Ga naar inhoud


Inmarsat-6 F2 (Lancering gepland op: 18 februari 2023 - 03:59 GMT+0 )


de vrije fries

Aanbevolen berichten

Inmarsat-6 F2is de zesde generatie satellieten voor de in Londen gevestigde wereldwijde mobiele satellietoperator Inmarsat. Het bestaat uit de dubbele missie om de wereldwijde diensten van Xpress uit te breiden in zowel de L-band als de Ka-band. Airbus Defence and Space heeft een contract gekregen van Inmarsat voor het ontwerp en de ontwikkeling van de eerste twee Inmarsat-6 (I-6) mobiele communicatiesatellieten, waardoor de meest veelzijdige mobiele communicatiesatellieten in hun vloot ontstaan. De twee I-6-satellieten zijn gebaseerd op het Eurostar-platform van Airbus Defence and Space in de E3000e-variant, dat puur elektrische voortstuwing gebruikt om in een baan om de aarde te komen. 

 

De satellieten profiteren van de massavermindering die deze elektrische voortstuwingstechnologie biedt voor vluchten met dubbele lading, met uitzonderlijk grote ladingen van de volgende generatie, digitaal verwerkt. De I-6 F1 en F2 zijn uitgerust met een 9 m grote L-band antenne en negen Ka-band multi-beam antennes en beschikken over een hoge mate van flexibiliteit en connectiviteit. De modulaire digitale processor van de volgende generatie biedt volledige routeringsflexibiliteit voor maximaal 8000 kanalen en dynamische stroomverdeling voor meer dan 200 L-band spotbeams. Ka-band spotbeams kunnen over de hele aarde worden gestuurd met flexibele kanaaltoewijzing voor de beam.

 

Tijdens de lancering zal Inmarsat's nieuwste communicatieruimtevaartuig van de 6e generatie de aarde verlaten op weg naar een geostationaire baan. Na de lancering in Florida zal de satelliet omhoog en oostwaarts over de Atlantische Oceaan naar de westkust van Afrika gaan en een topsnelheid bereiken van bijna 40.000 km/u (24.800 mph).

Het ruimtevaartuig heeft de afgelopen twee weken in Florida doorgebracht om de laatste tests en integratie met de raket te ondergaan.
Airbus vliegt vervolgens met de satelliet over de Azoren, Newfoundland en Washington aan boord van zijn unieke Beluga-transportdienst.

De I-6 F2 volgt zijn tweelingbroer, de I-6 F1, die eind 2021 vanuit Japan werd gelanceerd. Dit zijn 's werelds meest geavanceerde commerciële communicatiesatellieten en zullen de capaciteit en mogelijkheden van de twee wereldwijde communicatienetwerken van Inmarsat gedurende meer dan 15 jaar aanzienlijk verbeteren. I-6 F1 zal later dit jaar zijn eerste klanten aansluiten en I-6 F2 in 2024.

Beide satellieten zijn ontworpen en gebouwd in het Verenigd Koninkrijk op Airbus-locaties in Stevenage en Portsmouth, voordat ze uiteindelijk in Toulouse, Frankrijk, werden geassembleerd. Elke bus is bijna net zo groot als een Londense dubbeldekkerbus en heeft zonnepanelen over de volle breedte van 47 meter, en heeft een Boeing 767-achtige "spanwijdte".
 

Inmarsat's I-6 F2-satelliet is met succes gelanceerd vanaf Space Force Station op Cape Canaveral aan boord van een SpaceX Falcon 9-raket.

Inmarsat ontving I-6 F2-telemetriegegevens over Perth kort na de lancering, wat aangeeft dat de satelliet de barre lanceringsomstandigheden heeft overleefd.

De I-6 F2 is nu begonnen aan zijn reis naar een geostationaire baan op 36.000 km boven de aarde, vanwaar hij 's werelds toonaangevende ELERA- en Global Xpress-satellietcommunicatiediensten zal leveren aan commerciële, overheids- en IoT-klanten over de Atlantische Oceaan.

 

 

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...