Ga naar inhoud


Probleem met Transponder bij C-Band


faxme

Aanbevolen berichten

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met 2 verschillende schotels bij een mijn kennissen. Hor. ® (c-band) wel te ontvangen maar ver.(L) niet. Het gaat om c/ku (chaparral) feed en c-band LNB (25k, echostar) en ku-band LNB (SMW). KU band ontvang ik wel ver/hor.

 

Volgens een kennis van mij zou de C-Band LNB misschien niet geschikt zijn voor ver. maar alleen voor Hor.

Work is work if you're paid to do it. It's a HOBBY if you've to pay to be allowed to do it.

 

2X Amiko 8900HD SPARK(Schiterrend!!!). T90 in aankoop......

Link naar reactie
Delen op andere sites


In die c band lnb zit maar 1 antenne.

De polarisatie draai je met de corotor.

Daar zit er een motor voor achterop, ik dacht dat jij dat wel wist.

Om welke zender gaat het?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi faxme en Stardust,

 

Kan je niet bij de antenne om achter het kapje van de corotor te zien dat de C-band probe meedraait? Ik kan me niet meer precies herinneren maar volgens mij is het vanwege de opbouw van de corotor (ik heb corotor I) fysiek onmogelijk dat de Ku probe wel draait en de C-band probe niet, aangezien de Ku en C probe met een oranje stukje plexiglas met elkaar zijn verbonden.

 

Wat ik wel heb, is dat de stand van de feed (dus de hoekverdraaïng binnen de scalarringen) bij mij uitmaakt, ondanks de servomotor is er een optimale stand van de feed. En dat is als de servomotor bij 0 en 90 graden aanduiding op de receiver optimaal staat voor H en V signalen of net omgekeerd. (is er een optimale stand voorgeschreven in de montage-instructie?) Volgens mij ligt dat aan de diëlectrische plaat in de feed, die er alleen voor C-band inzit. Je zou de corotor eens wat in de scalarringen kunnen verdraaien en kijken of het uitmaakt. Ook andere problemen met de diëlectrische plaat (is ie origineel en zo nee, is ie van het juiste materiaal) zouden de oorzaak kunnen zijn.

 

Een C-band LNB die maar voor één polarisatie geschikt zou zijn is volgens mij uitgesloten.

 

Overigens heb ik op de corotor op C-band nog steeds een slechtere ontvangst op het hoge deel van de c-band en een betere ontvangst op het lagere deel (beneden 3700 MHz) ten opzichte van de Eagle Aspen LNBF.

post-386-1318257833,6236_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Overigens heb ik op de corotor op C-band nog steeds een slechtere ontvangst op het hoge deel van de c-band en een betere ontvangst op het lagere deel (beneden 3700 MHz) ten opzichte van de Eagle Aspen LNBF.

 

 

Dat zou kunnen kloppen, de diameter van de feed (golfpijp) van de eagle aspen is net iets kleiner dan die van chaparral.

Hij is dus geschikter voor de wat hogere frequenties.

Het is maar net waar de fabrikant de prioritijd legt.

 

Voor circulaire ontvangst moet de antenne onder een hoek van 45 graden staan van de dielectrice plaat.

Dat kan -45 graden voor linksom of +45 graden voor rechtsom zijn.

Het verdraaien van de corotor in zijn geheel (dus niet alleen de antenne) heeft dan geen invloed meer op de signaalsterkte.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
In die c band lnb zit maar 1 antenne.
De polarisatie draai je met de corotor.
Daar zit er een motor voor achterop, ik dacht dat jij dat wel wist.
Om welke zender gaat het?


Van de corotor wist ik wel en dat had ik ook gedraaid. Na een paar testen uit te voeren kwam ik er achter dat de corotor niet helemaal gezond is. Ten tweede heeft de schotel net last van de uitstekende dak van een gebouw op een paar meter afstand.

Dank

Work is work if you're paid to do it. It's a HOBBY if you've to pay to be allowed to do it.

 

2X Amiko 8900HD SPARK(Schiterrend!!!). T90 in aankoop......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ten tweede heeft de schotel net last van de uitstekende dak van een gebouw op een paar meter afstand

 

Dat zal voor links en rechtsdraaiend signaal niet veel uitmaken.

Als je de ene kunt ontvangen dan moet de andere ook lukken, tenzij er een zwakke transponder tussen zit.

En metname op c band is het verschil tussen de ene en andere transponder soms zeer groot.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...