor elkaar, een rappe en deskundige ondersteuning, snel met updates.

Een andere productenlijn van ElGato: allerlei welness achtige dingen en huisautomatisering/robotics. Rond pakweg 2015 besluit ElGato de TV gerelateerde lijn te koop te zetten en alleen door te gaan met de wellness en huisautomatisering/robotics.

De eyetv lijn komt in handen van het Chinese GeniaTech en dat was snel te merken, de support voor eyetv zakte grotendeels in elkaar, software updates en upgrades waren verleden tijd en de antwoorden op emails waren duidelijk in het Chinglish en niet ter zake.

Het vertrouwen in eyetv is bij mij inmiddels wel over.

 

Goed, ik ben dus 'in' voor iets vervangends van de eyetv toestelletjes en software, gerbuiksvriendelijk, stabiel, betrouwbaar en geschikt voor Mac OSX en iOS.

IPTV is me te moeilijk, doet één van mijn oud collegas onder Linux, maar dat tweaken en zo vindt hij nou juist leuk en ja, hij kijkt zelfs ook nog wel eens TV tussen het tweaken door.

Waar ik zelf zo in grote lijnen aan denk, een DVB-T2 en DVB-S2 settop box of boxen met ethernet aansluiting(en) die toelaten het gewenste TV signaal via ethernet het huisnetwerk in te sturen. Geen idee of dit een realistische gedachte is. Hopelijk zijn er mede forumleden die hier wat licht in kunnen laten schijnen.

Alvast mijn dank voor het meedenken.

 

Met groet,

 

MacZOB

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...