Ga naar inhoud


Gebruik van C band antenne voor Ku


Gast Rodajo

Aanbevolen berichten

 

 

Dag,

 

Ik woon in Kinshasa, RD Congo en heb een C band antenne die op NSS 7 (22W) gericht staat.

Sinds ongeveer 1 jaar is Canal Satellite Horizon begonnen met uitzendingen voor West Afrika op de Ku band en dit op de NSS 7. Kinshasa ligt op het randje van het ontvangstgebied, men heeft hier beeld met een volle metalen schotel van 1m80. Nu is mijn vraag of mijn C band antenne ook geschikt is, mitst het plaatsen van een Ku flens LNB. De antenne is een 2m40 mess in 9 segmenten. Of schaf ik me beter een volle 1m80 aan.

Dank op voorhand voor de raad.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Rodajo,

 

Ik heb hier het VHF/UHF Manual van RSGB en die heeft een grafiek met het verband tussen de diameter van het gaas, de hart op hart afstand van het gaas, de golflengte en het verlies in dB's.

 

Als je de diameter van het gaas en de hart op hart afstand van het gaas aan mij opgeeft kan ik het verlies in dB's voor je aflezen.

 

Dat moet je dan vergelijken met het verschil in dB's tussen een 1,8 m en een 2,4 m antenne, dat 10 log(1,8/2,4)kwadraat= 2,5 dB is.

 

Groeten,

 

Harry

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag,

 

Het gaas is vierkantig van vorm, (in het frans losange, want ik vind het juiste nederlandse woord niet) zoals ###

Op 10 cm heb ik 22 "kotjes" zowel horizontaal als vertikaal.

Ik schat de draaddikte op 0.1 mm.

Kun je me hiermee helpen ?

Thanks

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rodajo, ik kom op 0,2 dB verlies van de mesh dish ten opzichte van een gesloten dish van dezelfde diameter. Dat lijkt me nogal weinig maar dat komt nu eenmaal uit die grafiek. Van de vragen aan Dr. Dish kan ik me herinneren dat hij ooit eens verklaarde dat een 2,4 m gesloten dish beter was dan een 3 m mesh. Tussen die diameters zit een factor 1,25; tussen 2,4 m en 1,8 m zit een factor 1,33, dus dan zou de mesh dish van 2,4 m toch ook nog net zo goed of gunstiger zijn.

 

Alles wijst er dus op dat het de moeite loont om het eerst eens op je bestaande mesh dish uit te proberen.

 

Nou maar hopen dat je in Kinshasa een voordelige corotor op de kop kan tikken.

 

Groeten en succes,

 

Harry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag

 

Ik zal het inderdaad eens uitproberen. Voorlopig bestel ik me een Ku flens LNB bij ***geen-reclame***, dat kost niet al te veel. Indien dat goede resultaten geeft kan ik op zoek achter een corotor, maar dat is nogal prijzig spul dacht ik.

Ik laat wel weten hoe het uitvalt.

Nogmaals bedankt

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...